Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Bränsle äldre mopeder

14 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

valberga (trådstartaren)

#1 » 09:21:35, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har räddat en Puch Maxi från sen 80tal från containerdöden. Fråga kan man köra på motorsågsbränsle ? Är det lämpligt att ha blyersättningsmedel i bränslet ?
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



Galne

#2 » 09:52:50, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

2-takts bränsle, antingen alkylat eller hemblandat med 2-taktsolja. 2%-olja ska det vara i bensinen, samma som motorsågen mao.

Blandar du själv så kan du ge lite mer olja men det ryker mer då, kör absolut inte får snålt!!

Riktiga små raketer de där, finns sjuka trimkit nere i Europa!! Har en Maxi med kick själ!!
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

SK Racing

#3 » 09:56:40, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör en bara lite så är ju Aspensoppan fin o köra på oavsett om det är motorsåg eller moppe, ryker minimalt och luktar inte särskilt mycket och det sotar väldigt lite. Blyersättning är onödigt då det inte finns några ventilsäten som behöver skyddas, oljan i tvåtaktsbränslet smörjer lager och cylinderlopp.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Ivar Risslén

#4 » 10:28:40, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du blandar själv så använd 2-takts olja och inte vanlig motorolja. Det är inte säkert att motoroljan blandar sig med bensinen eller att den kan skilja sig efter några dagar.

Erfarenheten av motoroljan fick jag redan under min egen mopedtid. Handlaren i byn använde ibland vanlig motorolja då han blandade bensinen. När man hade nästan kört upp allt bränsle var det bara nästan ren bensin kvar och motorn ville nypa.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Janson1

#5 » 10:37:36, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det problemet kvar med att bensin och "vanlig" olja inte blandar sig?
Jag har kört med vanlig motorolja i bensinen till alla mina tvåtaktare, ja tom fyrtaktarna fick hemmablandad tvåtaktsbensin. Jag har aldrig skurit någon tvåtaktare på mina 50 år, det har alltid varit nåt annat när motorn i fråga blev skrotad/bortglömd.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#6 » 10:42:13, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vet jag inte. Nu när jag blandar själv så använder jag bara avsedd olja. 2-taktsoljan är ju avsedd att blandas i bensinen och hur det är med olika motoroljor nu för tiden vet jag inte och jag tänker inte börja att experimentera heller.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

orion47

#7 » 12:01:18, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej det är en sak till att beakta.Det är skillnad på tvåtaktsolja till vattenkylda och luftkylda motorer.Så det är inte lämpligt att använda olja för utombordare(vattenkylda) till en luftkyld motor.Den vattenkylda motorn går kallare.Det är bara att följa oljebolagens rekomendationer.
Mvh Orion 47

2 personer gillar det här inlägget.
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

torbjorn_forsman

#8 » 23:24:31, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen gammal tråd, men man kanske ska göra ett förtydligande om den skulle få nya läsare:

Vattenkylda tvåtaktare för landbruk (mc, snöskotrar, gamla Wartburg, DKW eller Saab m fl) har som regel termostat i kylsystemet och lider inte av att ständigt gå för kalla som utombordare brukar göra. De förstnämnda motorerna kan och bör alltså använda samma tvåtaktsolja som luftkylda motorer.
Det finns en annan egenhet med utombordaroljor, nämligen att de innehåller tillsatser för att oljeresterna i avgaserna ska lösa sig i vatten så inte båten lämnar en oljehinna på vattenytan efter sig. Man känner igen utombordaroljorna på att de luktar ammoniak pga de där tillsatserna.

När det gäller "vanlig olja" och bensin, så har jag en känsla av att de blandade sig lättare förr i tiden (fram till 1970-talet kanske), då det fanns mer cancerframkallande cykliska kolväten (s k bensenringar) i bensinen än idag. Så om man ser en rekommendation om att blanda vanlig motorolja med bensin i instruktionsboken för någon uråldrig tvåtaktare, ska man ta den med en mycket stor nypa salt. Med all sannolikhet är det bättre att använda en modern tvåtaktsolja idag.

Riktigt gamla tvåtaktsmotorer där ramlager och/eller vevlager är glidlager, kan kräva mer än 2 % olja i bränslet även om man använder en bra, modern tvåtaktsolja. Samma sak gäller för bergborrmaskiner (Cobra, Pionjär etc) med en extra arbetskolv i cylindern.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#9 » 09:30:34, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja till vattenkylda tvåtaktare har väl normen API TC-W3 istället för tvåtaktsolja till luftkylda som
har normen API TC. Här en äldre länk :

https://www.classicmotor.se/artiklar/ar ... g-anvanda/

Här syns TC W3 märkningen på t.ex Biltemas olja :

https://www.biltema.se/soksida/?query=TC%20W3

Har i många år kört luftkylda tvåtaktare och använt vanlig bensin och Castrols tvåtaktsolja men sen E10 kom
har det blivit 98 E5 istället. Använder detta i motorsågar , röjsåg mm också.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

torbjorn_forsman

#10 » 10:47:45, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

TC-W3 är standarden för olja för utombordsmotorer, den ska EJ användas till landbaserade tvåtaktare även om de råkar vara vattenkylda.
Jag tog en titt på det finstilta på tre flaskor tvåtaktsolja jag hade stående:

Statoil Aquaway, uppfyller NMMA TC-W3, det står bara i texten att den är avsedd för utombordsmotorer och något annat nämns inte alls.

Q8 Sprint, uppfyller JASO FC, ISO EGD och API TC++ . På den står "För luft- och vattenkylda motorer (ej för utombordsmotorer) med eller utan separat oljetank" och motsvarande på en mängd andra språk. Verkar vara tillverkad 2016 att döma av datumkoden.

Spectro 2T, uppfyller JASO M345 FB och har t o m ett officiellt licensnummer för den standarden. Verkar vara en amerikansk olja, såld via JOFRAB / garage24.se . På svenska står "Kan användas för både inblandning i bensin och separatsmörjning till alla luft- och vätskekylda tvåtakstmotorer", motsvarande text finns också på spanska men på engelska nämns bara luftkylda motorer.

Engelskspråkiga Wikipedia skriver en del om JASO M345 : https://en.wikipedia.org/wiki/JASO_M345
För TC-W3 finns en del testspecar på https://www.nmma.org/certification/oil/tc-w3 . Det verkar som om det är NMMA och inte API som ligger bakom TC-W3 -standarden
API TC nämns i en kortfattad artikel på Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/API-TC . Hänvisningarna längst ner är intressanta, man får ett intryck av att TC rent allmänt är på utgående och att det är ISO och JASO-specar som är mer aktuella numera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#11 » 19:20:59, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det finns nog en del att läsa om oljor :grin: , tycker Castrolen har funkat bra här.

Ps såg att du har en Deutz , vad är det för årsmodell på den ? ( Står en D 5206 -78 här )
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

torbjorn_forsman

#12 » 20:03:51, 11-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite oklart med årsmodell men troligen ca 1963-64, och egentligen är Deutzen inte min egen, den står för närvarande som stationär trädgårdsprydnad hos en granne och vi har tydligen nån slags delad vårdnad om den.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#13 » 22:20:14, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skogshuggare kom in på mitt jobb och skulle ha två liter olja avsedd för utombordare.
Jag frågade om han skulle ut på sjön.
-Nej, jag ska ha till motorsågarna.
-Då är det den här du ska ha, sade jag och tog fram rätt olja.
-Är det enkom olja för motorsågar?
-Nej, men den andra oljan är avsedd för motorer som går kallt, som utombordare.
Det "lustiga" är att han alltid kört på olja för utombordare i sina sågar, i mer än tio års tid utan att det förde med sig något obehag för motorerna, och en motorsåg är den motor som har det allra tuffaste arbetet av alla motorer - så, använd hellre olja för utombordare än att du slaskar med att blanda nån rak 30 olja eller liknande till mopeden.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

G-son

#14 » 22:28:19, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Det "lustiga" är att han alltid kört på olja för utombordare i sina sågar, i mer än tio års tid utan att det förde med sig något obehag för motorerna...

Problemet med såna slutsatser är att det baseras på att motorerna måste gå sönder för att man ska komma fram till att oljan gjort ett dåligt jobb. Man skulle snarare behöva köra tio-tjugo sågar sida vid sida med ett par olika oljor, och efter lagom många gångtimmar prova vilken effekt dom orkar ge, plocka isär dom, mäta slitage, och sedan sätta ihop igen och fortsätta köra tills åtminstone en lagom stor andel av sågarna gett upp. Då börjar man ha tillräckligt mycket data för att dra slutsatser från.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se