Visserligen gammal tråd, men man kanske ska göra ett förtydligande om den skulle få nya läsare:
Vattenkylda tvåtaktare för landbruk (mc, snöskotrar, gamla Wartburg, DKW eller Saab m fl) har som regel
termostat i kylsystemet och lider inte av att ständigt gå för kalla som utombordare brukar göra. De förstnämnda motorerna kan och bör alltså använda samma tvåtaktsolja som luftkylda motorer.
Det finns en annan egenhet med utombordaroljor, nämligen att de innehåller tillsatser för att oljeresterna i avgaserna ska lösa sig i vatten så inte båten lämnar en oljehinna på vattenytan efter sig. Man känner igen utombordaroljorna på att de luktar ammoniak pga de där tillsatserna.
När det gäller "vanlig
olja" och bensin, så har jag en känsla av att de blandade sig lättare förr i tiden (fram till 1970-talet kanske), då det fanns mer cancerframkallande cykliska
kolväten (s k bensenringar) i bensinen än idag. Så om man ser en rekommendation om att blanda vanlig motorolja med bensin i instruktionsboken för någon uråldrig tvåtaktare, ska man ta den med en mycket stor nypa salt. Med all sannolikhet är det bättre att använda en modern tvåtaktsolja idag.
Riktigt gamla tvåtaktsmotorer där
ramlager och/eller
vevlager är glidlager, kan kräva mer än 2 % olja i bränslet även om man använder en bra, modern tvåtaktsolja. Samma sak gäller för bergborrmaskiner (Cobra, Pionjär etc) med en extra arbetskolv i cylindern.