Idag har jag mekat svecia..
Började med att plocka ihop kopplingen utan stötstången.. Då överförde den kraften bra. Kollade och det fanns gnista också!.
Isär igen och i med stången och plockade bort kick och växelpedal samt kåpan innanför. Mycket riktigt var där en hel del skit och gros. Konstaterade att skallen på kopplingsjusterings skruven var avbruten.. Väldigt vanligt.. Fick loss resterande
skruv och slipade ett mejselspår i den..
Med allt rent och snyggt och justerskruven betryggande långt ute satte jag på kåpan och pedalerna igen.. Men kopplingen tar inte!! Isär igen.. Kopplingshävermen ligger dikt an mot kåpan och trycker på stötstången. Här måste något hänt. Är något utbytt eller är lamellerna så slitna??
Kanske slitna då förhoppningsvis ingen skruvat fast kåpan med så mycket skräp i..
Slipade hur som av två mm på baksidan av hävarmen så den gick fri. Monterade ihop och fick bra funktion på kopplingen.
Rev sedan isär flottörhuset på förgasaren och rengjorde samt kollade att flottörnålen släppte igenom och stoppade som den bör.
Om jag nu får igång den vill jag ha
broms.. Handtaget var avbrutet så jag fick plocka isär handgasen och lära mig dess funktion.. Ersatte gasrullens innre
stödring med ett handbromsreglage från en skrotad cykel. verkar funka.. Men som ni ser nedan behövde frambromsen lite översyn. Hävarmen satt fast så jag fick värma loss den med gas svetsen.. Lite rengörong och putsning av backarna med lamellstift så har jag något som påminner om broms i alla fall..
Bakhjulet verkade hålla luften hyffsat medan framhjulet var platt igen.. Pumpade igen och smetade saliv på ventilen.. Bubblade bra så jag bytte till beg
ventilkägla.. Bättre men inte helt tätt.. Satte på metallhatt.... Få se hur det håller..
För att plocka ut förgasaren kände jag mig manad att plocka ur batteriet.. Gammal lokal jugner kvalitet men tveksamt om det komer få en spännande tillvaro igen..
Avslutade med att montera kopplingskåpan och fylla i
olja i primärtransmission och
växellåda.. Slog även i en skvätt bensin i tanken.. Tyvärr verkar bränslekranen leda lika mycket bensin på utsidan som insidan av slangen oavsett position.. Sedan blev jag inkallad på välbehövlig mat paus och var tvungen att ställa in allt i garaget igen..
Provstart blir ett annat tillfälle..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.
"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde