Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Intruder 1400 bränslefel.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#1 » 17:45:58, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min suzuki vs1400 intruder har något konstigt bränslefel..
Först trodde jag det var ihopkläggade munstycken som på frugans virago 535 för den tålde inte gas och gick bara på choke..
Så jag ägnade halva torsdagen åt att skruva isär halva cykeln för att komma åt förgasarna och kolla munstyckena.. Men ingen skit där lite. En hinna precis på botten av flottörhuset bara. Helt normalt efter minst tio vintrars förvaring.. Passade på att skruva isär ännu mer och tvättade luftfilter skumgummit på främre luftburken som sitter inne i ramen bakom styrleden. (Suck.. )
Plockade ihop den igen.verkade gå bra. Men kom bara 100 m så dog den.. Men märkte att bränslepumpen jobbade för fullt när jag tryckte in startknappen och hade kopplingen ute.. (startspärr i kopplingen) sedan gick den 100 m igen....hade loss en bränsleslang tidigare och fick en veritabel fontän en stund tidigare..
Lutar åt elfel just nu.. På något sätt får den inte bränsle under drift. Bara när startknappen aktiveras..
Någon som varit med om något liknande ? Och som kan tipsa om var jag ska börja leta fel??
Jo jag begriper att jag ska börja med att kolla om spänning finns till pumpen under drift. Och sedan ge mig på elshemat.. Men finns det någon känd felkälla på detta? Tex motordödar reglaget på gashandtaget?


Edit:stavfel..
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 18:15:04, 07-05-2016, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



MekJan

#2 » 18:14:17, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På moderna hojar brukar parkeringsstödet , växelspaken samt nödbrytaren på styret kunna spöka . Höll på att få mig en promenad hem igår från mc-turen ,troligen en droppe vatten någonstans i bränslet eller elsystemet !

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#3 » 15:44:00, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett bra fel!! Hittades snabbt och lätt på lite tur.. Innre orange/vita kabeln på tändspolen här hängde lös.. Med den på plats upptäckte jag att jag petat hål på slangen vid främre förgasaren också.. Nu ska vi ut och provåka... :hurra:

Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#4 » 16:03:43, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är duktig Bee så fel på ögonen har du inte :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Landmann

#5 » 14:47:05, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar in på denna tråd lite snabbt
Tog fram min intruder 1400 -92
Den flödar över på båda förgasarna, kollar flottörerna osv det vanliga kort sagt.
Något råd?
Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

torbjorn_forsman

#6 » 15:29:52, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om bränslepumpen av någon anledning ger för högt tryck. Om det finns en tryckregulator (bypassventil) som ska släppa tillbaks bränsle i en returledning till tanken vid ett visst tryck, så blir trycket för högt om regulatorn har kärvat ihop eller det är stopp i returen. Ibland är det en ständigt inkopplad returledning med bara en strypning i, som lätt blir igensatt. Finns det ingen returanordning alls, så är det bränslepumpen själv som ansvarar för att hålla ett lagom tryck som förgasarnas flottörventiler orkar hålla emot.
Vad som är rätt bränsletryck borde stå i verkstadshandboken, för de flesta förgasare brukar det ligga i storleksordning 5-30 kPa (0,05 - 0,3 bar). De högsta trycken förekommer på förgasare där bränslet kommer nedifrån och upp genom nålventilen, och där bränsletrycket måste orka lyfta nålens tyngd. En normal MC-förgasare, som troligen från början är konstruerad för att kunna fungera med självtryck från tanken, bör klara sig med några enstaka kPa (hundradels bar).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Landmann

#7 » 15:39:49, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kolla om bränslepumpen av någon anledning ger för högt tryck. Om det finns en tryckregulator (bypassventil) som ska släppa tillbaks bränsle i en returledning till tanken vid ett visst tryck, så blir trycket för högt om regulatorn har kärvat ihop eller det är stopp i returen. Ibland är det en ständigt inkopplad returledning med bara en strypning i, som lätt blir igensatt. Finns det ingen returanordning alls, så är det bränslepumpen själv som ansvarar för att hålla ett lagom tryck som förgasarnas flottörventiler orkar hålla emot.
Vad som är rätt bränsletryck borde stå i verkstadshandboken, för de flesta förgasare brukar det ligga i storleksordning 5-30 kPa (0,05 - 0,3 bar). De högsta trycken förekommer på förgasare där bränslet kommer nedifrån och upp genom nålventilen, och där bränsletrycket måste orka lyfta nålens tyngd. En normal MC-förgasare, som troligen från början är konstruerad för att kunna fungera med självtryck från tanken, bör klara sig med några enstaka kPa (hundradels bar).



Tack Torbjörn. Precis vad jag misstänkte.
Det finns ingen strypning eller returledning, har redan demonterat pumpen och kollat anläggningsytan på bläcken, dom var fräsch och hade inte brunnit ihop. Det är en (impulspump?)
Kan vara styrningen till den som jag inte hittat.

Hojen stannade faktiskt förra sommaren men pga husbygge och övertid m.m så har den stått. Vädret gör ju sitt och längtan efter öppna vägar blev oemotståndlig.

/Simon
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se