Sida 1 av 1

Intruder 1400 bränslefel.

InläggPostat: 17:45:58, 07-05-2016
av Bengt Erik Eriksson
Min suzuki vs1400 intruder har något konstigt bränslefel..
Först trodde jag det var ihopkläggade munstycken som på frugans virago 535 för den tålde inte gas och gick bara på choke..
Så jag ägnade halva torsdagen åt att skruva isär halva cykeln för att komma åt förgasarna och kolla munstyckena.. Men ingen skit där lite. En hinna precis på botten av flottörhuset bara. Helt normalt efter minst tio vintrars förvaring.. Passade på att skruva isär ännu mer och tvättade luftfilter skumgummit på främre luftburken som sitter inne i ramen bakom styrleden. (Suck.. )
Plockade ihop den igen.verkade gå bra. Men kom bara 100 m så dog den.. Men märkte att bränslepumpen jobbade för fullt när jag tryckte in startknappen och hade kopplingen ute.. (startspärr i kopplingen) sedan gick den 100 m igen....hade loss en bränsleslang tidigare och fick en veritabel fontän en stund tidigare..
Lutar åt elfel just nu.. På något sätt får den inte bränsle under drift. Bara när startknappen aktiveras..
Någon som varit med om något liknande ? Och som kan tipsa om var jag ska börja leta fel??
Jo jag begriper att jag ska börja med att kolla om spänning finns till pumpen under drift. Och sedan ge mig på elshemat.. Men finns det någon känd felkälla på detta? Tex motordödar reglaget på gashandtaget?


Edit:stavfel..

Re: Intruder 1400 bränslefel.

InläggPostat: 18:14:17, 07-05-2016
av MekJan
På moderna hojar brukar parkeringsstödet , växelspaken samt nödbrytaren på styret kunna spöka . Höll på att få mig en promenad hem igår från mc-turen ,troligen en droppe vatten någonstans i bränslet eller elsystemet !

Re: Intruder 1400 bränslefel.

InläggPostat: 15:44:00, 08-05-2016
av Bengt Erik Eriksson
Det var ett bra fel!! Hittades snabbt och lätt på lite tur.. Innre orange/vita kabeln på tändspolen här hängde lös.. Med den på plats upptäckte jag att jag petat hål på slangen vid främre förgasaren också.. Nu ska vi ut och provåka... :hurra:

Bild

Re: Intruder 1400 bränslefel.

InläggPostat: 16:03:43, 08-05-2016
av 63an
Du är duktig Bee så fel på ögonen har du inte :lmao:

Re: Intruder 1400 bränslefel.

InläggPostat: 14:47:05, 01-05-2017
av Landmann
Hoppar in på denna tråd lite snabbt
Tog fram min intruder 1400 -92
Den flödar över på båda förgasarna, kollar flottörerna osv det vanliga kort sagt.
Något råd?
Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Intruder 1400 bränslefel.

InläggPostat: 15:29:52, 01-05-2017
av torbjorn_forsman
Kolla om bränslepumpen av någon anledning ger för högt tryck. Om det finns en tryckregulator (bypassventil) som ska släppa tillbaks bränsle i en returledning till tanken vid ett visst tryck, så blir trycket för högt om regulatorn har kärvat ihop eller det är stopp i returen. Ibland är det en ständigt inkopplad returledning med bara en strypning i, som lätt blir igensatt. Finns det ingen returanordning alls, så är det bränslepumpen själv som ansvarar för att hålla ett lagom tryck som förgasarnas flottörventiler orkar hålla emot.
Vad som är rätt bränsletryck borde stå i verkstadshandboken, för de flesta förgasare brukar det ligga i storleksordning 5-30 kPa (0,05 - 0,3 bar). De högsta trycken förekommer på förgasare där bränslet kommer nedifrån och upp genom nålventilen, och där bränsletrycket måste orka lyfta nålens tyngd. En normal MC-förgasare, som troligen från början är konstruerad för att kunna fungera med självtryck från tanken, bör klara sig med några enstaka kPa (hundradels bar).

Re: Intruder 1400 bränslefel.

InläggPostat: 15:39:49, 01-05-2017
av Landmann
torbjorn_forsman skrev:Kolla om bränslepumpen av någon anledning ger för högt tryck. Om det finns en tryckregulator (bypassventil) som ska släppa tillbaks bränsle i en returledning till tanken vid ett visst tryck, så blir trycket för högt om regulatorn har kärvat ihop eller det är stopp i returen. Ibland är det en ständigt inkopplad returledning med bara en strypning i, som lätt blir igensatt. Finns det ingen returanordning alls, så är det bränslepumpen själv som ansvarar för att hålla ett lagom tryck som förgasarnas flottörventiler orkar hålla emot.
Vad som är rätt bränsletryck borde stå i verkstadshandboken, för de flesta förgasare brukar det ligga i storleksordning 5-30 kPa (0,05 - 0,3 bar). De högsta trycken förekommer på förgasare där bränslet kommer nedifrån och upp genom nålventilen, och där bränsletrycket måste orka lyfta nålens tyngd. En normal MC-förgasare, som troligen från början är konstruerad för att kunna fungera med självtryck från tanken, bör klara sig med några enstaka kPa (hundradels bar).



Tack Torbjörn. Precis vad jag misstänkte.
Det finns ingen strypning eller returledning, har redan demonterat pumpen och kollat anläggningsytan på bläcken, dom var fräsch och hade inte brunnit ihop. Det är en (impulspump?)
Kan vara styrningen till den som jag inte hittat.

Hojen stannade faktiskt förra sommaren men pga husbygge och övertid m.m så har den stått. Vädret gör ju sitt och längtan efter öppna vägar blev oemotståndlig.

/Simon