Sida 1 av 4

knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 21:08:19, 09-05-2016
av Björnolsson
Har efter några hektiska veckor fått ihop min "veteran". Har fått förgasarna och toppen renoverade.
Men nu vill den ändå inte gå rent. Startar lätt och spinner som en katt, går rent genom hela registret så länge den står i neutral läge, petar jag i en växel och rullar iväg så tappar den 1 burk och går riktigt illa.enstaka sekunder tänder den på alla burkar men tappar snart 1 igen. Skall mäta upp spolarna igen (redan bytta 1 gång)kolla alla jordpunkter och signalgeneratorn.
Någon som har några andra tips och idéer.?

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 06:32:13, 10-05-2016
av Raceputte
Inte nån miss vid synkningen av förgasarna?

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 06:41:03, 10-05-2016
av Janson1
Den är nog för svag i tändningen, hur långt kan gnistan hoppa? Jag antar det är en tändspole per två stift så det bör hoppa mer än 8 mm total gnista för att det säkert skall räcka till vid belastning.

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 06:55:00, 10-05-2016
av PeterA
Jag håller med Janson1. Min CRX VTEC betedde sig ganska precis så för ett par veckor sedan när den skulle väckas ur vintervilan. Startade hur fint som helst (kall) och gick rent i tomme. Men tålde ingen belastning utan blev svag och misstände. I det fallet var det kolet i fördelarlocket som var helt försvunnet, så det blev ett extra gnistgap mellan locket och rotorn. Nytt lock och den blev som ny. Inte fullt överförbart på hojen, men jag tror också på svag tändning.

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 17:39:25, 10-05-2016
av Björnolsson
Tror oxå på tändningsfel, kom på en åkomma till som styrker det. Den vill nysa/baktända mot luftburken till och från när den står på tomgång.
Har inte synkat fuggarna än, men det känns inte som om det skulle ge alla dessa fel

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 20:39:14, 10-05-2016
av Björnolsson
Fick tummen ur och lyfte på tanken ikväll. Mätte båda spolarna och inte helt oväntat så är värdena genom taket på sekundärsidan på ena spolen.
Håller tummarna för att jag kan få fatt i en spole så man kan provgasa lite.

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 18:17:48, 11-05-2016
av Björnolsson
Hittar nya spolar. Men dom har inte riktigt samma ohm tal. Originalet har 3 -5 på primärsidan och 30-50 Kom på sekundär sidan. Dom jag hittat har 2.7 ohm på primär och 15,7Kohm på sekundär. Kan dessa funka? Original spolarna är 4ggr dyrare

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 20:08:22, 11-05-2016
av Janson1
Utan att veta så tror jag inte det är kritiskt... Är detta mätt på samma sätt? med eller utan tändhattar som oftast innehåller ett motstånd på några kilo-ohm.
Är dom gjorda för att driva två tändstift? Är dom en värdig ersättare till denna motor? I så fall är det nog bara att handla. Måste bägge bytas eller räcker det inte med den ena spolen?

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 21:20:32, 11-05-2016
av Björnolsson
Vet ej hur det är mätt på dem "nya"spolarna, men dem är gjorda för att driva 2 stift iaf.
Skall vara ersättningsspolar till nyare 750 &1100 maskiner så dem borde funka. Klart det räcker att byta 1 spole, Men det känns snålt

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 00:25:22, 12-05-2016
av dc_lindberg
Dyna access högeffektspolar är ett bra alternativ till GSX.

Motståndet har med elektroniken att göra. Jag kan inte detaljerna kring det.
GSX har väl en "elektronikbox" ?
...i så fall kan den vara känslig... den var inte billig på min GS850GN... å de blev inte billigare till GSX modellerna...

3 ohm är standard.
2.7 ohm ? vad är det för några spolar?
30-50kOhm = gnistans styrka... så du bör nog inte välja klenare där... gnistan kommer inte att orka på varv helt enkelt, och kompressionen i sig kräver kraftigare gnista för att orka över gnistgapet...

Stämmer väl med att det funktar på tomgång men inte på belastning, med defekt spole.

Motståndet i tändhattarna (tändstiftskabelskorna) är -endast- till för avstörning... så att bilisten bredvid dig på vägen kan få lyssna ifred på sin radio (så att han/hon/den/det vare sig ser eller hör dig...).
Visst har dämpningen lite med gnistan att göra också, men det är så marginellt i förhållande till tändspolen att du kan försumma det. Upplevelsemässigt får man en lite lugnare gång med avstörda tändstift, men på varv märks ingen skillnad.

Använd kopparkärne-silikon kablar!
Använd helst dubbeltätade kabelskor (NGK's är bra, å då får du med 5kOhm dämpning på köpet).

Var beredd på att bli tvungen att skifta mellan NKG och Bosch tändstift; verkar som om deras stift ligger lite mellan varandra trots översättningstabellen anger "motsvarande".
Har provat, vanligta stift, V-line, 3-elektroders, 4-elektroders. Har inte testat halo, m.fl. "udda". De i mitt tycke bästa är BUR (NGK 3-elektroders) och SUPER 4 (bosch 4 elektroders). Blir en jämnare gång, och något säkrare/kraftigare tomgång. (iof talar jag BMW boxer nu, men har kört så mkt nippon rad-4 att jag vet att det är överförbart mellan olika modeller från 70- in på 80-talet.

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 07:02:41, 12-05-2016
av Janson1
dc- Lindberg: "30-50 kohm= gnistans styrka... så du bör nog inte välja klenare där..." skriver du, Om den den mäter 20 kohm, är den starkare eller svagare då?
(Jag kan inte riktigt utläsa och förstå resonemanget)
När man köper en ny tändspole så sitter det oftast pågjutna tändkablar så man har inget val att byta till annat.Jag tror inte man behöver fördjupa sig i exakta ohmtal mm utan är spolarna hela och gjorda för två stift i serie så kommer det nog att funka.

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 10:23:54, 12-05-2016
av dc_lindberg
Det har med kraften i gnistan att göra.
Jag kan inte detaljerna kring detta - inte läst på.

15kOhm gav för 30 år sedan en gul och rätt svag gnista. Lämplig för 5-1, 6-1, ngt kompressionsförhållande.
Standard på BMW med 6 voltspolar, men de å andra sidan är 3-4 ggr "kraftigare" än de 12V's spolar som kom senare...

30-40kOhm gav en blå gnista som lämpar sig väl för 10-1. 12-1, ngt kompressionsförhållande. GSX hade, om jag inte minns fel, 10:1, med kompressionstryck av kring 12kg.

För att gnistan skall orka ta sig över gnistgapet när lufttrycket är så högt (12 gånger normal atmosfär), så krävs mycket mer energi i gnistan, dvs högre sekundärmotstånd för att erhålla högre spänning.

Minns jag helt rätt så är 15kOhm att se som en gnista på 15 000V, vilket ger den en teoretisk möjlighet att hoppa 15mm vid normalt lufttryck och luftfuktighet.
40 000kOhm skall alltså, om jag minns helt rätt, ge en gnista på 40 000V, som följaktligen klarar 40mm vid samma förutsättningar.

Högeffektspolarna, som väl snarast är standard idag, ger en gnista som klarar dagens absurda kompressionsförhållanden på upp till 14-15:1 (snudd på dieselkompression).
Access var de första som kom till MC - de hade en gnista på 40 000V. Det var de spolarna som möjliggjorde en hel det av 80-talets trim; se MotoSpeed i Västerås ex.,

Frågan kan iof ställa så "går det att använda en klenare spole" - självklart går det, men det har ett pris å det kommer att drabba toppfart, accelleration, motorgång, osv - Givetvis bättre än hur det är nu, men långt ifrån så bra som det skulle kunna bli.

Personligen avråder jag ifrån lågeffektspolar. De är går att använda, men högeffektspolarna är så mycket bättre till en blygsam extra kostnad.

Dumsnålhet är alltid precis det...
...inte köpa tändspolar där tändkabeln redan är ingjuten... OM man har möjlighet att välja dvs... saknas val, var kräsen!


Gällande TS fråga om att bara byta den ena dubbelspolen.
Går utmärkt. Räcker med att primärmotståndet och sekundärmotståndet är samma.
Behöver inte tänka på märkesbundenhet alls :)
Det är INTE snålt att bara byta den ena - det är ytterst sällan spolarna pajar; än mer ovanligt att båda går sönder.

Vill man paja spolarna så... glöm tändningen på och motorn avstängd... då överhettas spolarna snabbt och "brinner upp" (kortsluts pga innre överslag/överhettning).

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 12:25:24, 12-05-2016
av Janson1
Jag tror det råder en tankevurpa om tändspänning/tändström/motstånd/kablar mm. Men jag hinner inte göra en djupare förklaring nu. Jag skall tänka på det ett tag och be att få återkomma i ärendet.

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 19:21:48, 12-05-2016
av dc_lindberg
Janson1 - jag har förenklat, kanske för mycket.
Ser fram emot när du har tid att ge en bättre förklaring.
Det är 20 år sedan jag läste in detta... å se'n har jag inte ägnat det någon mer tanke...

Tändspole är en induktionstransformator (tror det kallas så); 12V transformeras till xV, oftast kring 30 000V. De spolar som transformerar till 40 000V drar givetvis mer ström än de som transformerar till 15-20 000V som var vanliga förr.
Sekundärmotståndet = längden tråd i sekundärlindningen
Primärmotståndet = längden tråd i primärlindningen
Är bra förklarat i Haynes verkstadshandbok om motorcykels elsystem.

Re: knepigt fel på GSX750ES

InläggPostat: 08:21:10, 13-05-2016
av Janson1
Tändspole 1: Primärlindningen består av 200 varv 1 mm tråd vilket ger 3 ohm (fingerat). Sekundärlindningen består av 20000 varv 0.1 mm tråd vilket ger 6 Kohm
(också fingerat värde) 20000/200 = 100 gångers "spänningsvinst".

Tändspole 2: Primärlindning består här av 400 varv 2 mm tråd, 3 ohm
Sekundärlindningen består av 20000 varv 0,1 mm vilket ger 6 kohm
20000/400 = 50 gångers "spänningsvinst".

Tändspole 3: Primärlindning består av 200 varv 1 mm tråd vilket ger 3 ohm
Sekundärlindningen består av 40000 varv 0.2 m tråd vilket ger 6 kohm
40000/200 = 200 gångers "spänningsvinst".

Här är tre fingerade tändspolar som mäter lika men har ganska olika utväxlingsförhållanden mellan primär och sekundär (50, 100 & 200 gånger)

Med detta så vill jag påvisa att motståndet inte behöver hänga ihop med volt mer än grovt.

Sedan så får vi ta exempel med batteritändsystem som brytarspetsar som satt i alla bilar förr (så gott som). Det drivs ju av 12 volt, oftast via ett sk. förkopplingsmotstånd för att strömmen inte skall rusa vid stillastående motor och stängd brytare. När brytaren är stängd så går det en hög likström genom primär och laddar järnkärnan med magnetism, när brytaren öppnar så avbryts strömmen tvärt och magnetfältet kollapsar samtidigt som det byggs upp en väldigt hög backspänning. Denna magnetkollaps/spänningsspik på primärsidan transformeras över till sekundärsidan. Då sekundärsidan har många mer varv så ökar spänningen lika många gånger som skillnaden mellan primär/sekundär samtidigt minskar strömmen med samma proportion på sekundärsidan.
Så låg spänning- hög ström Hög spänning- låg ström.
Nu går högspänningen till tändstiftet med sitt/sina gap, när spänningen har kommit upp till en viss nivå sker en urladdning (jämför blixten vid åska) Gnistgapet på stiftet blir en mycket god ledare och kortsluter spänningen tvärt till nära 0 volt, nu går det en ström av elektroner istället en kort stund och laddar ur all energin som tändspolen har. Har man motstånd på några kilo-ohm i kretsen så påverkar det inte tändpunktens början men energin tar längre tid att urladda men det ställer inte till några större problem.
Motståndet är till för att spänningen i tändkabeln inte skall kortslutas för tvärt, det ger väldigt mycket "spikar" ut som stör elektronik och radiokommunikation.
Slut på del 1