Det har med kraften i gnistan att göra.
Jag kan inte detaljerna kring detta - inte läst på.
15kOhm gav för 30 år sedan en
gul och rätt svag gnista. Lämplig för 5-1, 6-1, ngt kompressionsförhållande.
Standard på BMW med 6 voltspolar, men de å andra sidan är 3-4 ggr "kraftigare" än de 12V's spolar som kom senare...
30-40kOhm gav en blå gnista som lämpar sig väl för 10-1. 12-1, ngt
kompressionsförhållande. GSX hade, om jag inte minns fel, 10:1, med
kompressionstryck av kring 12kg.
För att gnistan skall orka ta sig över gnistgapet när lufttrycket är så högt (12 gånger normal atmosfär), så krävs mycket mer energi i gnistan, dvs högre sekundärmotstånd för att erhålla högre spänning.
Minns jag helt rätt så är 15kOhm att se som en gnista på 15 000V, vilket ger den en teoretisk möjlighet att hoppa 15mm vid normalt lufttryck och luftfuktighet.
40 000kOhm skall alltså, om jag minns helt rätt, ge en gnista på 40 000V, som följaktligen klarar 40mm vid samma förutsättningar.
Högeffektspolarna, som väl snarast är standard idag, ger en gnista som klarar dagens absurda kompressionsförhållanden på upp till 14-15:1 (snudd på dieselkompression).
Access var de första som kom till MC - de hade en gnista på 40 000V. Det var de spolarna som möjliggjorde en hel det av 80-talets trim; se MotoSpeed i Västerås ex.,
Frågan kan iof ställa så "går det att använda en klenare spole" - självklart går det, men det har ett pris å det kommer att drabba toppfart, accelleration, motorgång, osv - Givetvis bättre än hur det är nu, men långt ifrån så bra som det skulle kunna bli.
Personligen avråder jag ifrån lågeffektspolar. De är går att använda, men högeffektspolarna är så mycket bättre till en blygsam extra kostnad.
Dumsnålhet är alltid precis det...
...inte köpa tändspolar där tändkabeln redan är ingjuten... OM man har möjlighet att välja dvs... saknas val, var kräsen!
Gällande TS fråga om att bara byta den ena dubbelspolen.
Går utmärkt. Räcker med att primärmotståndet och sekundärmotståndet är samma.
Behöver inte tänka på märkesbundenhet alls
Det är INTE snålt att bara byta den ena - det är ytterst sällan spolarna pajar; än mer ovanligt att båda går sönder.
Vill man paja spolarna så... glöm tändningen på och motorn avstängd... då överhettas spolarna snabbt och "brinner upp" (kortsluts pga innre överslag/överhettning).