Ett annat exempel är tändsystem med magnet som genererar erforderlig tändspänning. Den ser lika dan ut som batterisystem men här är primärlindningen en elspole som ligger i ett roterande magnetfält. Här laddas spolen upp på samma sett som med i ett batterisystem men det är svänghjulets magneter som laddar järnkärnan direkt med magnetism och det ger en hög ström i primärspolen som är kortsluten. Precis vid tilltänkt tändögonblick så händer två saker. dels öppnar brytaren så strömmen avbryts, samtidigt ligger magneterna i svänghjulet i "lä" (E-gap) för att inte störa transformeringen i spolen, så brytaren skall öppna när magnetfältet växlar polaritet, eller försvinner. Sedan så fungerar transformeringen över till sekundär på samma sett som vid rent batterisystem. Detta sk E-gap går oftast inte att ändra då kamnock och magneter sitter på samma svänghjul ihopnitat. Däremot på gamla B&S motorer med brytartändning så satt brytaren direkt på vevaxeln och magneterna satt på svänghjulet, när kilen gick av så blev det fel läge på magneterna i förhållande till brytaren vilket resulterade dålig eller ingen gnista.
Slut på del 2