Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

knepigt fel på GSX750ES

50 inlägg • Sida 3 av 4
Snacka om MC här

Björnolsson (trådstartaren)

#31 » 09:54:32, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering då.
lämnade in maskinen för förgasarsynk men detta gjorde ingen märkbar skillnad.
Däremot hittade meken/kompisen att snorkel till luftburken var borta (inget jag ens märkt).
Efter lite labbande med tejp över hålet så går han som han skall, och ny snorkel är beställd.
Troligen så har det suttit större munstycken i och ett öppnare avgassystem, och i samband med förgasarrenoveringen så bestyckades dom med original munstycken.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



dc_lindberg

#32 » 23:45:01, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att du fått fart på den o att den går som den ska :thummar:
...men... vad hände från trådstart tills nu egentligen?... "tjyvluft" kan inte ge de symptom som du beskrev från början... tjyvluft kan ge orkeslöshet vid belastning samt "övervarvning" obelastad...
Inga foton?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#33 » 07:01:05, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en ny tändspole monterad?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Björnolsson (trådstartaren)

#34 » 10:48:38, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya spolar och stift är monterade, men detta gjorde ingen skillnad.
Tror helt enkelt att utan snorkel och med originalbestyckning så räckte inte bränslet till vid belastning.
Snorkel är ca15 cm lång och har mindre innerdiameter än hålet rakt ner i filtret,
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

Björnolsson (trådstartaren)

#35 » 18:48:47, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu fått ett nytt fel på maskin.
den missar/dör korta perioder vid konstantvarv.
Ligger jag och rulla på 3500 varv vilket ger ca 80 på 5an så går den fint, men höjer man till närmare 4000 så vill den efter ngr sekunder misstända eller dö en kort stund för att sen gå rent igen och detta är inte helt regelbundet.
Körde 10 mil idag och detta hände vid 70%av tillfällena som jag låg på konstantfart en längre stund, har provat att choka, ställa bränsleslang i PRI läge men ingen skillnad.
I övrigt så drar den rent genom hela registret och har inga "dippar"

Blir lite fundersam på vad det är denna gången
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

Janson1

#36 » 19:20:54, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätt ventilationshål i tanklocket?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#37 » 22:11:59, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du färskt bränsle?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Jac

#38 » 23:01:09, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaccumstyrd bränslekran med dåligt membran?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JomsViking

#39 » 23:11:33, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan tändkablarna va lite ruttna eller glappa?
Hade en GSX400 eller 450 som hade liknande symptom och minns jag rätt försvann problemet när jag kortade t-kablarna
Volvo Bm BV202 NF1,Volvo Tgb 13,Willys Mb/Cj2 klon,
Jawa 257A,Volvo valp,Lv-akan 20mm..
Användarvisningsbild
JomsViking
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:13, 24-08-2014
Ort: Rottneros
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Tgb 13,Volvo Bm Bandvagn 202NF1
Willys Mb/Cj2 klon,Volvo valp,Jawa 257A

dc_lindberg

#40 » 09:29:59, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CDI och/eller ICU kaputt.
Råkade ut för det på Suzukin GS 850GN - den betedde sig exakt så. Samma sak med Avatar moppen (trasig hallgivare, trasig CDI, osv), samma sak med bussen (VW T4) (trasig tändspole/ICU.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Björnolsson (trådstartaren)

#41 » 16:54:01, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankade färsk 98 soppa förra helgen, kranen är ny likaså spolar,kablar och stift, Ska kolla luftningen till tanken
Borde den inte missa även vid riktiga "tjurrusningar"oxå då om det är ngt med cdi,n?
går ju fint under 3500 och varvar ur utan bekymmer,
Tur att maskin var gratis, den ger mig mycket huvudbry
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

dc_lindberg

#42 » 17:48:16, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det gör den...
Elektronikfelen kan ge de effekter du beskriver. Det är et -typ- fel på BMW /7 med den halvelektroniska tändgivaren o i dess fall så är det hallgivaren som pajat. Dito var det på de tidiga GS modellerna med elektronisk tändning om jag minns helt rätt.

Suzuki hade problem med CDI boxarna på 70-talet. De var fukt och vatten känsliga, trots att de var gjutna. Det första som slogs ut var den automatiska avstängningen av blinkersen (hastighetsrelaterat och tids relaterat).

Tändspolarna har du fixat med, så att de skulle vara felaktiga är mindre rimligt (men kan hända i alla fall).

Problemet med billiga maskiner är att de ofta behöver lite service... o ofta mer än man insåg när man tog emot dem... Det finns ett skäl varför folk ger bort saker... Har man tur är det inte så svårt/dyrt men att gåvogivaren inte klarade av att finna på felen/lösningarna; andra gånger kan det vara så att man själv kan acceptera "egenskapen" med att givaren "fått nog".

GSXerna var fina :-)
Ring å prata med Lars Schneider på Honda Center i Upplands-Väsby. Han kan din maskin fram och baklänges.
http://www.fastbikes.se/index.php/sv/ny ... ands-vasby
http://www.bike.se/nyheter/schneiders-p ... center-983
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Björnolsson (trådstartaren)

#43 » 20:02:54, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte nu upp signalgivaren och den var helt inom värdena.
Ska kolla upp cdi,n oxå.
Tank ventilationen var oxå okej.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

torbjorn_forsman

#44 » 22:11:43, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en äldre japansk CDI är det förmodligen en induktiv givare och inte en hallgivare. Ett mättekniskt problem är att om givaren skulle ha ett kortslutet varv i spolen så märks det knappt alls på ohmmätningen, men däremot kan det försämra givarens funktion mycket kraftigt. Ännu värre blir det såklart om det är ett intermittent fel - låt säga att ett trådvarv ligger löst, isoleringen har nötts bort från trådarna och det blir kortslutning ibland och ibland inte. Kanske framför allt vid vissa varvtal då den lösa tråden kommer i mekanisk resonans.
Man kan möjligen hitta sådana fel genom att mäta med växelström - antingen med en RCL-mätare, induktansmätbrygga etc, eller genom att rigga upp någonting med tongenerator, belastningsmotstånd och oscilloskop. Då kan man knacka på givaren och se om mätvärdena förändras.
För några år sedan hade jag problem med en givare på en snöskoter med Suzukimotor (tändsystemet troligen tillverkat av JECS eller Kokusan Denki). Där var felet att ena utgående kabeln från givaren var kallödd i skarven till den tunna spoltråden, alltsammans var översmetat med en gummiliknande massa som måste krafsas bort innan man kom åt att se och åtgärda felet.

Tändspolar köpta som "eftermarknads" - eller piratreservdel är jag mycket skeptisk till. I synnerhet tändspolar till MC, snöskotrar och andra småmotorer. Jag har under årens lopp mätt och dokumenterat en hel del tändspolar, och utan undantag har pirattändspolarna mycket högre förlustfaktor än motsvarande original. Pirattillverkarna snålar genom att använda vanligt "blötjärn" i järnkärnan istället för riktig transformatorplåt, och man kanske också struntar i att isolera plåtarna i paketet. Det kan nog också tänkas att det snålas på lindningarna - man går ner i tråddimension och/eller ruslindar istället för att linda varvrätt.

När det gäller ingjuten elektronik som ändå är fuktkänslig så finns det fyra vanliga orsaker:
1) Gjutmassan är hygroskopisk.
2) Gjutmassan krymper och spricker med tiden.
3) Gjutmassan har dålig vidhäftning vid t ex ingjutningsboxen eller inkommande kablar som är isolerade med mjuk plast.
4) Ingjutningsboxen består av flera delar (t ex kylfläns av aluminium + kåpa av plast), det är otätt mellan dem och innanför glipan finns ett utrymme där gjutmassan inte har tagit sig in.

Om man behöver terapiarbete någon dag kan man ägna sig åt att försöka ta sig in i en ingjuten elektronikenhet, lika väl som att lägga tiden på att lösa korsord.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#45 » 22:52:51, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant fel vad väger hojen? Är den från epoken med tyngre motor? Mera gods? Hände ju något med vikten runt 1980-82års modeller då lättare motorerna fick dimsmörjning för värmeavledning! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se