Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Mc BMW GS 1150

8 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

andhagan (trådstartaren)

#1 » 12:52:32, 23-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej tekniker
Har en BMW 1150GS 2002 som jag knappt kör längre och som vid sista besiktning fick anmärkning på ABS fel.
Kontaktade verkstaden och dom frågade om jag bytt bromsolja minst vartannat år och eftersom jag kör så lite så var svaret nej.
Då kan det kosta 20 000 för ny ABS-pump med cylinder. Vad göra för den har bara rullat 2200mil och är inte värd så mycket med fel i ABS. Någon med tips på bra verkstad eller person i södra Sverige som är bra på detta?
Hans
andhagan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:13, 11-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Grålle
MF 188
MF699



gute84

#2 » 01:17:55, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#3 » 08:11:16, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl lämpligt att börja med att läsa av felkoder för att se vad det egentligen är ABS-systemet klagar över.

Även om fordonstillverkarna brukar avråda från att reparera ABS-enheter så är det ändå ofta fullt möjligt att plocka isär dem, och med stor sannolikhet är inre delar som eventuellt kan ha tagit skada av gammal vattenblandad bromsvätska likadana på ABS-enheter för t ex personbilar, som kommer från samma underleverantör.

Om det inte är något permanent hoprostat utan bara frågan om att t ex ventilslider kärvar eller någon backventil inte tätar pga skräp i bromsvätskan, så kan det med lite tur hjälpa med bara ett bromsvätskebyte. Ett hydrauliskt bromssystem med ABS är ju inte mer märkvärdigt än hydraulik i större skala.

De fel jag har råkat ut för på ABS-enheter har rört sig om pumpmotorn. Antingen har den rostat ihop pga fukt och vägsalt utifrån, eller också (på fordon där den inte används bara för ABS utan även för hydrauliskt bromsservo, t ex Ford Scorpio och vissa Saab 900) så kan den helt enkelt vara utsliten efter 30000 mil eller så.
Sen är det också vanligt att ABS-fel beror på t ex trasiga givare, fukt och ärg i kontaktdon, jordfel mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#4 » 08:37:51, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring www.midland.se
Han kan säkert ge dig mer matnyttiga råd.

Du skriver inte i din profil var du befinner dig, och ber om råd om någon i södra Sverige. Södra Sverige kan ses som en beskrivning om söder om en själv... så från Malmö blir väl det Trelleborg och Smygehuk, medans det från Norrbotten kanske ses som allt söder om Umeå?...
Här har du de verkstäder som BMW AG auktoriserat:
http://www.bmw-motorrad.com/com/index.html
http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/index.html
Vilka som är bra och vilka som är dåliga... personkemi... sökt problem... mek i tjänst... Vad som blir bra för en kund kan bli motsatsen för nästa och vice versa... BMW's MC verkstäder har problem med sina rykten... Två, endast 2, återkommer med Goda Vitsord: Bromölla och Kennth's, övriga är drabbade av både och, dvs bra och dåliga vitsord. Har ingen personlig erfarenhet av andra än MC-Proffsen i Hägersten (stängde ned för pensioneringen 30/9-2016) och Brunossons på Kungsholmen (stängde på 1990-talet); jag skruvar på mina moppar, bäst så.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#5 » 18:04:22, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med någon mc demontering, bike i Trollhättan verkar ha mycket på hyllan tex..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

andhagan (trådstartaren)

#6 » 08:06:28, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Bor i södra Östergötland så räknar det till södra Sverige. Kommer att titta över vad som hänt efter era tips själv annars blir det till att söka hjälp på någon verkstad men när Linköping tala om för mig att eftersom du inte bytt olja vart annat år så är det säkert pumpen som rostat sönder a 25 000kr. Återkommer vidare.
andhagan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:13, 11-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Grålle
MF 188
MF699

torbjorn_forsman

#7 » 10:20:51, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent allmänt är min erfarenhet att det måste gå mycket långt innan bromsvätska har dragit åt sig så mycket fukt att delar i bromssystemet direkt rostar sönder - åtminstone så länge det inte direkt har regnat in i bromsvätskebehållaren. Det finns ju många personbilar med ABS som har gått i över 20 år utan bromsvätskebyte och utan problem, även om det inte direkt är att rekommendera.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

millgard

#8 » 20:17:44, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet på dessa är servosystemet vars ventiler kan mankera om inte vätskan byts regelbundet. Snarare smuts och avlagringar än vatten...
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se