Det är väl lämpligt att börja med att läsa av felkoder för att se vad det egentligen är ABS-systemet klagar över.
Även om fordonstillverkarna brukar avråda från att reparera ABS-enheter så är det ändå ofta fullt möjligt att plocka isär dem, och med stor sannolikhet är inre delar som eventuellt kan ha tagit skada av gammal vattenblandad bromsvätska likadana på ABS-enheter för t ex personbilar, som kommer från samma underleverantör.
Om det inte är något permanent hoprostat utan bara frågan om att t ex ventilslider kärvar eller någon
backventil inte tätar pga skräp i bromsvätskan, så kan det med lite tur hjälpa med bara ett bromsvätskebyte. Ett hydrauliskt bromssystem med ABS är ju inte mer märkvärdigt än hydraulik i större skala.
De fel jag har råkat ut för på ABS-enheter har rört sig om pumpmotorn. Antingen har den rostat ihop pga fukt och vägsalt utifrån, eller också (på fordon där den inte används bara för ABS utan även för hydrauliskt bromsservo, t ex Ford Scorpio och vissa Saab 900) så kan den helt enkelt vara utsliten efter 30000 mil eller så.
Sen är det också vanligt att ABS-fel beror på t ex trasiga givare, fukt och ärg i kontaktdon, jordfel mm.