Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Motorcykeldäck, däck, mc däck

113 inlägg • Sida 5 av 8
Snacka om MC här

63an

#61 » 20:58:58, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jotack de åker ner i däcket första vintern men som tur fick jag hem "piggkedjorna idag", bara synd för mej att de regnar imorron när de ska monteras! :coffee:
Kanske Isracingdäck skulle vara värt ett försök DC :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



dc_lindberg (trådstartaren)

#62 » 21:06:43, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De jag känner som testat är den beskrivning jag har tillhands.
Olimmade bildubbar jag haft (se Huddinge Moped och MC ovan) - flög ur däcken direkt!
Tvivlar inte på mina bekantas påståenden.

Gummi i MC däck är -mjukt- vridmomentet mot backen högt. Dubben slits ordagran ut ur däcken.
Lastmaskiners gummi är "hårt" i jämförelse. Marktrycken mkt högre. Varvtalet på däcken mycket lägre.
...imponerad att dubben sitter kvar!

Ja, jag har hört historier om att motorcyklister använt skruvdubb och påstår sig vara nöjda, men jag har aldrig träffat eller talat med dem. Så, jag vet inte vilka däck de använt. Kan vara så att de använt grusdäck för cross åkning (hårt gummi) å då kan jag tänka mig att dubben sitter hyfsat kvar i.

Utifrån säkerhetsaspekten begriper jag inte hur de kan vara tillåtna då man förbjöd Cometa Dubben just pga att de släppte från bildäcken och blev projektiler.

...jag har ju bilder på olika dubbar någon stans. Lägger upp dem när/om jag hittar dem.

Åter till däcken jag har. Trial däck = "rader gummi" = dubben måste limmas fast (de flyger ur förr eller senare ändå...).
Tanken är dock god - kommer väl ifrån Nokkias dubbar till stövlar ?
På rätt ställe -tror- jag mycket på lösningen med skruv-dubbarna :thummar:
De är enkla och snabba att montera. :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#63 » 21:21:29, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an - det har jag testat!
På Sveriges största parkering, E4:an!
Bilisterna höll sig i höger körfält, långt under tillåten hastighet. I vänster körfält var det "skridskobana" - så, jag klev ut på den o brummade på! Strax efter krönet i Södertälje, söderifrån, så går de dumma ... blåbären ut i vänster körfält framför mig!!! Kostade mig förbrukningen av 300W strålkastare + FIAMM luft blåsare!
:skratta3:
J.* va' snabbt de drog in svansen!
:lmao:
Hur dum får man vara som saftblandare?! 110 väg o man kliver ut i ca 70 i vänsterfilen när man ser "varningstriangel" komma bakifrån i filen?!
:hotar2:
Dvs, även solen har fläckar - de måste slumrat till "liksom" bakom ratten.

Vilket härligt grepp jag hade!
Precis som de sa på MC-Varuhuset (undrar om det var Nille?... i verkstan') - de körde fortare på vintern med Yamma RD350 fulldubbat än den gick på sommaren :-)
Snöväg... de är knepigare... då vill man hellre har enduro/cross däck så man kan "gräva" sig fram... hårdpackad snö med is-vallar (hjulspår) är det absolut värsta att köra på. Lömskt!... då vill man ha "stödhjul"!

Vill ha tillbaka min 800cc med förhöjd kompression och dubbeltändning = gick bäst. 1000cc som jag har nu ger för mycket nm på låga varv... mycket svårt att anpassa kraften till greppet, o från 100 o uppåt är fullständigt ointressant (det är då 1000cc kommer till sin rätta)... kommer en tråd om detta.

:back_to:
Åter till min fråga.
Skadorna på däcksidorna, nu är vi teoretiker och inte sunt-förnuftare, hur allvarliga är de?
Hur ser man när nästa nivå är på G; när korden börjar ge vika?
Någon med erfarenhet eller förvärvad kunskap om sprick skador på däcksidor (slang däck)?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#64 » 21:54:04, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet mycket väl att jämföra nya däck mot de som fanns när vi åkte hoj då var det gummi å inte nylonblandning med i bilden jag älskade Dunlop trial sommar som vinter åkte krokig grusväg å gissa om man kom på tvären i kurvorna Nu i Hondan sitter sommardäck tror de är indiatillverkning, plastskit är det men hyfsade på asfalt har balanserat dem så ventilen stannar int på samma ställe! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

toker

#65 » 23:06:05, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...du kör inte mc på vintern, på landsväg, Toker?
Huddinge Moped och MC gjorde så där åt mig... första 90' korsningen o jag sprattlade på asfalten. Huddinge moped och mc gick i konkurs veckan efter...

Dubbning av mc-däck för bruk på gata kräver helt andra dubb än vad som sitter i bildäck, dessutom måste de limmas och ha stålkärna samt stor platta att stå på mot korden. Det är inte vem som helst som har utrustning eller ens klarar av att utföra dubb-arbetet.

Som skrivet - i din sits skulle jag svara lika dant.
Nya däck, utan dubb, 4-600kr7st, vilket är billigare än vad de här däcken kostade för 20 år sedan.
Vilka dubbar mc-däck i Sthlm-Uppsala idag?

Nej kör inte mc på vintern numera men har kört en del men inte landsväg körde med enduro dubb dom är inte allt för kul på landsväg men desto roligare på riktig snö is väg dom är limmade och lossnar inte utan nabben på däcken bryts av i extrema fall . Finns en hel del som säljer dubbade mc däck och gissar att alla är bättre och säkrare än 20 år gamla däck med sprickor i. Har för mig man tog nått fart rekord med skruvdubb för några år sen men antar att dom var limmade.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#66 » 23:36:43, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som skruvdubben sitter rätt ok men jag har inte provat på mc men jag har best gripp dubbar i löpar skor och dom är som nya trots säkert 100 mil i 2 olika par skor. https://www.youtube.com/watch?v=F83Zldw ... pp=desktop
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#67 » 00:15:51, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skruvdubben sitter i drivhjulen 218 under gummiytan, de var en djävla flopp men imorron blir de lättviktskedjor! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

toker

#68 » 08:11:19, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va det best gripp dubb ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#69 » 08:39:59, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var nog utav de första skruv, minns att de var ishalka å grannfrun vinkade för kaffe så ställde vid vägkanten knallar in tittar ut så var traktorn i diket chansar å¨2012? i Uppland Å lite utstick var de mont. med
Nä helt klart gummiblandningen :uupps:
De skulle hjälpt säsongen med brickor men kanske bara brutits bort med tiden? :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

toker

#70 » 09:30:42, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär vara stor skillnad vilka man väljer har undersökt en del i och med att jag funderat på dubb till fyrhjulingen och de billigare dubben lär slitas ner fort och i många fall lossna. Tror inte skruvdubb är nån ide till mc däck dom är så pass dyra att köpa och det finns färdig dubbade däck att köpa på fyrhjulingen kan ju dubben sitta i hela året om jag dubbar 27 tums hjulen annars har jag 25 tumare jag kan dubba och ha på vintern eller ev snö kedjor men då går det knappt åka väg men lär funka bra till skottning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#71 » 10:49:46, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra på is, som i klippet ovan, är något helt annat än att köra på asfalt.

Bilars vinterdäck känns som mc sommardäck i gummiblandningen. Mc sommardäck är för hala på vintern.
Dunlop och Metzeler hade kanon bra trial däck!
Vill ha!
...finns inte att få :-( ...
Cheng Shing C-186 är allt som finns, om inte Heidenau hittat på nått trevligt som jag missat :-)
Stor urvalsproblemet är:
Fram 100/90-19" 3.25-19" (bytt till 18" fälg, R45-65 fälg = 3.50-18")
Bak 120/90-18" (4.00-18"
Men däcken får inte bredda ut som på Army Special och Winter Friction... sedan får inte klackarna sitt för lång isär... trial mönster ger bästa kompromissen, och de -fanns- i mycket bra däck från just Dunlop och Metzeler. Klackarnas höjd måste vara minst 15mm från korden, vilket ytterligare ställer till det.
Metzeler Sahara 3 hade jag på Suzuiki GS850GN, och Pirelli...äh glömt beteckningen på det (3.25-19"). Framdäcket fungerade -bra- på Suzukin, men gav nästan inget grepp på BMWn (olika gaffelvinkel, och stor skillnad i axeltryck).
Så, urvalet är mycket begränsat :-(
Cheng Shing är Nylon däck (snor har nedåt -20'C men, man kör inte med gummigrepp utan med dubb och nabb grepp).


Ringde Lelles MC i Uppsala, de säljer Mitas. Frågade om de har en dubbare - ögon blicket efteråt kände jag mig -dum- ! Lasses Rallyservice i Alund - det var ju han som dubbade sist åt mig ju! :-)

Ringde på http://mctouring.se/dubbade-mc-dack/ - de har ingen susning om vad det är de stoppar i däcken, och vad värre är; de limmar inte dubben!!!
De surrade om bildubbar men hade noll koll på vilka.
Såg att det finns flera som annonserar att de säljer dubbdäck till motorcykel för landsvägsbruk, men alla är lika okunniga. Med en lika okunnig marknad så går det säkert bra att kränga skiten. Tycker dock synd om dem som luras/låter sig bli lurade - det är för farligt att köra på vintern att ens riskera risken med dåliga dubbdäck.

Ja. Klackarna brukar släppa långt innan dubben åker, när dubben är limmade och monterade på rätt sätt i däcken.
Har rensat ngr bakdäck genom åren :vissla:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#72 » 11:44:23, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en däck guru:
Wheeler Dealer - monterings och balanserings konstnär!
Vilket yrkeskunnande :buga:

Fick den här länken av honom "läs på" - han rekommenderar skriften varmt.
på sida 26 kan man läsa:
Sidewall Damage
Remove tire from service if weatherchecking, cracking, cuts and snags extend down to the casing ply in the sidewall and bead areas.


På sid 33 syns de sprickor jag har fått:
"ozon eller väder sprickor/skador"
Action: Remove from service if fabric is visible.

Korden är inte synlig (se fotona), men...sunt förnuft säger ändock att... "kan man inte vulka ihop sprickorna med något lim?" (visst är hjärnan fantastisk på att söka finna sätt att inte åtgärda på rätt sätt?!)
:skratta3:
Seriöst: finns det något lim som skulle kunna vulka ihop skadorna/sprickorna? (=nyfiken/vet girig)

Nu är kraven högre på flygplan, men det är ändock ett klart och tydligt svar :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#73 » 13:26:28, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går säkert limma men till vilken nytta däcken är slut. Även om dom vore utan sprickor är dom att anse som förbrukade för dom är 15-20 år gamla så gamla däck har man inte ens på en bil och definitivt inte på en mc. Fortsätter mitt tjat om att nästan vad som helst är bättre än dom där och framförallt säkrare gissar att förutom att dom är spruckna har dom blivit rätt hårda med tiden. Cross enduro däck är ingen höjdare på landsväg och framförallt inte med för kraftigt dubb utstick men tex MT21 funkar bra utan dubb och bör gå bra med dubb med måttligt utstick och dom brukar ha bra pris men vet inte hur dom funkar på en så pass tung hoj då bör nog däcken ha lite större klackar. Gjorde klart hojen inför ev besiktning så nu ställs den bort men måste ju prova en sväng och förvånansvärt bra grepp i Pirelli Scorpion Rally STR men är + grader ute så vägen och däcken är antagligen rätt mjuk men greppade helt ok utan dubb.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#74 » 14:34:23, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men toker - frågan är ställd av intresse för problemet i sig.

Ja. Gamla däck är gamla däck. Nu har jag haft förmånen att testa att använda gamla däck, och... de är gamla, men absolut inte alls så dåliga som Trafik Magazinet m.fl. basunerat ut allt sedan 80-talet. Finns -riktiga- tester gjorda på gamla däck, och de visar att gamla däck inte alls är så dåliga bara de fått rulla något 10-tal mil innan man gör bromsprov och undanmanöver test. Har för mig det var Classic Motor och ett par till motsvarande skrifter jag såg det i.

Ser att du m.fl. blandar in andra värderingar, ss en jag också använder mig av "billig försäkring!" - när folk ställer så korkade frågor som den jag ställer här; också tänker man inte på -vad- det är som frågas om/efter.

Jag lägger hellre upp 2st nya däck i lager, som reserv än det där sido-spruckna gamla framdäcket (som egentligen är ett bakdäck). (punkt slut)
Nu -har- jag däcket och kan -tänka- mig att "lappa ihop" det o ha det liggandes en tid som "reser reserv nöd däck".

Det här klippet visar bra på en hel del av problemen:

Ser ut som Sahara 4 däck - nästan hopplöst dåligt snögrepp. TKC 80 är dock betydligt sämre!

De här däcken är bättre, men pga de stora glest sittande klackarna får man sidovandring:


Självklart ska man ha skidor när man kör på vintervägar som i klippet ovan:

...vet man inte hur de ska sitta fast och se ut... så går det så där...

När man har militärens utrustning (odubbat givetvis!):





Så här ska skidorna se ut. Militärens är felbyggda de med:




:back_to:
Finns det lim som man skulle kunna lappa ihop sprickorna med?
(det är en teoretisk fråga - troligtvis så kommer jag aldrig att göra det; men det påverkar inte min nyfikenhet i frågan i sig ;-) )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#75 » 14:53:10, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog finns/fanns det lim som man kan limma/vulka ihop sprickorna med. Det borde en gummiverkstad kunna svara på. Sedan om det är ekonomiskt försvarbart är en annan sak.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se