BMW fälgarna, även de i gjutet aluminium är för -slang-
däck. De är inte gjorda för slanglösa däck.
MT21 är ett crossdäck.
Sidostabiliteten är urusel på asfalt.
Dubbningen är för att köra på is, cross eller enduro - inte på landsväg:
ex.,
https://www.mcprodukter.com/dala-mc-pro ... k-350-dubbDet jag frågat de olika producenterna om är "ersättningsdäck" för det spruckna C-186 (se inlaga ovan); dvs ett trialdäck eller snarlikt mönster.
De flesta "vinteråkare" åker inte på landsväg... ännu färre använder mc som "bil" (för att pendla med i storstadstrafik).
När man kör vinter, så är det bäst att alltid använda innerslang avsedd för cross. De är mycket tjockare och stryktåligare än "standard" slang.
Även om det råkar bli sprickor i däcket så brukar slangen hålla tätt.
Farterna på vintern är så låga att det inte är något problem med
slang i slanglöst däck.
Som jag skrivit ovan:
Metzeler och Dunlop -hade- trial däck under 70-80:talen (de användes av polisen, full dubbade). De däcken var den bästa kompromissen. C-186 från Cheng Shin är idag det enda däcket vars mönster är snarlikt. Klackarna på C-186 sitter dock lite för tätt, vilket gör att däcket lätt beckar igen i modd. Hade klackarna suttit "sick-sack" så hade sidostabiliteten varit bättre. Klackarna längd gör att de bättre klarar av accelleration/decellartion.
Pga att C-186 är ett Nylon däck, så är det onödigt känsligt för låga tempraturer (-15'C och nedåt). Vid låga temp blir det dessutom "skört" vilket har som effekt att man kan sakna en klack här o där efter "inspirerande" körning. Alltså, söker jag efter de gamla -gummi- däcken som Dunlop och Metzeler -hade-.
Som läget är just nu, så är det bara C-186 som finns som alternativ. Beroende av Kendas svar angående deras K335, så kan jag ev., tänka mig sådant som bakdäck (testa i vart fall). Framdäck... hittar inget alternativ till C-186 än. Problemet med att köra /7 BMW 1984 o äldre är att svingen begränsar bredden till 125(130)mm div 120/90-18" (eller 4.00-18"). Än värre är det med framdäcket... MAX 3.25-19" (dvs ca 100/90-19")... dessa dimensioner erbjuder ytterst få alternativ idag...
Kör man Chiang Jiang, Dnepr och Ural, då är måtten 4.00-19" fram, bak och på sidovagnen! Dessutom går det att montera än bredare däck, så 4.10x18" tror jag är möjliga på dem, o vips finns det brett utbud av däck
Uppgifter som tillverkarna av däck inte lämnar i standard spec är:
- tjockleken från korden till lägsta punkten i slitbanan
- höjden på däcksidorna
Såg att Dunlop och Heidenau anger klackhöjd, men hur denna är mätt beskriver de inte.
=> därför måste man ta
kontakt med tillverkarna och be om med info