Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Motorcykeldäck, däck, mc däck

113 inlägg • Sida 3 av 8
Snacka om MC här

Mattias Petterson

#31 » 10:21:54, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite noggrannare på frågeställningen, och undrar hur du lyckas få grepp i rullgrus på asfalt?
Tror vi har olika defenitioner på rullgrus...det jag kallar rullgrus är runda stenar (från tex en rullstensås)
Det du verkar kalla rullgrus måste vara typ "bergkross"
Är det riktigt rullgrus på asfalt spelar det ingen roll om du har crossdäck eller slicks, det blir rejält halt i kurvor.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



dc_lindberg (trådstartaren)

#32 » 12:29:39, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap!
Grus på asfalt kallas (kallades?) inom trafik för just rullgrus, pga av ett det just rullar under däcken.

Beroende av grovlek, mängd/tjocklek, hastighet, mm så kan man klara att kompensera för gruset, eller så är man på "grön bete"...
Den mängd som våra väghållare med Kommuner i Topp, tätt följd av Trafikver...värket, kan man oftast klara om man har ribbmönster. Första ribban kanar, andra ribban gräver, och tredje ribban får lite grepp. Han man istället en slät klack, ss ME77, TKC80, osv så åker man "på arslet" med rejält däng!
Problemet går att delkompensera för genom mycket mjukt gummi, som "sväljer" gruset och låter gummi "välla ned om" och därmed nå ned till asfalten. På klipper från Sydafrika såg man en kurva (vänster trafik!) som såg lika fin ut som våra "grus"-vägar (E-vägs systemet bl.a. ...). Noterade kommentaren från testföraren att däcket hade gett -bra- grepp även på slikt underlag (obs - bara antydningar i presentationen).

Kritiken mot de gamla ribbmönstrade däcken är att det gummit är -hårt- jmf med ex., Michelin M45. M45 klarar grus på asfalt mycket bra! Ville ha tag i det som framdäck också, men finns inte i 3.25-19" -:(...

Så, ja, du hajade till - och det med rätta och fog.
Har det -släppt- på asfalt pga grus... då stannar det inte förrän rörelseenergin är förbrukad... Ett däck som ger hyfsat grepp kan göra att man precis hinner styra upp läget, ME77 är inte så förlåtande alls...

Både kruvor, och i synnerhet korsningar/stopp... inte alls populärt med grus på... Trafik Plats Stäket är den i särklass värsta på hela Sthlm NV. Det är en underentreprenör som missköter sig har det äntligen krupit fram efter sisådär 15-20 år.
Ska det vara så förbaskat svårt att ta ut sopmaskinen?! + en gubbe med ryggflåsare (lövblås) ?... Slött! Tyvärr kostar det trafikanterna i form av olyckor... SMC's stämning av Vägverket förefaller inte ha lett till stora förändringar till det bättre... snarare tonårs trots med betydande underhålls fördröjning ff.a. i formen av grus, potthål, beläggningsskador/sprickor, "kvarglömda" saker, osv...

Kan alltså mycket väl vara så att dagens gummiblandningar på sidan av däcken är så bra/mjuka, att de kanske rent av överträffar de gamla ribbmönstren?... svårt å lära om "gamla gubbar" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#33 » 13:30:25, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste väl finnas en anledning till att såväl ribdäck som gamla gubbar håller på att avvecklas..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#34 » 18:52:57, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbar på att få tävla med 100åringen som klättrade ut genom fönstret o försvann - tar dock ett halvt sekel till innan jag når den magiska gränsen 3-siffrigt.
Seriös.
Kikade på Hondan min, se strängen om CX500C. ...sitter ju ett Metzeler ME77/LaserTech på den ju! Glidare har liten annan gaffelvinkel, men visst, nog katten kanar däcket gärna lite i sidled om ej så illa som på 80-talet. Gummiblandningarn måste blivit bättre sedan dess...

Goda vänner säger:
Heidenau K60
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mats757

#35 » 13:37:21, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asfaltsdäck på grus.
Nu är det min tur att kasta bensin på elden.
Jag har själv varit sådan att jag kollat på hur mönstret ser ut när jag valt däck, med varierande framgång. Nu har jag helt andra insikter.
Gummiblandning och stomme har större betydelse än mönster. På blött gräs och riktig lera, där har mönster verkligen betydelse.

På hårt underlag är mönstret utformat för att skapa mer eller mindre värme i gummit. Mer mönster, mer rörelse i gummit, mer värme.
Efter att ha gått några kurser i mc-åkning. bla på grus med 1000cc sporthoj med mellansportiga asfaltsdäck, Ja, inte var det däcken som var begränsningen i körningen. 99% satt innanför pannbenet.
Med samma hoj och samma däck gick jag på kurs på Gälleråsen/Karlskoga. Med stor besvikelse spö-regnade det hela dagen. Inte ett varv på tort underlag. Sammanfattningsvis, min bästa dag på MC. VÄLDIGT lärorikt. Återigen botade jag ett hjärnspöke.

MEN...
För den skull vill man ha så bra däck som möjligt. Jag säger som jag säger till mina MC kompisar, köp inte sportigare däck än du behöver, vare sig det rör sig om grusåkning eller asfalt. Klistriga asfaltsdäck är inte lämpliga på gatan. Grovnabbiga "Crossdäck" är inte heller lämpliga på gatan. Däremot fungerar sk Sporttouringdäck förträfligt både på grus, våt asfalt och på torr asfalt.
Vill man få ut lite extra ur däcken när man kör grus, SÄNK lufttrycket. Gör stor skillnad.
Min sammanfattning, JAG väljer inte däck efter mönster längre.

Mats

1 person gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

dc_lindberg (trådstartaren)

#36 » 22:32:00, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din sista mening är intressantast.

Hittills har dock ingen svarat på den direkt explicita frågeställningen...

För att öka greppet måste man sänka trycket i däcken - det kan alla som kört enduro, cross, mm... Har för mig det även står i SoldiMotor (värnpliktslitteratur) ngt instruktionsboken - gäller alla fordon.
Även om påpekandet äger sin tydliga rätt, så skjuter den bredvid målet. Grus på våra vägar är ett elände - vilka däck är mest förlåtande av dem du själv provat/kört med?
Michelin M45 tycker jag toppar, ev., T63(eller var det 61:orna?...) var ännu bättre, men var absolut inte brukbara som sommardäck...

I den händelse läsare av tråden är obekant med BMW R75-100, som är jämförelse modellen som bas till K1100LT för mig.
R75-100 skall ha:
1.9kg fram
1.8kg bak
...enligt BMW...
Struntar man i det o kollar vad som passar dem bäst, så blir det:
2.1 fram (solo och passagerare, men med RS-RT kåpa
2.3-2.4 bak (solo med eller utan packväskor)
2.5-2.7 bak med passagerare eller motsvarande tung last)
BMW origianlrekommendationer gäller för däck på 1960-70 talen och för körning på -grus väg- ... men -det- står ingenstans...

När däcken tappar greppet, då har de tappat greppet!
Fick en duktig resa idag med Hondan! Bakhjulet låste sig i en 90'... när jag återvände o kikade på var så såg jag varför... kommunen har lappat med "olja" och lämnat ett -hål- i första lagret asfalt - hade jag haft ABS på bakhjulet så hade det inte låst sig! Hålet i kombination med den blöta asfalet höll på att sluta i sidoplåten på ett möte (gällande hastighetsbegränsning är 30km/h... bilisten höll det, på fram- och bakvagn var för sig med ett + tecken mellan... hade den hållit 30 hade jag aldrig behövt bromsa...).
Frågan gäller alltså inte extrema situationer eller problem - den gäller den vanliga alldaglig trafikmiljön i lagligt eller långsammare tempo med god framförhållning och uppsikt.

Av allt jag sett på dessa få dagar sedan jag startade tråden, så tycks det skett dramatiska förbättringar av gummiblandningarna på mc-däck sedan jag senast var i behov av nya däck. Bra! Men det gör ju också att min kunskap är hopplöst förlegad ju!...

Grovnabbiga däck inte bra på gatan?
...då har du inte kört R90/6 med full Stalama Touring utrustning på landsvägsdubbade motorcross däck!... Kent "Professorn" Andersson (född. Norberg, död Solna) gjorde det kring 1994 om jag minns rätt år. Gisses vad han slingrade (ormade) sig fram på vägen! Vi åkte på Kristall ett par gånger. Trial-däck är det som gäller! På sommaren,... vill jag nog ha andra däck än Trial-däcken... de har liksom en inbyggd fartdämpning...

Vad jag förstår så är dagens däck mer specialanpassade till användningsområde än för 20 år sedan.
Pirelli Phantom, 1988-1989. 1800mil. På ett "radergummidäck" - men så satt det då på en Kawa Z400-J... hopplöst halt i regn! Fantastiskt grepp på torr vägbana, i synnerhet betong! Ointressant lösning på en touring-moped som används "som bil".
Sidorna skall greppa bra, mitt på skall motstå "planing" (4-kantiga däck e så nedrans besvärliga att köra på på en 2 hjuling...).

Så, kan vi hålla oss till erfarenheter av dagens däck där kärnfrågan är hur de greppar i gruset på våra asfaltsvägar?
Jag -vet- att Gälleråsen är rolig att köra på, och att de -inte- har sand och grus på asfalten... så det är trots allt rätt ointressant hur däcken arbetade under optimala förhållanden, för det testar ju liksom dem inte ju...

Man kan blanda in andra detaljer ss fjädring, dämpning gaffel och svingvinklar, försprång, mm - men allt det är också ointressant.
Allt jag är intresserad av i den här frågeställningen/tråden, är din upplevelse av olika däck, under normal körning på asfalt där väghållaren "glömt" ta bort gruset.
Gör det inte svårare än frågan ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#37 » 14:28:30, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte lyckats fatta nått beslut än.

Informationen om däcken är på tok för knapphändig!

Duells föreslår Pilot 3 till min K11. Hade ett gott samtal med dem :thumme:
...se'n gillade de inte riktigt Däck på Lina... de är tydligen deras stora konkurrenter... förstår inte alls detta... :vissla:

Se'n kom nästa huvudvärk, däck-tryck...
BMW's 3-ekriga fälgar är känsliga för däckkonstruktion och tryck - ÖKÄNT sedan fälgarna dök upp kring 1992-ngt. Letat på nätet och ringt BMW å får inte alls några klara tydliga svar...
36PSI fram och 49PSI bak, men så hittade jag en BMW manual, å där står 2.2kg fram och 2.5kg bak, utan passagerare. 2.5kg ochg 2.9kg bak -med- passagerare... Nu blev det rörigt, eftersom BMWs egna rekommendationstabeller endast anger 2.5kg och 2.9kg, men anger inte fälgmodell/-typ... å trycke skiljer duktigt mycket mellan de fler ekriga och de tre ekriga!...

Av allt jag hittade på nätet, så tycks det som om Comander Michelin är det formen av däck som skulle passa mig bäst... den finns inte i 110/80-18"...
Bakhjulet är bytt till vad jag tror är K1100RS, däcket är i vart fall 160/60-18"... å det -är- stötigt!... Original är tydligen 140/80-17"... men passar den fälgen på slutväxeln till RS'n?!?... å vad är det för fel på originalslutväxeln som jag fick med?...

Gisses vad rörigt och knepigt det blivit med mc-däck!
Nog för att det var rörigt på 80-talet, men idag!...
Åsnan är på ett stor fält med många hötappar... den står inte mellan bara två stycken...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#38 » 15:02:00, 01-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktigt att OM du snackar slanglösa så får man ha så pass tryck att inte däcken släpper fälgen vid panikbromsning, då bör väl 2.5 kg klara den saken sen är de inga höjdare att den svajar eller gungar! Man kan se på rek. bilars tryck, Octavian min är för 2, + men den funkar bra på 2,5-2,6 bar! Cykeln är säkert vindkänslig med alla packboxar å kan slingra sej i M-vägsfart så ta de tryck som beter sej bäst... :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#39 » 22:05:49, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag försökt få svar från Däck på Lina.
Joanna Edvardsson svarar från dem, men... hon har precis som ifjol lite svårt att svara på frågor...

Jag vill ha ett 140/80-17" radial bakdäck.
Måste finnas.
Skall passa ihop med Michelin Pilot Road 3 som är de däck jag köpt till BMW K1100LTn, men inte lagt på än.
Har ett RS bakhjul, dvs 160/60-18", o till -det- finns det radial däck; därav PR3 däcken.

Nu finns de ett 150/80-17" "för amerikanska" motorcyklar (dvs "glidare").
Passar min körstil perfekt!
...men, är det diagonal eller radial?... Joanna svarar inte...
Bridgestone G701
150/80 R17 TL 72H M/C

Så hittade jag det här:
Michelin Anakee 3 Rear
140/80 R17 TT/TL 69H M/C Bakhjul
...samma sak... är det diagonal eller radial?... Joanna svarar inte...

Hon svarade följande om Bridgestone däcket:
Vi vill informera dig om att det går att använda detta däck fram respk. bak beroende på vilken motorcykelmodel Du har (däckdimension som står i fordonets instruktionsbok)
Om det star R, så handlar det om ett radial däck,
Står det B, är det ett diagonal däck.


...ska det vara så svårt att som återförsäljare svara kunden?!
Är mina frågor -så- svåra?...
...ja ja... billighetsbutik är billighetsbutik, men konsumentköplagen gäller även i Tyskland... så... kanske vore bra att svara o ta fram begärda uppgifter om man inte har dem...
Mer information har jag tyvärr inte ...
Med vänliga hälsningar


Jo, jag fick -riktig- bra svar från Michelin i en annan fråga.
Det visar sig att man idag inte tillverkar landsvägsdäck som skall klara av vår vinters rester på gator och vägar... grus... sand... Däcken som tillverkas idag är i princip -banracingdäck- !
:uupps:
:ohnej:
Så det jag sett på YouTube och det jag klagar över har jag skäl till. Ribbmönstret som BMW /5-7 hade som originaldäck -gav- ett ok grepp på asfalt och oljegrus som har en hinna av sand och grus (dvs svenska vägar...), men gav ju som bekant uruselt ban grepp... man -åker- sidledes vid provocerande körning eftersom ribborna viker sig; samma vikfunktion är det som "skapar" bort grus och sand från ytan och gräver sig därmed ned till asfalten/oljegruset o ger grepp.

Där är förklaring till alla kullåkningar man ser på Youtube där ff.a. bakdäcken släpper greppet utan förvarning vid även låga hastigheter och inaktiv kurvkörning; Metzeler ME77 var ett sånt däck liksom TKC80. Michelins diamantmönster däck, som var ett mellanting, tillverkas inte längre.
Det finns helt enkelt inga däck idag för MC som är tillverkade för att hjälpa föraren på "grusväg" - utan alla touring och sport touring däck är "banracingdäck", dvs "slicks"... de ger maximalt grepp på en jämn och ren asfalt/oljegrus/betong yta, men så fort det är blött eller sand/grus o ve o fasa en blandning av väta om "silten"... då ger de "inget" grepp!...
:aaargh:

Så det var inte så underligt att jag inte kunna hitta vettiga däck!
Michelin M45 4.00-18" finns inte längre :sad: - o det var det -bästa- däcket jag haft på mina /7 bumsar! :thummar:


Tips om kombinations-bak-däck till min reservfälg till K11:an uppskattas :-)
:help:
:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#40 » 22:42:03, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl knappast nya däck som inte är typ "radial" längre...Vet inte om Enfield India monterar Avon diagonal heller? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#41 » 23:04:17, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag slår på Däck på Lina, gällande Motorcykel, Sport Tourer, så far jag nästa -bara- diagonal däck...
På bildäck... finns det ens att köpa diagnoal däck idag?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#42 » 11:03:57, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bidde så här till K11:an.
K1100LT avgassystem, ljuddämpare



Nödlösning bak, originalfälg:

Bild

Bild

Bild

Bild

Battlewing är gjord för Funduro 650cc, och inte K1100LT. Med de hastigheter jag kör och de vi får köra i, så kommer däcket att vara helt ok.
Det är mitt "reservhjul" , o även om jag kunde valt Diagnoladäck då, så tyckte jag att ca 200kr's skillnad inte är skäl nog att riskera besynnerliga vägegenskaper (alla som körde bil in på 70-talet vet hur kul det är att ha en blandning av diagonal- och radialdäck!)...



Men... det saknas en adapter till K fälgen... den finns inte att köpa... så, man måste svarva sig en, o då behöver man en svarv...
Konen går inte in i original adapterhylsa... hm... så fälgen kalvar lite... o det betyder ju att balanseringen kan inte bli perfekt...

Bild

Tidigare ägare har skaffat en RS ("räsermaskinen") bakfälg för att kunna ha radial däck fram och bak, eftersom det i princip inte finns radialdäck i originalfälgens dimension... 140/80-17"... dock finns en uppsjö i 160/70-18" :

Bild

Bild

Bild

Bild


Så var det det där med att kränga av o på däck...
Jo "bead braker" funktionen är suverän, men 17" fälgen satt snett i... o 18" fälgen gick inte att montera... kan det ha ngt med 16.5" max diameter på "maskinen" att göra?... (att jag inte såg det innan va?!!! -blindstyre- ! )

Bild


RS fälgen på plats, med nytt däck - Michelin Pilot Road 3 (glömde fotta klisterlappen); o så ser man trasslet med att få dän framhjulet... bakhjulet går i backen... går inte att tippa upp moppen så man får dän framhjulet... det såg... ut när jag försökte lyfta framvagnen med domkraften... ooops...

Bild

Bild


Summering av gårdagens däckbyte.
Fy F vad H tjockt o bångligt Bridgestone däcket visade sig vara! Hade fått det monterat av en god vän som har däckmaskin, men balansen var så illa att det vara bara att lossa o vrida däcket 180'. Blev i alla fall att montera 60gr vikter, men innan vi vred på däcket var det >>>80gr...
Det visade sig också att fälgen är skev med kring 1mm... (ökänt svaga fälgar!).
Michelin däcket var tvärt emot - det var så mjukt o följsamt att vi nästan kunde kränga på det utan däckjärnen! Balansering av det blev 40gr.
Nu var inte balansering absolut perfekt - hjulet snurrar lite, men min godevän som hjälpte mig balansera har jobbat i TT cirkusen och vet vad som är ok och vad som krävs (det var rena lyxen att ha så god support o få se handlaget/yrkesskickligheten).

...fortsättning följer...har ju framhjulet kvar att byta däcket på...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#43 » 09:42:56, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å så var framhjulet bytt.
Någon tidigare ägare hade använt punkaspray istället för att byta den torkade däckventilen (ooops... bidde inga bilder på det! Slarvigt!)

Bild

Bild


10gr.
Rätt skapligt :-)
Bild

Bild

Bild

Bild


...men säg den glädje som varar...
Bild
Jo... fästet för motorbågen är paj...
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... 6712303068
12 Rubber Mounting 1 46712303068 $42.21 ENDED
Tack för den!
..å vad gör jag nu då?!... Svaret på det får bli en ny tråd eller i den andra tråden om K11:an. Liksom att höger gaffelben läcker olja, vänsterhandtags strömställare är trasig, radion funkar inte, mm - en moppe med mek-potential mao! :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#44 » 09:39:57, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sån här "leksak" fast gul är det som skymtar i bilderna ovan.
Max fälgdiameter är 16.5" ...passar inte 18" och 19" på den då?!...suck...IQ!...




Så här kan man också göra iof:




Jag tyckte dock att ett riktigt stativ (på rea) var en rimlig investering - ett sånt härnt alltså:






Noterade att de ovan inte såg till att stället står i våg... min ställning har inbyggt vattenpass, går bra att göra så här mä:


Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#45 » 17:22:51, 02-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... å hur illa är det här nu då?...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se