Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Motorcykeldäck, däck, mc däck

113 inlägg • Sida 6 av 8
Snacka om MC här

toker

#76 » 15:54:33, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det går limma vi har stora problem med gummi remmar på jobbet och dom går inte limma utan dom kapas och vulkas ihop i värme med rätt dåligt resultat och dom är nog lika gamla som däcken det handlar om här.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg (trådstartaren)

#77 » 18:08:25, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goda svar!
Erfarenhet är guld värd :thumme:

Ska givetvis fråga på gummiverkstad, om så bara för att.
Befarar att det är precis exakt som du beskriver Toker. Hade med vulkverkstaden i Kungsör att göra 1976-77 ngt, o de beskrev exakt samma problem med att foga samman gummi o att få gummi att fästa på annan yta (stål i det fallet).

Nu är min fundering snarare mycket banalare i sig än så - "att täta" sprickorna mot inträngning av grus/damm, dvs motverka snabbt förvärrande av skadorna.
Pris för däcken odubbade... "spottstyver", dubbade...kan motivera visst lappande och lagande... :vissla:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#78 » 19:06:14, 04-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är vinterkörning när det är som bäst:

Det är helt rätt skidor!
Dubbningen...ok då - inte dum alls, inte vad jag är van vid, men kan nog fungera!

Har tittat lite på hans hemsida:
http://mctouring.se/
Killen vet vad som gäller!
Imponerande presentation, och produkter!
Visst, det är vinterväg i dalarna, inte fjollträsk slask-is-snö-... så visst skiljer sig en del saker. Snö/is-väg har krav på däck och dubb på annat sätt än asfalt - gillar det jag ser!
Vettiga mönster! Bör kunna fungera på ren asfalt. Skulle kunna tänka mig att pröva på R80'n :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#79 » 22:33:39, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:svettas: minnet sviktade inte såååå mkt.
Jag har en uppsättning nya dubbdäck och ngr st sparade gamla som inte är helt slut som reservdäck.

Men... vem... dubbade reservuppsättningen?!...hm... :hotar2:
2mm's rakt utstick...det är på tok för lite!!!
På MC behöver man mellan 3-4mm. Av bekvämlighet väljer man 3mm på mitten, 4mm på sidoklackarna och kanske uppåt 5mm på klackarna på skuldrorna och de skall dessutom ställas i lätt vinkel vertikalt (inte plant med nabben!) => på så sätt får man "klättringsförmåga" på isvalkar (=hjulspår).
SÅ, vem F var det som gjorde den här jobbet åt mig?! :aaargh:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Vecka 36, 2006:
Bild

Ok, ok, ok - det är riktigt fint dubbat, för isväg/asfalt utan isvalkar. Nästan perfekt för storstadstrafiken :-)

Den andra dubbningen, de gamla däcken, är troligtvis dubbade av Lasses Rallyservice. Hittade inga andra sådan däck i förrådet; dvs med utstick enligt beskrivning ovan. De slitna däcken hade ett riktigt bra grepp på isvalksväg - den bästa landsvägsdubbningen jag haft på 15-20 000 vintermil (1989-2011). Det är -bara- Lasses Rallyservice som "snedställt" skulderklackarnas dubb på mina dubbdäck - därav måste de däcken vara dubbade av honom :-)
Hur dubbdäcken skall vara dubbade är -personliga- preferenser!!! Varje förare har sina egna krav, önskemål och behov. Att dubba däck är både ett hantverk och ett konstverk!

Jag har att välja på:
3.25-19" (100/90-19") (0riginal fram)
3.50-18" (110/100-18") (mindre framfälg = större diameter på däcket krävs!)
4.00-18" (120/90-18" - 120/100-18") bak.
Mönster måste kunna "självrensa" sig från snö! Trialmönster är gränsen.
Önskedröm är Trelleborg Army Special och Winter Friction, men... deras smalaste är 4.60... o det får inte plats pga kardanen... :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#80 » 23:35:21, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte Trelleborg winter friktion för grovt mönstrat för så pass tung hoj har kört en del med såna däck med ca 5 mm dubb utstick och dom är inga höjdare på landsväg och även med nedslitna dubbar är dom rätt vingliga på landsväg och då var det på lättare 1 cylindriga hojar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

robson

#81 » 00:05:51, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle kanske köpa en bil åt dig, finns säkert EN bil i världen som passar åt dig.. så får du hemkört materialet till ditt pann/tankbyte (det kommer säkert med dubbdäck som fungerar åt andra med bilen)
robson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:02, 30-04-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 175s

dc_lindberg (trådstartaren)

#82 » 01:38:16, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toker, vinterkörning är fyllt av kompromisser.
Troligtvis har du helt rätt, då cross och enduro-däck är helt uteslutet pga att de inte kan ge körstabilitet. Kent "professorn" Anderson (från Norberg) som körde R90/6 provade crossdäck en vinter - det var -underhållande- att se honom "orma" sig fram! (hans kommentar var ngt och "aldrig igen!!!" )

Det som skiljer Trelleborgs armé däck från övrigt är att klackarna är stabilare, gummiblandningen är gjord för vinterkörning, stommen är extra förstärkt för att klara påfrestningarna; men (!) det kan kanske bli för vingligt på tung moped i alla fall. Vad jag vet så har ingen provat dem på annat än Africa Twinn (å de väger bumse!); Off-Road Entusiasterna. Deras betyg var "bäst i test". Så, klart man vill prova :-)

Du får nog läsa det där om utsticken en gång till dock...
3mm är gränsen för hyfsat mitt på däcken (det är lite i längsta laget på torr asfalt). Man kör inte med nedlägg på asfalt på vintern!... på is, ja, men på asfalt -glöm det-!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#83 » 10:58:58, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att de flesta tester som är gjorda på mc för vinter bruk är gjorde med tanke på aktiv körning på snö is väg men jag tror du använder dit fordon som bruks maskin där asfalten är framme större delen av vintern och då blir det mindre dubbutstick och större klackar i däcket så blir nog ett helt annat resultat på testet då skulle jag tro.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#84 » 11:27:18, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt toker :-)
Från a till b och från b till a. Transport. Inget nöjesåkande. Saltslask.
Det ställer helt andra krav på däcken och dubbningen än en fin, vit, isig, snöig grusväg - som givetvis är osaltad.
Det är balansen och kompromissandet mellan dessa ytterligheter som skapar utmaningar gällande däckval, dubbar, dubbmönster, dubbutstick. Och allt är ändock individuellt. Hajen som jobbade på Combi Motor körde XT600. Tyvärr har jag glömt vilka vinterdäck han hade. Vi hade helt olika syn på val av däck, dubb, utstick - ändock pendlade vi båda i Fjollträsk. Olika maskiner ställer olika krav för att uppföra sig bra ;-)

Jag är alltid på jakt efter bättre.
Kanske Heidenau's vinterdäck kan bli ett nytt alternativ?
Nylon är nylon o temp under -20 o de är hårda som hockey puckar...

Har man en gräshoppa med cross eller enduro dubbning... då är asfaltskörning nästan uteslutet... Det är några år sedan Paulina slutade hålla i Södertälje MCK'S Juldagsrally. När hon höll i det var det roligt, och tuff utmaning att ta sig rund hennes bana i Sorunda byggden. Vi brukade nog vara 15-20st ngt om jag minns rätt som körde och träffen drog kring 30-50. Där fick man chansen att studera olika däck, dubbar och dubbningar.
Låt säga... på is-grus-snö-väg... där var jag fullständigt chanslös att hänga med gräshopporna! På asfalt... blev det nästan det omvända ;-)
Kompromisser!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

d557017

#85 » 13:25:01, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Vecka 36, 2006:
Bild




Vecka 36 1986 ?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Ivar Risslén

#86 » 14:52:25, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan även vara 10 år nyare. Det var först vid millennium skiftet som märkningen blev fyrsiffrig.
Om det är för gammal eller inte beror helt på hur det har lagrats.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

d557017

#87 » 15:56:56, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det brukar väl vara en liten "pil" efter siffran för året om det är -90 tal, i alla fall på bildäck.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

dc_lindberg (trådstartaren)

#88 » 17:00:24, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är köpta någon gång kring 2006-2008 gissar jag.
Vet inte vilket företag som dubbat dem. Det -kan- vara A-däck i Uppsala, men jag -tror- de slutade dubba redan kring 2002-2004. O i så fall är det en f.d. mek på Lells MC i Uppsala, som slängdes ut från verkstaden på Lells MC, som dubbat dem... o han är skyldig mig en massa pengar + ersättning för totalförstörda nikasil cylindrar... Dubba kunde han, men motorrenovering...
Om det var den meken som tog fram däcken eller inte... minns inte... kan vara ur restlager på Lelles MC?
Glömt de detaljerna.
1986 är de inte ifrån. Då fanns det inte. 1996 är de heller inte ifrån, hade hade jag Metzeler trialdäck, eller Michelin T61, därefter hade jag en kort tid Continental TKC80 - först därefter... bort åt 1998/2000 blev det Cheng Shing C-186 och varit så sedan dess.

Nu blev ju jag nyfiken, så detta måste vi söka finna klarare svar på!
http://www.xcs.com.cn/
https://www.csttires.com/int/about-cst/contact-page/
...mina däck står det "made in Taiwan" på...https://www.taiwantrade.com/company/che ... 9827.html#
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#89 » 17:18:05, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:Men det brukar väl vara en liten "pil" efter siffran för året om det är -90 tal, i alla fall på bildäck.


Frivilligt med en trekant. https://www.dackinfo.se/byte-och-lagring/alder-pa-dack/
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#90 » 19:25:36, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: ...eller... lite utanför i vart fall.

Funderar på hur att skydda fälgarna mot salt-slasket.
Lacken på bakfälgen är nästan borta, trodde jag, men någon tidigare ägare har lackat med en "gropig" färg... framfälgen är i bättre skick.
Ja - blästra och lacka med 2-komp är det enda rätta, men nu saknas den lyxen här o nu...

Tvättat så rent det vill låta sig göras med:
- Yes Power!
- Yes!
- Metylalkohol (ytdesinfektion)
- thinner
Får absolut inte "kliniskt" rent, men... sisådäringa.

Skaffade Biltema (ve o fasa!) spray färger:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000036153
Pris: 89;90kr
Primer
Art. 36-26
Snabbtorkande primer för akrylfärg. Passar Biltemas Fälgfärg Metallic 36-24. Kan appliceras på metall, trä, aluminium, glas, sten och många plaster. Färg: Grå. Volym: 500 ml.
Bild


och
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000023754
Pris: 89;90kr
Fälgfärg
Specialfärg för målning av fälgar. Tack vare en ingående speciallack är färgen slag- och slitagetålig, samt tålig mot salt och grus. Bra täckförmåga. Halvblank. Innan lackering sker, provspraya alltid på en plåt för att kontrollera att färgtonen blir den önskade. För bästa målningsresultat, använd först primer/grundfärg. 400 ml.
Bild


Planen är -bara- att få hyfsat skydd mot oxidation liknande det som skedde med bromskivan (se inlägg ovan)...
Övervägde BT's "gummi" färg:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000033341
Pris: 139:-
Gummifärg
Ett enkelt sätt att lacka om eller skydda dina saker. Färgen appliceras lätt och fäster på de flesta material. Ger en elastisk, gummiliknande yta som skyddar mot bl.a. solljus, korrosion och fukt. Kan användas på t.ex. bil, båt eller MC. Lämplig för bl.a. fälgar. Lätt att ta bort efter användning. 400 ml.
Bild

Tänkt den vita - såg den här nu på BT's hemsida, klart mycket "läckrare" ;-)
Men när jag läste beskrivningen av den blev jag tveksam om den verkligen är en lämplig produkt för mitt ändamål... :klia:
Bör ju vara en blank och glatt yta - som motverkar att det fastnar på den...

Synpunkter, tips, råd uppskattas :shake_hands:
Har ju inte gjort mer än "rent" än :myzsko:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se