Din sista mening är intressantast.
Hittills har dock ingen svarat på den direkt explicita frågeställningen...
För att öka greppet måste man sänka trycket i däcken - det kan alla som kört enduro, cross, mm... Har för mig det även står i SoldiMotor (värnpliktslitteratur) ngt instruktionsboken - gäller alla fordon.
Även om påpekandet äger sin tydliga rätt, så skjuter den bredvid målet. Grus på våra vägar är ett elände - vilka
däck är mest förlåtande av dem du själv provat/kört med?
Michelin M45 tycker jag toppar, ev., T63(eller var det 61:orna?...) var ännu bättre, men var absolut inte brukbara som sommardäck...
I den händelse läsare av tråden är obekant med BMW R75-100, som är jämförelse modellen som bas till K1100LT för mig.
R75-100 skall ha:
1.9kg fram
1.8kg bak
...enligt BMW...
Struntar man i det o kollar vad som passar dem bäst, så blir det:
2.1 fram (solo och passagerare, men med RS-RT kåpa
2.3-2.4 bak (solo med eller utan packväskor)
2.5-2.7 bak med passagerare eller motsvarande tung last)
BMW origianlrekommendationer gäller för däck på 1960-70 talen och för körning på -grus väg- ... men -det- står ingenstans...
När däcken tappar greppet, då har de tappat greppet!
Fick en duktig resa idag med Hondan! Bakhjulet låste sig i en 90'... när jag återvände o kikade på var så såg jag varför... kommunen har lappat med "
olja" och lämnat ett -hål- i första lagret asfalt - hade jag haft ABS på bakhjulet så hade det inte låst sig! Hålet i kombination med den blöta asfalet höll på att sluta i sidoplåten på ett möte (gällande hastighetsbegränsning är 30km/h... bilisten höll det, på fram- och bakvagn var för sig med ett + tecken mellan... hade den hållit 30 hade jag aldrig behövt bromsa...).
Frågan gäller alltså inte extrema situationer eller problem - den gäller den vanliga alldaglig trafikmiljön i lagligt eller långsammare tempo med god framförhållning och uppsikt.
Av allt jag sett på dessa få dagar sedan jag startade tråden, så tycks det skett dramatiska förbättringar av gummiblandningarna på mc-däck sedan jag senast var i behov av nya däck. Bra! Men det gör ju också att min kunskap är hopplöst förlegad ju!...
Grovnabbiga däck inte bra på gatan?
...då har du inte kört R90/6 med full Stalama Touring utrustning på landsvägsdubbade motorcross däck!... Kent "Professorn" Andersson (född. Norberg, död Solna) gjorde det kring 1994 om jag minns rätt år. Gisses vad han slingrade (ormade) sig fram på vägen! Vi åkte på Kristall ett par gånger. Trial-däck är det som gäller! På sommaren,... vill jag nog ha andra däck än Trial-däcken... de har liksom en inbyggd fartdämpning...
Vad jag förstår så är dagens däck mer specialanpassade till användningsområde än för 20 år sedan.
Pirelli Phantom, 1988-1989. 1800mil. På ett "radergummidäck" - men så satt det då på en Kawa Z400-J... hopplöst halt i regn! Fantastiskt grepp på torr vägbana, i synnerhet betong! Ointressant lösning på en touring-moped som används "som bil".
Sidorna skall greppa bra, mitt på skall motstå "planing" (4-kantiga däck e så nedrans besvärliga att köra på på en 2 hjuling...).
Så, kan vi hålla oss till erfarenheter av dagens däck där kärnfrågan är hur de greppar i gruset på våra asfaltsvägar?
Jag -vet- att Gälleråsen är rolig att köra på, och att de -inte- har sand och grus på asfalten... så det är trots allt rätt ointressant hur däcken arbetade under optimala förhållanden, för det testar ju liksom dem inte ju...
Man kan blanda in andra detaljer ss fjädring, dämpning
gaffel och svingvinklar, försprång, mm - men allt det är också ointressant.
Allt jag är intresserad av i den här frågeställningen/tråden, är din upplevelse av olika däck, under normal körning på asfalt där väghållaren "glömt" ta bort gruset.
Gör det inte svårare än frågan