Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

K1100LT avgassystem, ljuddämpare

37 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 19:35:02, 06-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade mig min -gamla- dröm, K1100LT.
Kul moped!
Blir att lära mycket nytt märker jag, samt, begagnat är begagnat, så det är en del pyssel ss el-värmda handtag och speglar, mm att ordna med. Radion får jag inte igång heller (typ fel om jag minns rätt).

Trådens rubrik låter dock ana ett annat område, som ger mig irritation och "problem"...
Tidigare ägare har bytt till Remus ljudförstärkare... o -det- uppskattas inte!...
I 60-70km/h är ljudet från ljuddämparen så illa att jag behöver verkligen hörselskydd inne i hjälmen!... Å hur i ...kunde Remus få igenom en ljudförstärkare i EU?!...

Hört mig för om nytt system - beskedliga 1000 Pund (15000kr eller så)...
Kan tänka mig att montera ett begagnat originalsystem som mer ekonomiskt alternativ...
http://www.midland.se kanske kan få fram ett mellanting i Rostfritt från Australien?
Men, bortsett från de alternativen, -vad- kan man göra åt ljudförstärkaren som sådan? Går den att få -tyst- på?
Vidare så har ju Remus helt missat att ge rätt mottryck på låga varv... lägger man i 1:an så tjyvdör motorn på tomgång!... en 1100cc med 11.0:1(?) som -dör- på tomgång med låg belastning?!...

Även om jag själv tipsat om RB Racing, så, nop, inte intresserad av någon stressfläkt och ej heller någon tvångsmatare - moppen är i detta nu "lagom". Visst saknar jag -vridet- från 2-ventilaren i lagliga farter, men när saknaden blir för stor så får jag skifta fordon helt enkelt (2V'arna är kvar, ingen rullar f.n. a har bromsproblem, b saknar motor och c står på mc-lyften o är under renovering).

Någon som har tillgång till bilder på en "dissekerad" K-ljuddämpare/K-avgassystem?
Vet man bara hur den är byggd så kan man ju svetsa ihop sin egen i värst fall ;)

Är inte Remus isärtagningsbara och "omstoppningsbara" ?
Hittar inga uppgifter på nätet, och Remus har ännu inte svarat (bara gått ett par-tre dagar, så man får väl ge dem tid att återkomma).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


MN

#2 » 06:30:53, 07-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det för "mottryck" som skall hindra motorn från att storkna när du lägger i ettan på tomgång? Prova dra in kopplingen nästa gång? :idee3:

Finns väl ngr MC skrotar i Sverige där du borde kunna hitta ngt dugligt bolt on? Så får du ju rätt mottryck också...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 08:50:07, 07-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första kommentarer tolkar jag som ett skämt.
Motorcyklar är så känsliga på mottrycket, det bör alla motorcyklister ha fått erfara om deras ljuddämparsystem börjat läcka. Japanska mopeder har i mitt tycke uppvisat mindre känslighet än vad tyska gör. Blev överraskad över att en modern tyck rad-4:a är snudd på lika känslig som en gammal boxermotor, men kan ju vara så också att det är något annat serviceproblem också... -bara- 5 ägare sedan 1994; och -det- tycker jag är ovanligt lågt. Så det kommer att kunna fås fram kunskap om moppen om det behövs :-)

Den andra kommentaren.
Ingen MC-skrot i Sverige har ens en grundläggande sortering delar som ens gås att fås att passa :-(
Men (!) - har redan fått ett erbjudande, som jag självklart tackat ja till, att få byta ljuddämparsystem med en som vill ha ett mer öppet :-)

Se'n har jag också fått en kommentar om att "men... alla K11 som importerades till Sverige -hade- värmehandtag som -standard ju!- ; vilket var det jag hade för mig... K100 RT / LT fanns med och fanns utan. Men, i minnet spökar ngt om att just till och med 1994 års modell så levererades också K11 med och utan tassvärmare... att det är först från 1995 års modell som grillarna var standard... Kvitt sak samma - det blir värmehandtag på'n oavsett! För jag har fixat en komplett konverteringssats.
Värre är det med att styret sitt ca 2cm för långt fram och ca 2cm för långt ned... finns inte, har inte tillverkats, adaptrar för att kunna flytta lite på styret på K1100LT... hm... -den- nöten blir "verkstads"jobb!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 16:38:48, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så. Då är Remus ljudförstärkare avmonterad.

Bild

Bild



Här är förklaringen till det dj.*"#¤#"""# oväsenet:

Bakifrån framåt in i krökarna.
Lambda sonden inte montera... undrar om det ska vara en sådan på den här modellen?...
Bild

En resonans låda?!
Men va' f.*##%#%#" ?!
Bild

Tacka "¤%"¤#%" för att det låter om "ljuddämparen" då!
Notera - ej ompackningsbar heller...
Bild

Utblåssidan i Remus ljudförstärkare... hm...
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

MN

#5 » 16:58:00, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

inget ovanligt med dämpare utan "ull". http://www.flowmastermufflers.com/street-mufflers/

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 19:33:09, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle behövt vara på Kistamässan, knappt 2 mil bort, för å byta systemet: mitt mot ett original - å så kan jag inte ta mig dit... känns nedrans snopet!...
:sad:
Sjysst av den jag får byta med att den lyckats få systemet så nära mig.
:shake_hands: :thummar:

:sad: ...å så står min buss full (=duktigt överlastad! = kör absolut inte med -det- lasset!) med saker som ska tillbaka in i källaren, när det som skall flyttas på inne i källaren väl är flyttat på... å innan dess skall det göra rent, skuras, så att det är lönt att flytta på det som skall flyttas på...
...att lasta ur bussen tar kanske en timme, det är allt det andra innan som tar evigheter... å med god hjälp på hemmaplan (= inget är gjort av det man delegerat... å det upptäcker man när man väl kommer för att ordna till det...) så nu ligger jag väl på minst 4 timmar innan bussen åter är brukbar i trafik...
:svettas:

Är så när man inte gör allt själv... :ohnej:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Mattias Petterson

#7 » 21:34:06, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

2×2 mil taxi är det väl värt för att få rätt avgassystem?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 22:40:32, 03-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej:
Inte tänkte jag i den banan alls!

...kan iof bero på vad som kör taxi här iof... men, ärligt, föll mig aldrig in att använda -det- transportsystemet...
Ja ja - fixar sig i morgon (...om jag nu inte åker på att måsta ta på vinter sulorna förstårs... det fryser på ikväll märkte jag... is-bark redan nu vid 21...).
Trasslade till sig med tvättmaskinen... slangarna är 3/4"'s anslutning, tapparna är ½"... o ingen adapter... Hittade en sparad diskmaskins-hårdplast-slang efter någon halvtimmes letande... kostade väl ca 1 timme extra totalt... så 4-timmarskalkylen for sin väg...

Kanske ska dra tråden tillbaka till rubriken - ljuddämparen.
OM man hade valt att behålla eländet - hur skulle man kunna åtgärda felkonstruktionen?
Skulle perforerat rör, med ull kunnat monterats i resonanslådan på ett tillfredställande sätt?
Vad skulle man kunna göra åt den andra hälften av ljudförstärkaren, utlopps sidan? Det är ju en "efter-resonans-låda" ss den är konstruerad ?
Är milt sagt förvånad över hur tillverkaren valt att göra "ljuddämparen"!
Är ju så långt ifrån grunderna som man kan läsa sig till i 4-stroke performance tuning av Graham A Bell, Haynes Books. Det är väl så illa att en Biltema "ljuddämpare" hade varit mer "dämpande" (rakt rör - med ull)!...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... 000028549/

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 08:51:44, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får se hur det går idag.
Så här ser systemet ut som jag ska byta till - ja, det är uppenbarligen i annat skick än det jag har, men för att använda det jag har behöver jag 3-pla hörselskydd! (under hjälmen...)

Bild

Bild

Bild

-8'C ?!...hm... å sommardäck på bussen...
...är fortfarande kanske 4 arbetstimmar från att ha bussen körbar igen...
Är det månne troll i detta?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Mattias Petterson

#10 » 12:33:26, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det hål i svetsen på första bilden?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 17:58:15, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo...
Å systemet stannade i Kista... när jag kom loss å kunde åka, då hade systemet redan åkt...
Kommunikationen mellan de två system ägarna haltade och klickade, å den här system ägaren tycker att har man åkt 30-40 mil enkel väg å jag inte lyckas trolla till att möta upp på de ytterligare mindre än 2 milen,... tja... å man vänder å åker hem med systemet, istället för att kosta på sig 12-14min till i körtid enkel väg... då är intresset av att byta tämligen ljummet (så som jag ser det)...

Blev därmed osökt så att man börjar fundera kring om det där rosthålet i det rostfria stålet kanske skvallrar om något annat på de 15 000 milen som det systemet hängt med...

Beklagar att det gick som det gick, men nu är mitt intresse att byta inte ens ljummet längre (den som kunnat se vad jag fått göra för att lyckas få loss bussen idag skulle hålla med mig i min snarstuckenhet).

Så, nu fokuserar vi på att fixa till Remus ljudförstärkare!
Den ska konverteras till -ljuddämpare- !
Senast redigerad av dc_lindberg 18:42:35, 04-11-2016, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Mattias Petterson

#12 » 18:16:24, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med killen som kört 40mil, svagt av dig DC att inte ta dig 2 mil till mötesplatsen!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 19:35:03, 04-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MP.
Nu missade du en liten detalj MP, jag stog på gatan färdig för att åka å byta. Hade några minuters marginal till angiven tidpunkt, men saknade adress, osv. Jag begär då exakt adress - DÅ, får jag meddelande om att "de har redan åkt"... Klart jag blir milt sagt ... Jag -har- hållit kontakt med löpande uppdateringar, men åt andra hållet som kom inte ens den utlovade informationen...
Så, det var absolut inte svagt av mig, för möjlighetens matta slets undan fötterna på mig...

Ge mig inte en tidpunkt som du ändrar, eller som inte gäller.
+ 15min är giltig akademisk fördröjning, 5 min gäller för övrigt.
Tidpunkten ändrades från fredag till torsdag. Jag misslyckades klara torsdag. Då fanns plötsligt fredag -eftermiddag- som sista alternativ. Deadline var 14.00. Om man då avreser ca 13.20, utan att meddela sin avresa... då får man banne mig stå sitt kast! Har man -så- bråttom iväg, o inte tar sig tid att meddela sin förtida avresa för avstämning, då är intresset inte alls så stort...
Jag hade klarat 14. senast 14.05 - är van att saker och ting löser sig i elfte timmen: precis som det skulle gjort idag med.

De hade säkert goda skäl till att avresa tidigare än meddelat.
Att meddela förändringen har de givetvis ingen skyldighet att göra, men att undlåta är dock brist på respekt för annans tid. (Man var väl medveten om vad jag sysslade med för att kunna komma loss och nå mötesplatsen - skickade meddelande med foto, så det rådde ingen tvekan kännedom om läge).

Nu har jag sagt väl mycket, kanske för mycket.
Det är dock riktat till dig MP, för din kommentar är baserad på fragmentarisk otillräcklig info. Förvisso delar jag den spontana känslan, men, när man inte vet allt som finns bakom, så kan man kosta på sig att var lite mer återhållsam med sina dömmande uttalanden... vilket även gäller mig själv om de där 2 milen.

Det är inte jag som förlorat i denna byteshistorie... titta på bilderna ovan... mitt system är riktigt fräscht. Möjligt lite ytrost. Mesta i r/f. Ljuddämparen i "ny skick". Jag var beredd att byta detta mot ett original med rosthål... vems intresse var det egentligen att bytet kom till stånd?... Jag vill ha ett tyst system. Den andre ville ha ett mer öppet system. Mitt är riktigt fräscht. Den andres är... inte fullt så fräscht. Mitt går att bygga om. Den andres måste repareras, och kanske är sönderrostat på insidan dessutom?
Båda parter hade likvärdiga intressenivåer, alltså har båda parter likvärdigt intresse av att sy ihop "affären".

Nu släpper vi detta, och fokuserar på Remus burken istället.
:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 10:03:31, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Projektet står still.
Annat som tar tiden av mig, men en ny tråd på maskinisten om "avgasljud", som iof borde hetat "motorljud", väckte mig.



Några andra trådar om ljuddämpande lösningar för förbränningsmotorer.
Hittade ingen självklar plats att skapa en ny tråd, så fortsätter i min K11 tråd eftersom ämnet är det samma;

"Tysta men inte Strypa."

[Trädgårdsmaskiner] BCS 715 ny ljuddämpare från Partner jordfräs

[Traktorer] Nyinförskaffad Ferguson 35 - timmertraktorn

Ljuddämpare, ljud dämpning, avgassystem, motor, B&S, Briggs and Stratton

Ljuddämpare, ljud dämpning, avgassystem, motor, B&S, Briggs and Stratton

[Traktorer] Effektivaste ljuddämpningen.

[Grävmaskiner] Ljuddämpning av ljuddämpare
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 19:27:53, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så är avgassystemet åter hos mig :-)
Nu återstår lite rengöring (något som någon som hjälpte mig med ombyggnationen lovade göra men inte gjort färdigt...)
Se'n montering o sedan provstarta å därefter få provköra :hurra:

Så här blev förslaget och åtgärderna för att försöka få ned oväsenet mellan 60-70km/h (om än varvtalsberoende iof) då egensvängningar uppstår i den inre burken i ljuddämparen.
Vad tror I om vad vi gjort ?
Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates