Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Fram däck till Honda CB 400n

38 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om MC här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 20:36:02, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver byta framdäcket men har lite problem med vilken storlek som passar. Det som gäller enligt instruktionsboken är 3,60S19-4pr men den storleken är tydligen utgången för länge sedan. Har letat på nätet efter lämplig ersättare men blir inte något klokare då original storleken verkar vara någon sorts lägre profil än siffrorna antyder?? :klia: Har sett något förslag på 3,25-19 men blir inte det väl stort steg ner? Såg någon tabell där rullomkretsen på 3,60S19 var mindre än 3,50-19 ???
Blir mera snurrig i tanken av allt sökande så nu får jag hoppas att någon här är expert på detta och kan ge ett tips!!
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



alex.johansson

#2 » 20:52:41, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

100-90/19 körde jag fram på min cb400n utan några problem..
Bild
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

Fuskmek (trådstartaren)

#3 » 21:06:48, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt original väl enligt bilden??? :smile:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#4 » 21:10:56, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.motorcycle-superstore.com/mo ... ctnotfound

Däck på Lina anger alternativen:
AM26 Avon; antingen 90/90 eller 100/90... 18" ?!... suck...

Du kan söka på 3.50-19" - men... du skulle behöva data om omkretsen på 3.60 däcken... hastighetsmätaren är vajerdriven från framhjulet... fel diameter och det kan bli onödiga hastighetsbiljetter...
Eller så monterar du en trampcykel mätare som klarar 200km/h - de är ruskigt exakta. GPS ?... glöm det! Jag har kollat med en Garmin och en annan o de visar inte samma o de fladdrar mellan - och + i förhållande till original fordonshastighetsmätare, och visar olika hastighet på samma vägsträcka beroende på åt vilket håll man kör...

Enklast är att skriva till fabriken i Japan och begära informationen. Du -kan- ringa Honda Center i Täby och fråga efter Lasse Schneider, han drev Schneiders MC i Upplands-Väsby och -kan- dessa modeller/årgångar mycket väl.
Senast redigerad av dc_lindberg 21:20:29, 22-03-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

alex.johansson

#5 » 21:14:34, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Inte helt original väl enligt bilden???

Nee men fälgen är orginal:p och framgaffeln och jag använde även orginal framskärm en sväng innan jag knackade till den där aluminum biten:p

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

alex.johansson

#6 » 21:16:18, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan kolla vad det va på dimension som satt på innan jag bytte, det däcket ligger i min däck hög bakom verkstan:p nästan 100 på att det va samma dimension dock..

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

dc_lindberg

#7 » 21:18:06, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Fuskmek (trådstartaren)

#8 » 21:37:07, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det finns intresse för dessa "mopeder". Har försökt att klippa ihop en tabell jag fann på nätet där det framgår den lite udda storleken 3,60.

Angående 100/90 verkar den vara lite väl bred? Det däcket som sitter på nu tycker jag är väl stort då det skrapar av fastnade gruskorn mot skärmen.
Hoppas det går att läsa den hopklippta tabellen.



Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

alex.johansson

#9 » 22:03:04, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde 110/90 tror jag det va endurodubb däck fram på den på bilden en vinter.. Då funkade inte orginal framskärmen och jag va tvungen att klippa av dom yttersta dubben men annars gick det fint!

Skickat från min F5121 via Tapatalk
alex.johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:17:04, 22-05-2013
Ort: säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe35 guldkalv -57. Volvo t22 -47 (till salu!)
Harley wlc -42. järnsportster -76 suzuki dr600
Alfa romeo 159 sw. Vw lt31 -78

63an

#10 » 23:22:59, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen ordning längre med dimesioner på Mc-däck :huh: Samma mc kan ha 19-17-15 tums fälgar. Fattar inte ett smack om de tänker på kunderna? :screwy:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#11 » 23:40:30, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte alls så där lätt...

Samtliga däcktillverkare har olika dimensioner på samma däckstorlek... man måste begära däckspecifika data för varje däck... förr gav tillverkarna ut tabell om detta...
Du har säkert en 1.85 fälj (gissning) - ett 100/90-19" från olika tillverkare kommer då att "resa" sig olika högt och breda ut sig olika mycket i sidled... Förbaskat besvärligt! Ja, om man måste vara noga med millimetrarna... Har haft mycket trassel med Avatar moppen och vinterdäck... i slutänden blev det Chen Shin C-186 PGA att Pirelli och Metzeler slutat tillverka trial-däck i 19" och 18"...

Det gällde landsvägsdäck... blandar man in enduro, trial och crossdäck... då blev en djungel rena öknen... soppan och röran är "katastrofal"...
100/90 är snarast 3.25 däck, och 90/90 är snarast 3.00 däck... i den ideala världen... så teoretiskt skulle ett 110/90 vara ett 3.50 däck... å då skulle det egentligen vara ett 115/90, vilket aldrig tillverkats... MEN x/y är INTE konverterbart med x.yz systemet... det -skiljer- mer mellan dessa klassningssystem... så, ja, fullt rimligt att ett däck som däcktillverkaren -påstår- skall -motsvara- kan vara så brett att det helt enkelt inte får plats!, samtidigt kan en annan tillverkares däck vara så -smalt- att man kan gå upp en dimension...
Rörigt?...
Till detta kommer hur mkt däcken reser sig... dvs omkretsen...
...suck...
Så, därför är det bra om man har tillgång till MC-däck verkstad ss Wheeler-Dealer (fortfarande kvar på Kocksgatan 2 på Södermalm?).

Att köpa på ren chansning är -dumt- ... Kräv ut monteringsdatan av tillverkaren!
Bredden på fäljen kommer att göra att däcket formar sig olika.
(Allt detta är från djupa intervjuer med Pirelli, Michelin, Dunlop, Metzeler och Continental i början av 1990-talet - ser på dagens däck att samma problem kvarstår än...)

Just dessa "udda" storlekar på däck som Japaner hade under 1970-talet, och 60-talet ställer till med problem idag. Fram in på 90-talet fanns det "vintage" och "Classic" däck, dvs tillverkarna hade små serier av de klassiska gamla däcken. Denna service försvann redan i slutet på 90-talet...

När tillverkarna gick ifrån x.yz till x/z blev det rörigt och besvärlig med däck... o när man tillslut får tag i ett som fungerar -bra- ss Michelin M45, så slutar de tillverka däcket i 4.00-18"...
På en CB 400 kan du använda 3.50-19" M45 om du kan få tag i det... säljs på Franska och Engelska marknaden, men inte i Svedala Socken... M45 är lite smalare upp pumpat än motsvarande MC-däck (det är ett moped däck), men i gengäld är det lite högre och behåller sin form mycket längre än MC-däck (som ju blir platta snabbt...). Gummit är "radergummi" vilket ger ett ypperligt grepp och mönstret styr effektivt undan vatten. Det är hyfsat på rullgrus dessutom. Så, det är mycket synd att 4.00-18" inte finns längre :-( ...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Fuskmek (trådstartaren)

#12 » 06:39:44, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte lätt detta som sagt. Lite dumt att de flesta däcksäljarna på nätet inte har med de faktiska måtten på tex rullomkretsen .
Jag har lite svårt för stora breda framdäck på en standard mc,det är väl något som hänger med från tiden då jag hade en Yamaha 125 AS3 med ett fett framdäck som jag tyckte skämde hela utseendet på en för övrigt smidig mc.
Mycket bra att få tips och hjälp med info här, det tackar jag för!
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#13 » 09:37:44, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bara utseendet F... ger både sämre och bättre grepp beroende på underlag... det bredare däcket ger också helt andra kurvegenskaper...
På min Kawa Z400J så misslyckades Tärns MC (Veddesta bilprovning) med att ha rätt dimension hemma... jag -ringde- och kollade -före- jag kom... så jag fick ett Pirelli Phantom 140 istället för original 120 - fick plats innanför kedjan (jo jag har kört kedje moped jag mä... inte bara kardaner alltså).
Vilket grepp! Wow ! ...rakt fram på torr vägbana... se'n blev det spännande... i kurvorna så reste däcket upp moppen!... var tvungen att -bryta- ned den för att svänga... på fuktig vägbana (redan då alltså) spann däcket loss och aschade i sidled... (för lågt axeltryck i förhållande till anliggningsytan!)... Det höll/räckte i 1800 mil :-) Normalt på ett bakdäck var då 800-900mil...

Fram har jag provat smalare och bredare på avatarmopeder (har ett par till sådana där med "hängpattar"). Bredare däck passar BMW bättre - den blir snällare och mer följsam, samt -ger- ett bättre grepp. Smalare ger katastrofala vägegenskaper, ff.a. i kurvorna där framhjulet håller på att slå knut på sig självt ! (det man kallar understyrd?). Bromsverkan försämras dramatiskt också. Höjden på de olika däcken spelar roll, mycket mer så på framhjulet än på bakhjulet.

Med hänvisning till den sist som Honda försatt dig i, så skulle jag tveklöst ta kontakt med Koncernen i Japan.
Svenska GA för Suzuki -dummade- sig mot mig som kund när jag körde GS850GN. Ville ha verkstadshandbok. "Finns inte - utgått" Svarade de - jag tog kontakt med HQ i Japan (detta vara före internet tiden - 1990/91). Fick reservdelsnumret från HQ, lämnade in det i Sverige - å tänk, den utgångna boken visade sig tryckt 1990... hm... Dålig stil Suzuki Svedala! (kul att få ge dem däng på fingrarna så att säga ;.) )
Honda Sverige - dvs den lilla del jag haft att göra med... o deras MC-avdelning i Upplands-Väsby har mycket att lära gällande kundbemötande... Sök upp Lasse o se om han kan dra fram infon åt dig - betvivlar starkt att hans kollegor har samma förståelse för motorcyklistens behov. Kan han inte få fram datan åt dig, så kan kan skaka fram rätt adress i Japan ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#14 » 23:08:17, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

3.60 var en s.k. lågprofil storlek. Det fanns fler lågprofil storlekar som kunde lura däckköpare, det var 4.10 som ersatte 3.50 och 4.25/85 som ersatte 4.00.
Lämplig modern ersättning för 3.60 verkar vara 90/90. http://www.oldtimerreifen24.de/index.ph ... am=3.60-19

Att montera ett däck som har större diameter än original kan göra att däcket tar i insidan av skärmen när man kör lite fortare.
Olika motorcykelmodeller kan vara olika känsliga för att man kör med en annan dimension än rekommenderat från fabrik.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Fuskmek (trådstartaren)

#15 » 06:48:11, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla inlägg i detta ämne! Imponerande utredning av dc_lindberg. :thumme: Men.... jag orkar nog inte kontakta en stor tillverkare i Japan angående en modell som såldes för över 30 år sedan , tror nog att de inte är speciellt intresserade av någon gamling från landet där isbjörnarna går på gatorna stor del av året.
Min användning av denna hoj är att då vädret tillåter slippa använda bilen vid resor till butiken och hämta lite matvaror och en och annan kort tur runt i närheten.Så jag är nog inte ute efter extrema vägegenskaper (om man nu skulle tro att det skulle behövas på en cb400 :skratta3: ) utan bara så att man slipper däcks haveri på framhjulet vilket inte är så trevligt även i lite mindre hastigheter.
Har också börjat snegla på 90/90-19 som ersättning,önskar gärna tips om lämpligt fabrikat.

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se