Det är inte alls så där lätt...
Samtliga däcktillverkare har olika dimensioner på samma däckstorlek... man måste begära däckspecifika data för varje
däck... förr gav tillverkarna ut tabell om detta...
Du har säkert en 1.85 fälj (gissning) - ett 100/90-19" från olika tillverkare kommer då att "resa" sig olika högt och breda ut sig olika mycket i sidled... Förbaskat besvärligt! Ja, om man måste vara noga med millimetrarna... Har haft mycket trassel med Avatar moppen och vinterdäck... i slutänden blev det Chen Shin C-186 PGA att Pirelli och Metzeler slutat tillverka trial-däck i 19" och 18"...
Det gällde landsvägsdäck... blandar man in enduro, trial och crossdäck... då blev en djungel rena öknen... soppan och röran är "katastrofal"...
100/90 är snarast 3.25 däck, och 90/90 är snarast 3.00 däck... i den ideala världen... så teoretiskt skulle ett 110/90 vara ett 3.50 däck... å då skulle det egentligen vara ett 115/90, vilket aldrig tillverkats... MEN x/y är INTE konverterbart med x.yz systemet... det -skiljer- mer mellan dessa klassningssystem... så, ja, fullt rimligt att ett däck som däcktillverkaren -påstår- skall -motsvara- kan vara så brett att det helt enkelt inte får plats!, samtidigt kan en annan tillverkares däck vara så -smalt- att man kan gå upp en dimension...
Rörigt?...
Till detta kommer hur mkt däcken reser sig... dvs omkretsen...
...suck...
Så, därför är det bra om man har tillgång till MC-däck verkstad ss Wheeler-Dealer (fortfarande kvar på Kocksgatan 2 på Södermalm?).
Att köpa på ren chansning är -dumt- ... Kräv ut monteringsdatan av tillverkaren!
Bredden på fäljen kommer att göra att däcket formar sig olika.
(Allt detta är från djupa intervjuer med Pirelli, Michelin, Dunlop, Metzeler och Continental i början av 1990-talet - ser på dagens däck att samma problem kvarstår än...)
Just dessa "udda" storlekar på däck som Japaner hade under 1970-talet, och 60-talet ställer till med problem idag. Fram in på 90-talet fanns det "vintage" och "Classic" däck, dvs tillverkarna hade små serier av de klassiska gamla däcken. Denna service försvann redan i slutet på 90-talet...
När tillverkarna gick ifrån x.yz till x/z blev det rörigt och besvärlig med däck... o när man tillslut får tag i ett som fungerar -bra- ss Michelin M45, så slutar de tillverka däcket i 4.00-18"...
På en CB 400 kan du använda 3.50-19" M45 om du kan få tag i det... säljs på Franska och Engelska marknaden, men inte i Svedala Socken... M45 är lite smalare upp pumpat än motsvarande MC-däck (det är ett moped däck), men i gengäld är det lite högre och behåller sin form mycket längre än MC-däck (som ju blir platta snabbt...). Gummit är "radergummi" vilket ger ett ypperligt grepp och mönstret styr effektivt undan vatten. Det är hyfsat på rullgrus dessutom. Så, det är mycket synd att 4.00-18" inte finns längre
...