Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

virago 125a

23 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

Björnolsson (trådstartaren)

#1 » 20:04:49, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälper grannens grabb med hans lättviktare,
Den har efter vinterdvalan fått ett egendomligt fel, den vill inte varva ur.
Den gick som vanlitar i höstas innan den ställdes undan men nu vill den inte.
Startar direkt går jämnt och fint på tomgång och varvar hyggligt upp till halvgas, sen känns det som om den kväver sig.
Har bara kollat det vanligaste då jag inte har tillgång till verkstadshandbok, Ventilerna är ställda och stiften kollade, blir nya stift som nästa steg men tror inte det hjälper. Några tips?
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



johaniskogen

#2 » 20:10:38, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla av munstycken o luftfilter..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Eriksson87

#3 » 20:11:20, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är en förgasare? Isf kollat över den? Flottörer, nålen

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

Björnolsson (trådstartaren)

#4 » 20:41:30, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfiltret såg bra ut,har dock inte rotat i förknasaren än.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

rospigg

#5 » 20:48:44, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med stor sannolikhet är det förgasaren som bråkar.
Demontera fullständigt och rengör, gärna i ultraljudstvätt, sen blir nog hojen glad!
(att den ska monteras ihop och åter på hojen är nog självklart...) :thumme:
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#6 » 00:32:24, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att det blir rimligt bränsleflöde till förgasaren också. Det kan ju t ex vara nästan stopp i bottensilen i tanken eller en vakuumstyrd bränslekran som inte öppnar helt vid större gaspådrag då det inte är så stort undertryck i insugningsröret. Dålig vakuumslang till kranen är en klassiker.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#7 » 01:05:50, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta loss soppaslangen o kolla om det -verkligen- rinner genom som det ska...
Det du beskriver är att smuts har sedimenterat någon stans i bränslesystemet.

Viss kan man roa sig med förgasarna, men... Du har säkert redan tömt ur flottörhusen o kollat dem för smuts/sedimentation.
Munstycken... det var -förr- med -bly- bensin... Reserverad mig dock för bensinen som säljs på OK och andra skräp stationer... Deras bränsle trasslade på 80-talet, det var inte bättre på 90-talet o inte F var det bättre nu på 2000-talet... så tankar man där får man...

Det andra som sker är att -bensinen- dunstar... å då är det inte längre 2-3% soppa... det kletar till sig o "går trögt"... å en modern högvarvig 2-taktare kommer inte alls att uppskatta 4-5% soppa...
Går inte att köra modern motorsåg på 5%, vilket min gamla Typhoon skall ha.
Belos med JLO skall ha 3-4%, men varvar bättre på 2% högkvallité 2-takts olja än SAE50.


Summering:
a) sedimentation av rostflagor som blockerar delvis bensinfiltret och kranen på tanken
b) inte längre 2% soppa... byt soppa eller lev med eländet över 1-2 tankningar
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

MartesMartes

#8 » 06:22:32, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas att det mest vanliga har undanröjts : BYT UT BENSINEN!

Så här beter sig mina cyklar _varje_ vår tills jag kommit till en mack och tankat fräsch soppa!
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

MN

#9 » 06:38:28, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc: detta är en 4t.
Ts: inför nästa invintring - töm ur bensinen och tanka i syntetbensin och kör en stund så att den ersatt fulbensinen i förknasaren.
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

dc_lindberg

#10 » 12:33:30, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN... ooops... aj då... måste varit i en annan värld... :photograph:
Mitt inlägg ovan kanske jag ska ta bort då... blev liksom en aning fel ju... :ohnej:
Bortsett från rostflagor som täpper till bensinfiltret som väl sitter i tanken på bensinkranen och det smolk som följer med ned till förgasare o täpper till slangen ned o sedimenterar sig i flottörhuset...
Så ½ mitt inlägg är rätt iof... :klia:


OM vevhusventilationen är dragen till förgasare, så kan det iof bli som på BMW's 2-ventilboxrar; egg olje-klet med damm och rostsmolk som täpper till fördelaren(?) (atomiser) i förgasaren; o då blir motorn effektivt stryp när den behöver mer bränsle...
På BMWna så tar man bort flottörhuset, anslutningen till luftburken o blåser ren förgasaren med tryckluft. Räcker inte det tar man ned huvudmunstycket och blåser ren det med nålmunstycker och fördelaren. Problem löst.

Sitter väl Mikuni på Viragon?
Eller var det Keihan?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Eriksson87

#11 » 17:55:23, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Keihan?? Keihin menar du

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

dc_lindberg

#12 » 18:12:40, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

... F va minnet slinter nu då!
Keihin, självklart - bidde visst ljuddämpare istället för förgasare i mitt svar... (det är helt ok att skratta gått åt dylika fadäser :skratta3: )

Alla förgasare har sina egna egenheter. Därav är det till stor hjälp att veta vilken man har att göra med.
Sådan här gäller det väl?
http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... o_1997.php
Men vilken årgång?

Sökte efter vilka förgasare den har men fann bara detta:
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss/ ... 25+Vergase
...aj som F!
Tjyvluft pga dåliga o-ringar är att betrakta som normalfel (så var det på min Suzuki GS850GN å hela GS serien å dito hos konkurrenterna på Nippon... Det där är inte alls en bra lösning!... )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Eriksson87

#13 » 18:49:48, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:... F va minnet slinter nu då!
Keihin, självklart - bidde visst ljuddämpare istället för förgasare i mitt svar... (det är helt ok att skratta gått åt dylika fadäser :skratta3: )


Inte lätt att va topp alla dagar i veckan:thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

63an

#14 » 18:52:29, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albert ta't lugnt men de kan vara en insprutare man vet aldrig :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#15 » 19:14:04, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an... hm... tvångsmatat stressfläkt med övertryckssystem och syrgasinsprutning... kan bli en spännande 125cc då!

Seriöst:
- e så körigt när maskiner inte gör som man vill.
Motorn kippar antingen efter luft eller bränsle eller både ock när den skall varva.
Jag -glömde- att det -finns- 4-takts 125cc...

Vi som har erfarenhet av just det beskriva fenomenet är helt ense om att det sitter i bränslesystemet.
Jag la in "gardera med kryss" om tjyvluft - ett typiskt fel på Avatarmopederna (sitter en bit kylarslang på dem mellan toppen och förgasarna och de brukar kunna sära sig (medicinsk term: dissikera) varvid slangen ser hel ut men läcker bra med tjyvluft pga de interna skadorna i slangen.
På japanska mopeder med insugsstos och rör i en enhet som skall tätas mot toppen med en o-ring eller annan tätring, så torkar dessa och spricker varvid de får motsvarande besvär med tjyvluft.

Tjyvluft -brukar- inte ge de problem som beskrivs inledningsvis av TS, men smolk i tanken gör det.

Bensin, 98 oktan eller V-Power ger inte de besvär som beskrivits, men 95 oktan o då speciellt de billigare sorterna -ger- förgasarproblem...
95 oktanen lämnar en kristall-beläggning som är värre än harts beläggningarna man fick av blybensinen!
OM det har fällts ut den där vita kristallbeläggningen i förgasaren, så är det bara att ta dän den o ta den till någon med en -bra- ultraljudstvätt.

Risken är stor att TS tankat OK eller ännu värre å då är det nästan en garanti att det finns utfällning av vad F det är för skit i 95 oktanen. Har det skett så är både fördelar och munstycken belagda och stryper därmed förgasaren duktigt.
Detta är idag att betrakta som ett -standard- fel på gräsklippare... folk -snålar- genom att mata dem med 95 oktan eller ännu värre OK Alkylat... å då har de en gräsklippare som inte ens startar!...

Ngr bilder på hojen skulle vara intressant TS ;-)

Ingen som kommenterat att tanken -kan- vara gjord i aluminium?... Är den i stål, då -har- den börjat rosta invändigt, å då -har- den lämnat ifrån sig rost-smolk-flagor som täpper till i bränslesystemet.

Man kommer långt med tryckluft ;-)
Blås rent o se vad som händer :-)
Senast redigerad av dc_lindberg 20:01:38, 27-03-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se