63:an... hm... tvångsmatat stressfläkt med övertryckssystem och syrgasinsprutning... kan bli en spännande 125cc då!
Seriöst:
- e så körigt när maskiner inte gör som man vill.
Motorn kippar antingen efter
luft eller
bränsle eller både ock när den skall varva.
Jag -glömde- att det -finns- 4-takts 125cc...
Vi som har erfarenhet av just det beskriva fenomenet är helt ense om att det sitter i bränslesystemet.
Jag la in "gardera med
kryss" om tjyvluft - ett typiskt fel på Avatarmopederna (sitter en bit kylarslang på dem mellan toppen och förgasarna och de brukar kunna sära sig (medicinsk term: dissikera) varvid slangen ser hel ut men läcker bra med tjyvluft pga de interna skadorna i slangen.
På japanska mopeder med insugsstos och rör i en enhet som skall tätas mot toppen med en
o-ring eller annan tätring, så torkar dessa och spricker varvid de får motsvarande besvär med tjyvluft.
Tjyvluft -brukar- inte ge de problem som beskrivs inledningsvis av TS, men smolk i tanken gör det.
Bensin, 98 oktan eller V-Power ger inte de besvär som beskrivits, men 95 oktan o då speciellt de billigare sorterna -ger- förgasarproblem...
95 oktanen lämnar en kristall-beläggning som är värre än harts beläggningarna man fick av blybensinen!
OM det har fällts ut den där vita kristallbeläggningen i förgasaren, så är det bara att ta dän den o ta den till någon med en -bra- ultraljudstvätt.
Risken är stor att TS tankat OK eller ännu värre å då är det nästan en garanti att det finns utfällning av vad F det är för skit i 95 oktanen. Har det skett så är både fördelar och munstycken belagda och stryper därmed förgasaren duktigt.
Detta är idag att betrakta som ett -standard- fel på gräsklippare... folk -snålar- genom att mata dem med 95 oktan eller ännu värre OK Alkylat... å då har de en gräsklippare som inte ens startar!...
Ngr bilder på hojen skulle vara intressant TS
Ingen som kommenterat att tanken -kan- vara gjord i aluminium?... Är den i stål, då -har- den börjat rosta invändigt, å då -har- den lämnat ifrån sig rost-smolk-flagor som täpper till i bränslesystemet.
Man kommer långt med tryckluft
Blås rent o se vad som händer