Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Trimma 4takts 125cc

61 inlägg • Sida 1 av 5
Snacka om MC här

Björnolsson (trådstartaren)

#1 » 21:45:24, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på om det inte är dags att sätta lite fart i min jobbpendlare.
Objektet är en qingqi 125 (kina scooter) Motorn den (ö)kända gy6 motorn som i sitt nuvarande skick levererar hårresande 5 hästar och orkar slunga upp besten i kioskvältande 80 knyck.
Den stora frågan är vart jag gör mest effekt för pengen, har läst i dom forum och trådar jag hittar och letat delar vilket finns i överflöd till rimliga pengar.
Tänker ev börja med trimtopp och bättre avgassystem, bestycka om fuggen om nödvändigt. Kan det vara något eller ska man slänga dit en 150cc med detsamma?
Är inte ute efter att det ska bli en ny supersport , men vore nice om den inte sakade vid minsta motvind eller 2%motlut

Kom gärna med tips och idéer
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


63an

#2 » 21:57:05, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken skillnad i bränsleförbrukning räknar du med? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#3 » 22:33:50, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...o du tänker använda den på inhägnat område?...
Pliten kollar om de blir misstänksamma... å det mår inte körkortet bra av...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

jonnordvall

#4 » 23:12:28, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste ju finnas massor av delar till den där.
Hade en kymco 150 kubik vespa. Blev aldrig något av tankarna men fanns ju 180 kubik å topplock och förgasare för några tusenlappar totalt.
Men frågan är om det är värt det på din maskin? Finns galet fina vespor av någorlunda kvalitet för inte så mkt mer pengar.. Lr ja, alltaå, för 15 tusen lr lite mer får du ju en riktigt fin cykel med iaf tredubbla effekten. Lagligt, billigt, och mer driftsäkert.


Menar inte att klanka ner på din hoj! Men skillnaden mellan en kines och en kymco är stor. Och mellan en kymco och ex en honda/yamaha/Suzuki lika mkt skillnad till.

Min kymco var nog det roligaste jag haft på två hjul. Enkelt skönt och galet kul inne i staden.
Provade en kymco 250 kubik ar nyligen och den var nog riktigt lagom, bekvämare men ändå nästan lika smidig som min gamla.
Att tänka på är oxå att allt över 125 kubik blir billigare i försäkring då 125 orna räknas till 16 åringarnas galenskaper trots ägarens ålder. Fick för övrigt ett pris från insplanet på 8000 per år, då jag bad säljaren kolla på effekten och att nypriset var 20 loppor skrattade han och förstod sitt misstag.
Bilsport mc försäkrade den för 1200 per år. Och senare halv för 800......
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73

jonnordvall

#5 » 23:17:16, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade för övrigt en cirkulationsplqts på vägen hem i härnösand där jag åkte med den, gick omöjligt att ta en högersväng i den snabbare än i 60 för då reste den sig då något under tog i backen och kastade bakhjulet otäckt långt i sidled....:)
Som sagt. Galet kul
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73

G-son

#6 » 01:42:36, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har jobbat med service & garantireparationer på kinesiska scootermoppar och MC, och det är ärligt talat inga maskiner jag skulle lägga särskilt mycket pengar eller arbete på.

OM du ändå vill jobba vidare på den så föreslår jag att du är minst lika noggrann med injusteringen av variatorn som med allt annat. Variatorvikterna bestämmer vilket varvtal motorn kommer jobba på, om du trimmar motorn så du får mer effekt på högre varvtal får du ingen nytta av extraeffekten om du inte byter till lättare vikter som faktiskt låter motorn gå på det varvtalet...
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

harley03

#7 » 09:04:54, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björnolsson skrev:Funderar på om det inte är dags att sätta lite fart i min jobbpendlare.
Objektet är en qingqi 125 (kina scooter) Motorn den (ö)kända gy6 motorn som i sitt nuvarande skick levererar hårresande 5 hästar och orkar slunga upp besten i kioskvältande 80 knyck.
Den stora frågan är vart jag gör mest effekt för pengen, har läst i dom forum och trådar jag hittar och letat delar vilket finns i överflöd till rimliga pengar.
Tänker ev börja med trimtopp och bättre avgassystem, bestycka om fuggen om nödvändigt. Kan det vara något eller ska man slänga dit en 150cc med detsamma?
Är inte ute efter att det ska bli en ny supersport , men vore nice om den inte sakade vid minsta motvind eller 2%motlut

Kom gärna med tips och idéer


Varför inte löpa linan ut och gå på det värsta direkt.... Finns hur mycket som helst att köpa typ "bolt on" till dessa Kineser.....

http://www.racing-planet.de/qingqi-qm12 ... 764-1.html

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

MN

#8 » 09:28:18, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en Yamaha Beluga 125. 8-9 hk. Gick utmärkt att marscha på 90 väg. Sådan måste väl vara gratis jfr att trimma en kines?

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

dc_lindberg

#9 » 11:49:20, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...som motorcyklist gillar jag inte vart den här tråden rör sig...
Visst, trimma för å åka på bana, eller putsa till brister i fabriksmonterade saker; inom rimliga gränser; men att göra om en moped (spetsar till det lite - vet tråden handlar om lättviktare/125cc) till lättviktare och sedan till mellanklassmotorcykel o ha den reggad som moped och försäkrad som moped med licens för att köra moped... om/när det händer något som resulterar det i att hela MC kollektivet -straffas-... å det är inte populärt!...
Med detta inte sagt att min Avatar inte är trimmad, men 10% effektökning på en tung motorcykel o det är ändock inom de gamla kW gränserna för klassen är liksom något helt annat än det som ni presenterar i denna tråd...

Vill man ha mer pulver så finns det, i tyngre "mopeder"...
Vill man göra i ordning en tävlingsmotor, för att köra på bana med, bana inom inhägnat området - ja -då- är läget givetvis helt annat ;-)

Vi har problem med dessa trimmade kina-skrot-högar... 60-80km/h på cykelbanor och trottoarer... o de kommer ju inte en o en heller... oftast rör de sig i klungor om 4-8st...
Med större kraft kommer högre hastighet som i sin tur ställer andra krav på väghållning och bromsar, bortsett från det ökade kravet på föraren...

Talar ni istället om hur att fixa till så att motorn går optimalt med den cc som den är registrerad med, då är det helt annat givetvis. Finns -mycket- att göra för att optimera fabriksmonterade motorer.

Jag fräser därför det är just den här formen av "oförstånd" som skapar så mycket trassel och problem för motorcyklar. Media och politiker gör ingen skillnad mellan moped och MC... personligen anser jag att 2-hjul + motor (oavsett slag) => motorcykel. ...men det är heller inte en populär inställning, jag vet ;-)

Börja med att läsa på om förbränningsmotorer och hur de fungerar.
4-stroke performance Tuning. Graham Bell. Haynes books, är en bra start, även om bokens tryck är hopplöst dumt så den blir onödigt tungläst.
2-takt finns det säkert motsvarande böcker om.
Alternativt hoppa på lärobok i motorkunskap:
https://2k9meduettaxila.files.wordpress ... eywood.pdf
http://www.bokus.com/bok/9780070286375/ ... oCWsrw_wcB

Nu har jag skällt nog. Pliten skäller mera om han/hon får för sig att kontrollera moppen... å då blir det olovlig körning, mm...
Som jänkaren säger:
"Nothing beats Cubes" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Björnolsson (trådstartaren)

#10 » 18:10:15, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är väl inte att jag ska toktrimma denna skapelse då jag har både en 750 och en 1700 sportmaskin att leka med när andan faller på, men som ett litet projekt på semestern och bara för att det går

Borde nästan vara omöjligt att närma sig effektgränsen för en 125c med de små moddar jag tänker på. Jag menar att gå från dryga 3kw till 11kW lär ju kräva ganska mycket mer.

Gav ynka 4 loppor för maskin för 4 år sedan då hade den gått 90 mil och nu närmar sig 450mil så den går ju inte några mängder, Men kan man få bättre fart på något så Vill man ju prova

1 person gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125

dc_lindberg

#11 » 18:26:09, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bekant till mig hade en Honda NS125cc eller vad de hette.
Den lilla dj.* "mopeden" gjorde -lätt- 130km/h!!! (det var en upplevelse att åka så fort på en så liten sak!...)
Förstår att du vill ha ut mer att leka med ur moppen, men tänk dig noga för före.
CC ökning... inge bra alls!... även fast du har behörighet för tyngre, så är fordonet klassat som 125cc... pilla inte på det... kan bli så stökigt för dig... optimera motorn istället.
- kompression
- mottryck
- volumetrisk fyllnadsgrad
- ventiler
- förgasare vs insprutning
- kan även köra stressfläkt/tvångsmatning (turbo el/och kompressor)
Finns mkt att göra med samma cc. Visst gnäller de om övertrycksmatning, men inte alls på samma sätt som om du ökar cc... hade det varit 126cc, då hade jag inte haft samma negativa attityd ;-)
Tyvärr är just 50cc och 125cc två sådana där brytpunkter man bör akta sig för att tänja på. Min avatar har fått 1000cc istället för 800cc när det blev motorsallad i 5200rpm (avgasventil som tappade tallriken...); men den kommer nog att återfå 800cc och 10.3:1 istället för originalets 9.2:1 eller 8.2:1. 1000cc ger för mycket vridmoment på för låga varv, men inte speciellt mycket mera knuff på varv.
Att det blev 1000cc hade endast med priset på kolvar och cylindrar att göra - över 2000kr billigare än 800cc!!!

Eftersom en 125a arbetar med varv, så är kompressionsförhållande och volumetrisk fyllnadsgrad de viktigare sakerna att inrikta sig på.
Hur är det med kylningen? Det är väl en vätskekyld motor?
Vad har motorn för x:1 i original?
Hur högt kompressionsförhållande kan den klara av?
Vad är det för ventiler som sitter där idag? (form och mm)
Hur ser avgassystemet ut?
Mottryck?
Pulsvågor/styrning?
Vilken soppa är motorn optimerad för?

Som sagt - finns mycket att göra med original :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

63an

#12 » 18:44:30, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men DC nu brummar du som en gammal 98cc :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#13 » 18:55:12, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an
Glömde fråga TS om rpm max för motorn på hanses kina "moppe".
NS125 hade rödmarkering vid 10 500-11 000rpm. Min "98cc" har rödmarkering på 7600rpm (vilket går att fixa till med lite fjädrar, ventiler och stötstänger).

Står dock på mig 63:an om att man ska låta bli att tänja på 125cc och 50cc om man avser använda motorn på allmän väg/gata... kan bli en synnerligen dyrköpt historie, och den har återverkningar på alla motorcyklar (man ska inte ge dum och dummare mer vatten på sin kvarn!).

En väl fungerade 125cc som NS125 räcker lååååångt!


Toppfart:


Senast redigerad av dc_lindberg 19:04:23, 30-05-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

dc_lindberg

#14 » 18:56:46, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS:
Är det en sådan här?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

63an

#15 » 19:23:57, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst har du rätt DC om konsekvenserna om blåljus tar föraren av trimmat! De var nån häruppe som hade styrlapp på 4-hjuling eller xx å han fick böter å styrlappen rök sedan inget lämplighetsintyg 2-år framöver...Känns nog hårt i den åldern! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates