Bekant till mig hade en Honda NS125cc eller vad de hette.
Den lilla dj.* "mopeden" gjorde -lätt- 130km/h!!! (det var en upplevelse att åka så fort på en så liten sak!...)
Förstår att du vill ha ut mer att leka med ur moppen, men tänk dig noga för före.
CC ökning... inge bra alls!... även fast du har behörighet för tyngre, så är fordonet klassat som 125cc... pilla inte på det... kan bli så stökigt för dig... optimera motorn istället.
- kompression
- mottryck
- volumetrisk fyllnadsgrad
- ventiler
-
förgasare vs insprutning
- kan även köra stressfläkt/tvångsmatning (turbo el/och
kompressor)
Finns mkt att göra med samma cc. Visst gnäller de om övertrycksmatning, men inte alls på samma sätt som om du ökar cc... hade det varit 126cc, då hade jag inte haft samma negativa attityd
Tyvärr är just 50cc och 125cc två sådana där brytpunkter man bör akta sig för att tänja på. Min avatar har fått 1000cc istället för 800cc när det blev motorsallad i 5200rpm (
avgasventil som tappade tallriken...); men den kommer nog att återfå 800cc och 10.3:1 istället för originalets 9.2:1 eller 8.2:1. 1000cc ger för mycket vridmoment på för låga varv, men inte speciellt mycket mera knuff på varv.
Att det blev 1000cc hade endast med priset på kolvar och cylindrar att göra - över 2000kr billigare än 800cc!!!
Eftersom en 125a arbetar med varv, så är
kompressionsförhållande och volumetrisk fyllnadsgrad de viktigare sakerna att inrikta sig på.
Hur är det med kylningen? Det är väl en vätskekyld motor?
Vad har motorn för x:1 i original?
Hur högt kompressionsförhållande kan den klara av?
Vad är det för ventiler som sitter där idag? (form och mm)
Hur ser avgassystemet ut?
Mottryck?
Pulsvågor/styrning?
Vilken soppa är motorn optimerad för?
Som sagt - finns mycket att göra med original