En 4-ventilstopp blir duktig "trimning".
Till BMW 2-ventilarna fanns en 4-ventils topp från Krauser i Tyskland. Har fått provköra en R100RS med snäll kam, snäll kompression och Krausertoppar. Den reste sig på bakhjulet som ingenting (=omöjligt i original, inte ens med värsta original delarna får man det klippet).
Vad är det för form på förbränningsrummet?
Dom?
Platt eller "bowl" eller?
Ventildiamtern bör ha ett förhållande till kolvens
diameter, utförande och formen på förbränningsrummet. På BMW är det 44mm/800cc och 45.5mm/1000cc på
avgas och 37mm/800cc och 40mm/1000cc för insug.
"Swirl" spelar avgörande roll för fyllnadsgraden, och swirl är beroende av förbränningsrummets utformning, ventiler och inloppet till förbränningsrummet, samt i viss mån förgasarens utformning.
Är dock säkert på att 4-ventilstoppar kommer att ge en regäl knuff.
Med den mätmetod du använt så kan du inte räkna med att analysinstrumentet klara av att ge dig helt tillförlitliga data...
Toppfart, är så beroende av andra faktorer och det är svårt att kunna mäta en 5-10% förändring; även om hastighetsmätaren kanske kan ge en vink. Vridmomentet är redan litet, så en förändring av det blir också svårt att få tillförlitliga data om med det analysinstrumentet...
Min avatar -borde- ha haft ca 60hk... brombänken visade 48hk... idag vet jag varför - tändkurvan skulle ha ändrats från 32' till 19'... o det var det som orsakade "motorsalladen"...
Mätte aldrig i bromsbänk skillnaden mellan 32mm's bingar och 40mm's bingar - det var samma mätinstrument du använt som fick göra tjänst. Jag föredrog/drar den lugna tomgången och den mjuka lågfartsgången och accepterar tappet i accelleration, för den blev slöare. Toppfarten ökade dock med ca 5%, enligt trampcykelhastighetsmätaren (sån där elektronisk magnet induktion - betydligt mer exakt än originalets vajer till kardanden).