Jag har jobbat med en Boatian 125 4 takt.
Köpte allt som gick att köpa till den. Det jag kom fram till, var att variatorn är det man ska satsa på i första hand.
Orginal är rikigt dålig. Tillbehörsvariatorn var bättre, men inte alls så fin som på min Yamaha moppe jag hade innan.
Jag hade 160cc cylinder trimtopp,
kamaxel, CDI-box flera varianter av
avgasrör. Men det krävdes en hel del insats för att få trimbitarna i bra skick också....
Plana inte toppen innan du noga kollat avståndet mellan
kolv och
topplock. Om jag inte mins fel var det på tok för stort. typ 2-3mm vilket är sämsta tänkbara vad det gäller spikning. Måttet ska vara 0,8-1,0mm justeras genom att plana av cylinder.
Då ökar komp och man får rätt klämspalt, väldigt gynsamt för vridmomentet på lite lägre
varvtal. Typ 5-7000rpm
Vikter kan man blanda lite som man vill i variatorn. Tycker man att det blir för mycket med att minska alla 2 gram, så kan man byta två av dem, under förutsättning att man byter två som sitter mitt emot varandra, eller 4 stycken.
Det luriga med variatorvikterna är att hitta vridmomentstoppen, där ska rullarna göra sitt jobb. Händer ganska ofta att man sätter i för lätt vikter och motorn ligger lite för högt i varvtal. Man lurar sig genom att motorn varvar och går lätt och fint.
Rullande start i en lätt uppförsbacke så ser man hur fort det går efter en bestämd sträcka.
Byter man även bakre variatorn kan man få olika
växel efter hur mycket vridmoment motorn ger.
Summering. Justera komp/klämspalt, köp en dyr fin variator. Skit i allt annat.
/Mats