Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Trimma 4takts 125cc

62 inlägg • Sida 2 av 5
Snacka om MC här
InläggDetta inlägg har raderats av jonnordvall den 19:40:56, 30-05-2017.
Anledning: of topic med diskussioner om annat än trådstartarens fråga.



Björnolsson (trådstartaren)

#17 » 20:19:16, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har från början tänkt mig att behålla 125cc volym och jobba mer med "kring utrustningen". Har förstått att det är ganska dåliga flöden i dessa motorer gällande både avgassystem och topp.
Som det är nu så varvar den ca 7500 i 80 och rödmarkeringen är vid 9500, men är mer ute efter lite mer vrid så den orkar bibehålla farten, inte att det ska gå så mycket fortare.


Dc: ja det är precis en sådan. Och det är en luft/fläktkyld motor
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

torbjorn_forsman

#18 » 20:37:16, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den någon tändförställning överhuvudtaget eller går fortfarande med grundtändläget även vid högt varvtal?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#19 » 20:41:11, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

B - då så :-)
a blir att minska mottrycket (ljuddämpningen) - di där ljuddämparna -stryper- motorerna (även om jag -gillar- tysta mopeder så behöver de inte vara -för- tysta ;-) )

Kommer att bli en kanon intressant tråd om du tar oss genom fynd och åtgärder i motorn.
7500rpm... "låg" varvigt... klart den lätt ska snurra sina 9500rpm!
Det här blir en -spännande- resa :-)
:eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#20 » 20:46:07, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror dom tänder tidigare ju mer dom varvar...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#21 » 21:08:29, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju lätt gjort att kolla saken med en stroboskoplampa. Om det inte redan finns något tändinställningsmärke så går det ju att göra ett eget på svänghjulet eller primärvariatorn.

En del CDI-tändsystem har en mycket primitiv elektronisk tändförställning, som gärna slutar fungera eller får en helt annan karaktäristik än det var tänkt när komponenterna har hunnit åldras några år - den kan t ex vara känslig för att elektrolytkondensatorer i CDI-boxen torkar ut eller att magneterna i svänghjulet försvagas med tiden.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Björnolsson (trådstartaren)

#22 » 21:33:11, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån här vore kanske en bra start.
http://www.ebay.com/itm/Hoca-Performanc ... g9&vxp=mtr

Blir troligen en sån här iaf
http://www.ebay.com/itm/Performance-Exh ... JH&vxp=mtr

Ska lyfta toppen och kolla lite närmare på den, kanske ska ge sig på en enklare portning och bättre kam bara
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.

1 person gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

dc_lindberg

#23 » 23:04:19, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn nu.
Ta loss det befintliga avgassystemet.
Fota.

Vet att på en del kines så är det "dubbla" rör för att få ned dB och -strypa- moppen.

När du vet vad du har - då bollar du vidare det här i tråden, innan du investerar i nytt.

150cc topp på 125cc kan iof funka. BMW R80 fanns som Egypt Special (enbart den Egyptiska Polisen hade den modellen, exklusivt). Den modellen hade 800cc cylindrar, 8.2:1 standard kolvar och 1000cc toppar med 1000cc ventiler. 800cc'ns Bing 32 var bytta till Bing 40 dessutom. Bing 40 ger en lugnare gång och stabilare tomgång på 800cc dessutom. => gav ca 7:1 i kompressionsförhållande vilket var ett krav i hettan och den pga den urusla soppa som såldes i Egyptien på den tiden. Fungerar bra! Ger intressanta egenskaper i låg och mellan register.

Planar du 150cc toppen så den bättre passar in på 125cc så kan du få en riktigt intressant motor ;-)

Ser fram emot uppdatering gällande ditt nuvarande avgassystem, som steg 1.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Björnolsson (trådstartaren)

#24 » 21:50:15, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orginal systemet är dubbel rör det vet jag, portade upp det så långt ner jag nådde med roterande fil när jag bytte packning i fjol
Invändiga röret i systemet mäter ca 19 mm och utblåset är 10mm, Har ju som sagt bearbetat närmast toppen, ökade väl kanske till 23mm och sedan borrade jag ett 12 mm hål under den kromade "styling"kåpan i bak på ljuddämparen.
Detta gav ingen effekt ökning men ett lite mulligare ljud
Ljuddämparen ska enligt utsago vara lite labyrintartad invändigt, då borde 12mm hålet ge kortare väg genom dämparen, ser så ut när ja lyser in i den iaf

Om jag inte minns fel så ligger utblåset i toppen på runt 23-25 mm och en 20mm förgasare
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

dc_lindberg

#25 » 22:30:12, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasaren är bestyckad att passa det strypta systemet.
Öppnar du systemet måste förgasare bestyckas om.

På bumsarna så hade R100 44mm's avgasventil och två olika avgassystem:
A) 38mm's rör
B) 40mm's rör
Samma ljuddämpare.
40mm gav lite mer på topp.
Bestyckningen skiljde en hel del - har för mig att det var ett helt steg på tomgång, lågfart och högfartsmunstyckena.
Dessutom så hade 38mm's systemet vanlig "bowl in dome" kolv och topp medans 40mm hade squiss band på kolvarna. Kolvar med squiss band gav lite bättre "kick".

Med det sagt att avgasrören jmf med BMW bör vara ca 5%, max 10%, smalare än avgasventilens diameter, för att skapa ett mottryck.
Lite oklart från 4-stroke performance tuning om det är lönt att ha en kort bit som är smalare från avgasporten (ca 10cm?) för att få en returvåg som ska bättra på fyllnadsgraden. Försökte utläsa betydelsen av den konstruktionen i Haywoods lärobok, men blev inte klok på om den har en god funktion eller inte.
Avgasrörslängden och ljuddämparens längd samt diameter finns det tabeller för i båda böckerna.

Hur vet du att din åtgärd inte gav någon effektökning?
Vilken form av mätning har du utfört?

Är det 2 eller 4 ventilstoppar på kinesen?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Björnolsson (trådstartaren)

#26 » 06:40:02, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda egentliga mätningen är väl att den inte går fortare eller är nämnvärt starkare.
Kör samma väg till jobbet varje dag och har bra koll på vilken "mätarfart"jag har vid olika referenspunkter.

Det sitter 2 ventilstopp på maskin.

Ska dela förgasaren en dag och kolla bestyckningen.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

dc_lindberg

#27 » 12:45:24, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 4-ventilstopp blir duktig "trimning".
Till BMW 2-ventilarna fanns en 4-ventils topp från Krauser i Tyskland. Har fått provköra en R100RS med snäll kam, snäll kompression och Krausertoppar. Den reste sig på bakhjulet som ingenting (=omöjligt i original, inte ens med värsta original delarna får man det klippet).

Vad är det för form på förbränningsrummet?
Dom?
Platt eller "bowl" eller?
Ventildiamtern bör ha ett förhållande till kolvens diameter, utförande och formen på förbränningsrummet. På BMW är det 44mm/800cc och 45.5mm/1000cc på avgas och 37mm/800cc och 40mm/1000cc för insug.

"Swirl" spelar avgörande roll för fyllnadsgraden, och swirl är beroende av förbränningsrummets utformning, ventiler och inloppet till förbränningsrummet, samt i viss mån förgasarens utformning.
Är dock säkert på att 4-ventilstoppar kommer att ge en regäl knuff.

Med den mätmetod du använt så kan du inte räkna med att analysinstrumentet klara av att ge dig helt tillförlitliga data...
Toppfart, är så beroende av andra faktorer och det är svårt att kunna mäta en 5-10% förändring; även om hastighetsmätaren kanske kan ge en vink. Vridmomentet är redan litet, så en förändring av det blir också svårt att få tillförlitliga data om med det analysinstrumentet...
Min avatar -borde- ha haft ca 60hk... brombänken visade 48hk... idag vet jag varför - tändkurvan skulle ha ändrats från 32' till 19'... o det var det som orsakade "motorsalladen"...
Mätte aldrig i bromsbänk skillnaden mellan 32mm's bingar och 40mm's bingar - det var samma mätinstrument du använt som fick göra tjänst. Jag föredrog/drar den lugna tomgången och den mjuka lågfartsgången och accepterar tappet i accelleration, för den blev slöare. Toppfarten ökade dock med ca 5%, enligt trampcykelhastighetsmätaren (sån där elektronisk magnet induktion - betydligt mer exakt än originalets vajer till kardanden).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Björnolsson (trådstartaren)

#28 » 15:26:48, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original avgassystem har en innerdiameter på ca19 mm i en böj sedan blir röret 30mm utvändigt och slutar i13mm utblås.Kan vara dubbelrör.
Ventilerna är 24/21mm utlopp ur topp ca24mm
Fick även lite hjälp av garagemaskoten.
Bild

Bild

Bild
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.

1 person gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

östemann

#29 » 16:19:31, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dottern hade en begagnad Kymco 50 en gång i tiden som jag köpte åt henne.Den var fiskörd och igensotad så farsgubben(jag) bytte variatorrem och vikterna i primärvariatorn.Den gick lika dåligt för det. :uupps:
Så det var bara att ta fram vinkelslipen,kapa av slutänden i ljuddämparen och rensa bort lite onödigt material,svetsa ihop igen och efter den behandlingen piggnade den till och uppförde sig så gott som man kan begära av såna där fortskaffningsmedel. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

dc_lindberg

#30 » 18:18:24, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMW har använt 0.9-0-8.6:1 (avgasrörsdiameter/avgasventil)
Max varv från fabrik är 7600rpm med en del variationer. Går att bygga om så de varvat 9000.

Din moppe har 19/21 = 0.9 + att den har en bit som är smalare ca 10cm från avgasporten och bakåt (se bild ovan) => skall motverka att avgaserna tränger tillbaka in i förbränningsrummet (det råder tveksamheter i litteraturen om det -verkligen- har önskad effekt).

Är det avgasreningstjossan som sitter på avgasröret (avgaser tillbaka in genom förgasaren för att brännas en gång till?
Ökänt -elände- på BMWs California/USA modeller...

Jag kommer inte åt mina böcker nu, så någon annan får räkna på optimal längd för avgasröret.

Trimingen blir i detta läge:
- bestyckning
- tändstift (kan behöva justeras med en värmegrad +/-)
- tändkurvan kan ev., behöva justeras
Vill du veta bättre vad som sker => bromsbänk!
Stopp-ur och uppmätt sträcka fungerar helt ok; ger en ok vink om vart åt det pekar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se