Sida 4 av 5

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 18:10:42, 08-06-2017
av Björnolsson
Detta ngk stift har suttit i och rullat 320mil utan någon åtgärd
Bild

Bild

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 18:53:49, 08-06-2017
av dc_lindberg
Nu blir jag avundsjuk!
:desperado:

Det där ser riktigt fint ut!
Det ser ut som om du ev., har lite blåsor på bygeln (det som ser vitt knottrigt ut på bilden).
Ev, kan du pröva om V-line kan ge någon förändring, de var något bättre på BMWn; dvs gav lite stabilare tomgång, lite kraftigare gas-respons från tomgång (800-1000rpm) till 1500rpm, men ff.a. blev bumsen så mycket mera lättstartad. Inge mätbar effekt på bränslefröbrukningen, men en vag antydan om att den kanske gick ett uns snålare (säkert sådan där glädjemätare iof).

Jag skulle sträva efter att försöka få bibehålla den där färgen på tändstiftet när du börjar "trimma" motorn.
Blir det ljusare = går det magrare.
Om det svärtar ned sig = går det fetare.
Blir det vita fläckar har du fått problem med förbränningen o får "hot spots" (blistering på engelska).

Mkt bra utgångspunkt (base line) tycker jag :-)

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 19:11:44, 08-06-2017
av torbjorn_forsman
Jag har mer och mer börjat få den uppfattningen att ju klenare (eller mer måfå-dimensionerat) tändsystem en motor har, desto mer känslig är den för vad man använder för tändstift.
Om någon fordons- eller maskinägare varje månad gör av med halva löningen på tändstift av mer eller mindre mystiska märken och typer, och ändå inte lyckas få motorn att fungera mer än bara nästan drägligt, så kan man nästan slå vad om att det sitter en tändmodul av märkeslös pirattyp där, eller kanske en tändspole som egentligen är tänkt för en helt annan slags tändsystem och har elektriska data som inte alls passar ihop med resten av delarna.

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 22:04:20, 08-06-2017
av Janson1
Nu 20-30 år efteråt så tror jag också på att grundproblemet var vekt tändsystem på mina fortskaffningsmedel som bara gick på NGK stift... Förmodligen var NGK stift lite, lite bättre än Bosch. Hade det varit full kräm från tändsystemet så hade viket stift som helst funkat.

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 16:29:28, 10-06-2017
av Björnolsson
Har sedan tidigare monterat en eftermarkmads Cdibox som inte har någon varvtalsspärr.
Denna har gett bättre startegenskaper och blir inte lika glödande varm som originalet.

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 20:52:27, 14-06-2017
av Björnolsson
Har vart lite stilla ett tag nu då det vart lite mycket jobb, Men nu har vikterna kommit och jag skall montera ihop och provköra snarast.
Återkommer med resultat och tankar om fortsättningen

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 20:03:50, 16-06-2017
av Björnolsson
Har idag monterat ihop maskin med 15 grams vikter i variatorn och provkört.
Detta gav klart märkbart resultat, maskinen orkade inte varva ur som tidigare inlägg sagt. Kom nu upp i drygt 5300 varv och knappt 70km/h

Hann byta till original vikt i variatorn oxå men inte testkört, garagemaskoten pockade på min uppmärksamhet.

Fick däremot ett riktigt märkligt beteende på motorn nu efter montering, när jag åkte på fullgas så "dör"den i korta intervall för att sen gå för full hals igen. Händer bara över 75% gas så frågan är om det behövs större munstycke?har ju öppnat upp avgassystemett lite mer samt polerat Insuget, kunde Heller inte märka någon nämnvärd skillnad på motorns gång när jag justerade luft/blandningsskruven. Varvet ökade inte märkbart

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 09:15:07, 17-06-2017
av dc_lindberg
Det sker när bränslet tar slut i flottörhuset.
- flottören för lågt ställd
- soppan hinner inte fram från tanken till flottörhuset
Hänt mig mer än en gång på Avatarmoppen ;-)

"Sa' ju du skulle kunna fixa mkt utan att ändra CC" ;-)
Å mer blir det! :-)

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 20:52:00, 20-06-2017
av Björnolsson
Delade förgasaren idag och höjde nivån i flottörhuset, och kollade även flödet mellan tank och förknasaren.
Flödet är helt okej men problemet kvarstår, Funderar på om det ändå är större munstycke som behövs.

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 22:00:54, 20-06-2017
av dc_lindberg
Då är det tillflödet som krånglar.
Vad är det för innerdiameter på soppaslangen?
Sitter väl bränslefilter också?

Hade det varit huvudmunstycket så hade det inte gått alls att köra på max-varv. I och med att det går en stund, tappar orken, hämtar sig o går en stund, osv, så är det tillflödet av soppa som krånglar. Är soppaslangen för klen så får man samma effekt som om flottören ligger för lågt.

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 22:54:40, 20-06-2017
av AN
Manuell kran, eller öppnar den med vakuum?
Tänkte om den inte öppnar helt som den ska?
Du har väl inte trimmat så mycket än, utan den borde ju fortfarande kunna köras på fullgas, med originalflöde till förgasaren?

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 08:48:40, 21-06-2017
av Raceputte
Gör iordning en "testtank" med grövre anslutningar och slang, kolla även hur flottörventilen klarar av att släppa igenom, och testa en repa för att se om problemet ändrar sig. Dom där åkdonen är sällan direkt vetenskapligt utprovade, utan man plockar det som passar bäst för stunden. Kan säkert vara en tank som var till en 50cc ursprungligen, och har följt med från den.

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 20:41:55, 22-06-2017
av Björnolsson
Sitter 6mm bränsleledningar på.
Har en tank från en gräsklippare med 8mm anslutningar, ska testa med denna,och även kolla över filter och dylikt. Sitter även vaccum styrd kran mellan tank och förgasare, kan ju börja med att koppla förbi den.

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 20:45:12, 22-06-2017
av AN
Har du ändrat mycket mellan luftilter och insugningsventil? Du kanske inte har nog med undertryck för att öppna kran?
Gör som du tänkte så ringar du nog in felet :smile:

Re: Trimma 4takts 125cc

InläggPostat: 20:08:43, 24-06-2017
av Björnolsson
Har nu provat att köra med direktslang mellan tank och fuggen, gjorde ingen skillnad.
Bytte för säkerhetsskull till så grova slangar som gick och monterade med nytt filter och testade, samma sak.
Ställde upp flottören igen men nu är jag på gränsen till max, fick minska lite då fuggen flödade över.
Kan det blivit så att mitt minskade motstånd i avgassystemet gör att det blir något tjall på fullvarv?