sid 57 i bifogat dokument.
Valde 1995 års modell - du skrev inte vilken du köpt.
Skulle -inte- använda standard bilolja.
Att välja sådan är en nödlösning när annan olja inte går att få tag i o man -måste- köra...
Kört Kawasaki, Suzuki och senast Honda med våtskivekoppling.
Samtliga skulle ha MC-olja; tillsats för våtskivekopplingen.
Hur -skadlig- annan olja skulle vara vet jag inte, för jag har inte den erfarenheten.
MEN (!) det mekanikerna sa till mig från 1980-talet och framåt var att det sker antingen:
a) kopplingslamellerna klibbar ihop... då får man riva motorn o göra ren dem... något man ogärna gör längs vägen...
b) oljan är för glatt och kopplingen greppar inte... å då får man göra samma sak som i a)...
Nu e jag tveksam om B eftersom jag hade i Slick50 i Suzukin... o nog greppade kopplingen även om den greppade klart bättre efter jag bytt kopplingsfjädrarna (de var tvär slut)...
Så, min inställning, NEJ, sälj tillbaka oljan o köp oljan tillverkad för våtskivekoppling.
Dalarna - långt till Gävle?
Smörjteknik har en 10W/40 MC-olja som jag valde att prova i Hondan. Priset var -bättre- än "Mack olja" dessutom.
www.smorjteknik.se
Förr körde jag på Castrol och Quaker State MC-oljor.
Angående referensen i pdfn.
Gäller för internationell marknad, inte svenska marknaden. Att det skall vara "mc"-olja får betraktas som underförstått. Klassningen är bensinmotorolja, inte dieselmotorolja.
Åter igen - ingen aning om hur skadligt det kan vara. Vet inte ens om detta med hop-klibbade lameller är en skröna eller sanning. Tyckte att för 10-20kr/L i prisskillnad (som det var kring 1990), så var det helt enkelt inte värt att chansa/testa/prova/studera - då öppnandet av motorn gick loss på flera hundra bara i packningar... å på den tiden skruvade jag inte heller själv...
Köp olja avsedd för våtskivekoppling så sover du lugnaren