Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Byte olja Honda xr

32 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om MC här

dc_lindberg

#16 » 06:51:55, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sid 57 i bifogat dokument.
Valde 1995 års modell - du skrev inte vilken du köpt.

Skulle -inte- använda standard bilolja.
Att välja sådan är en nödlösning när annan olja inte går att få tag i o man -måste- köra...

Kört Kawasaki, Suzuki och senast Honda med våtskivekoppling.
Samtliga skulle ha MC-olja; tillsats för våtskivekopplingen.

Hur -skadlig- annan olja skulle vara vet jag inte, för jag har inte den erfarenheten.
MEN (!) det mekanikerna sa till mig från 1980-talet och framåt var att det sker antingen:
a) kopplingslamellerna klibbar ihop... då får man riva motorn o göra ren dem... något man ogärna gör längs vägen...
b) oljan är för glatt och kopplingen greppar inte... å då får man göra samma sak som i a)...

Nu e jag tveksam om B eftersom jag hade i Slick50 i Suzukin... o nog greppade kopplingen även om den greppade klart bättre efter jag bytt kopplingsfjädrarna (de var tvär slut)...

Så, min inställning, NEJ, sälj tillbaka oljan o köp oljan tillverkad för våtskivekoppling.

Dalarna - långt till Gävle?
Smörjteknik har en 10W/40 MC-olja som jag valde att prova i Hondan. Priset var -bättre- än "Mack olja" dessutom.
www.smorjteknik.se
Förr körde jag på Castrol och Quaker State MC-oljor.

Angående referensen i pdfn.
Gäller för internationell marknad, inte svenska marknaden. Att det skall vara "mc"-olja får betraktas som underförstått. Klassningen är bensinmotorolja, inte dieselmotorolja.
Åter igen - ingen aning om hur skadligt det kan vara. Vet inte ens om detta med hop-klibbade lameller är en skröna eller sanning. Tyckte att för 10-20kr/L i prisskillnad (som det var kring 1990), så var det helt enkelt inte värt att chansa/testa/prova/studera - då öppnandet av motorn gick loss på flera hundra bara i packningar... å på den tiden skruvade jag inte heller själv...
Köp olja avsedd för våtskivekoppling så sover du lugnaren :thumme:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Trondos

#17 » 08:24:09, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mustangboss skrev:Ducatin har väl torrkoppling? Motorn klarar väl oljan, men kopplingen...


Den har skramlende tørrkopling ja. :mrgreen:

På diverse amerikanske MCforum leser man om folk som bruker dieselmotorolje i sine motorsykler. Shell Rotella T6, har godkjenningen JASO MA/MA2, og skal dermed være godkjent for motorer med våt kobling.
Jeg har flere ganger vurdert å prøve noe annet, men siden Suzukien jeg hadde før virket å like Biltema sin syntetiske MC olje godt, så har jeg bare fortsatt med den i Duccen også.
Har vurdert å kjøpe meg en sånn dunk: https://www.dekkonline.com/cgi-bin/osho ... disabled=1
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

nimbus

#18 » 12:15:05, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mustangboss skrev:Det är samma hus och samma olja, jag har köpt en liter lazerway helsyntet. Motorn och lådan klarar det, men kommer den att slira på kopplingen?

Häll inte i den, då kommer den slira! utan köp en mc olja
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Mustangboss (trådstartaren)

#19 » 13:01:19, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det som jag misstänkte, mekanikern gav mig fel olja. Åker och kollar om det finns någon mcolja.
The older i get, the better i was.
Mustangboss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:49, 27-04-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Lars-Peter D

#20 » 13:04:18, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad står det för specifikationer på oljeburken? API, ILSAC eller ACEA, vilka bokstavs-sifferkombinationer, står där, efter någon av dessa? ÄR det denna olja? https://www.fmv.se/FTP/Drivmedel%202016 ... _5w-30.pdf så står det endast ACEA: C3 och då duger den...
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

atlashjul

#21 » 20:41:54, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig mineralolja ska inte va några problem, blir inga bestående skador, och slirar tror jag inte det kommer att göra ev att du får sämre frikoppling men minimalt om maskinen är i ordning i länkage till koppling. Kört honda xl 125-250 samt cr på vanlig mineral olja, samt mopeder med våt koppling i alla år då det va det som gällde, när man körde det under 10 års tid, ca från 7-18år .
Om du sedan byter till svindyr motorcykelolja så, kommer de ev minimala problemen försvinna. Värre är med en högeffekt motor å köra den på dålig mineralolja, med resultat dålig smörjning, det kan bli dyrt..
Men alla gör som de vill med sitt, detta va min mening :-D
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

torbjorn_forsman

#22 » 20:56:51, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått intrycket att det inte är några problem med våtkopplingar och "normala" bilmotoroljor. Men däremot kan moderna extrema lågfriktions- eller longlifeoljor ställa till bekymmer med våtkopplingar.

Jag har lusläst flera instruktionsböcker och verkstadshandböcker för olika japanska MC från 80- och 90-talet, och ingenstans står det något om specialoljor för våtkoppling. Man anger bara motorolja och en viskositet och API-klass som var gångbar på den tiden då boken trycktes.

Det är först när de här lågfriktionsoljorna började dyka upp på marknaden och för att förebygga risken att någon som tror att en olja som är dyrare måste vara bättre gör något dumt, som det började dyka upp speciella våtkopplingsoljor. Troligen är tanken helt enkelt att de oljorna genom ett ännu högre pris ska attrahera den sortens kunder.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MartesMartes

#23 » 00:14:19, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om oljan är JASO MA klassad så är det lugnt, problemet är ju med alla friktionsmodifikationer...

Själv har jag kört Biltemas Racing 10W-40 i en Yamaha XTZ750 i många år utan problem(Jag var toknojjig när jag bytte till Biltema att den skulle börja slira på kopplingen, men det var ju Statoil som levererade oljan på den tiden.. Nu vet jag fan inte vilket raffinaderi det är, men jag har inte märkt någon försämring ivarjefall...)

Lusläs specen, det kan vara "friktionsmodifierare" i din "bilolja" !!

1 person gillar det här inlägget.
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

63an

#24 » 07:08:57, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket "väsen för ingenting" :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#25 » 11:58:01, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF och MM - nu blev det riktigt intressant!
Tack för bra inlägg :-)
E ju nästan så man skulle skaffa sig en våtskivekopplingsmoped igen, bara för att prova ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lars-Peter D

#26 » 12:45:10, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågeställaren har inte berättat vilka specifikationer, köpt olja fyller, eller, om i tidigare inlägg föreslagen olja stämmer överens med inköpt. Kan väl inte vara omöjligt att, om inte annat, ta ett foto på specifikation/innehållsförteckning........ Lazerway torde ha flere än en olja i sitt sortiment..... eller?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Mustangboss (trådstartaren)

#27 » 13:14:14, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statoil lazerway helsyntet bilolja, crossen är en 01, priset på oljan kvittar, jag köper en mcolja om den är bättre men jag hittade ingen därför fick jag den oljan.
The older i get, the better i was.
Mustangboss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:49, 27-04-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mustangboss (trådstartaren)

#28 » 13:17:14, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står inget på förpackningen att den skulle fungera till mc, för moderna bilmotorer. Är väl onödigt att byta koppling för att jag tippat i en olämplig olja, som jag skrev tidigare, motorn i sig klarar sig mer än väl på oljan, det är kopplingen jag inte är säker på....
The older i get, the better i was.
Mustangboss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:49, 27-04-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Lars-Peter D

#29 » 14:52:39, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det ingen specifikation? Titta här på produktbladet: https://www.fmv.se/FTP/Drivmedel%202016 ... _5w-30.pdf På raden Specifikationer står:

Normer och tester
Specifikationer: ACEA C3 <--------- HÄR!
Godkännanden: MB-Approval 229.51, BMW LL-04, VW 504 00/507 00
Porsche C30

Står det på din burk: ACEA C3 eller finns där mera text? Denna text berättar om oljan lämpar sig för ditt bruk. Ta en bild av burkfan? både fram och baksida......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Mustangboss (trådstartaren)

#30 » 16:17:56, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur man lägger in bilder... Men det är den oljan du länkade till ovan i ett tidigare inlägg.
The older i get, the better i was.

1 person gillar det här inlägget.
Mustangboss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:49, 27-04-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se