Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Skillnad järnsportster kick/elstart

9 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:17:22, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går och funderar på att skaffa en Sportster. Är det någon här som har koll på vad som skiljer på motorerna mellan en med kick och en utan? Om det nu är någon skillnad :???: Skulle även uppskatta om någon vet vilket år den fanns med kick. Blir ju lättare att leta begagnat om man vet. Jag har ställt frågan på Harleyforumet, men där verkar de inte ha koll på grejerna.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
MB 300TD
Silverpil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Eriksson87

#2 » 00:42:47, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka årgångar har du tänkt? Endel konverterar ju om till kickstart bara för och få en gnutta nostalgi.. ganska vanligt i Amerika.. annars är allt samma invärtes, förutom nån liten detalj kanske.
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 och kran 810de
Hymas 470

Ivar Risslén

#3 » 00:54:18, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om kick har funnits till 1979. När de började med elstart står det inte på sidan som jag hittade men man kan kolla i någon reservdelskatalog. https://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_Sportster
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Kungsis (trådstartaren)

#4 » 01:12:34, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen vilka snabba och bra svar :grin: . Tja, årsmodell ska ju vara före 1972. Iaf på pappret. Det var väl då det blev krav på hastighetsmätare, blinkers och annat krafs om jag inte minns fel :???: Ok, det går att bygga om dom till kick, perfekt. Grejen är att jag inte gillar onödiga grejer på sportmotorcyklar och bl.a. batteri platsar ju på den listan, samtidigt som en stor klumpig startmotor heller inte känns roligt att ha om man vill ha en sporthoj.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
MB 300TD
Silverpil

dc_lindberg

#5 » 01:35:43, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du nog svaret gällande kunskapsbristen:
http://www.jpcycles.com/harley-kickstart-kits

Det är en jäddra soppa på HD tycker jag som inte kan ett enda dugg om dem, men var på hugget att köpa en Interstate krämgul med dubbla H4; men Sulas kunde inte leverera så det bidde en Suzuki GS850GN fulldressed istället (å för en bråkdel så många slantar).

Varav frågan ?
Spelar motormodellen roll för dig, eller är det funktionsdugligheten om spelar roll?
Hör av dig till Autoteamet i Fossie, så tror jag Hans kan hjälpa dig på traven. Nille som var mek på Kawasaki Center, nu MC-varuhuset, kunde också HD. Klart det finns de som kan, men de är oftast inte "klubb"-människor - se bara på BMW klubben...vi som kan har tröttnat på nötterna...säkert samma sak inom HD, GW, osv där det krävs många års erfarenhet av modellerna för att börja få ett grepp. Själv kan jag inte ett iota om BMW efter R1100. Inte ens K serien kan jag, men /7 de kan jag. Säkert precis samma fenomen inom HD - du frågar egentligen om dinosaurie, förhistoriska monster från tiden innan EVO-motorn...finns inga "ungdomar" som kan de modellerna.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Ivar Risslén

#6 » 01:54:42, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns jag inte fel så är sista årsmodellen -71 då man inte behövde blinkers, bromsljus och hastighetsmätare. Det enda kravet på belysning är bakljus och ett avbländningsbart lyse framåt om det kan blända mötande.
Det kan vara svårt att få tag i en gammal Sportster som inte är ombyggd och sönderskruvad.

Jag har en gammal Triumph Flinta som jag byggde ett minimalt elsystem på. Totalt så är det nog inte mer än 4 meter elkabel på den.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ivar Risslén

#7 » 01:58:58, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns jag inte fel så sitter det en likströmsgenerator på gjutjärns-sportstern som kräver ett batteri för att ge ström. Det kan nog finnas ombyggnadssatser så att man kan göra som på Lucas växelströmsgeneratorer att man ersätter batteriet med en kondensator.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Kungsis (trådstartaren)

#8 » 20:37:40, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen tack för svaren :grin: . Jo, jag misstänker att de "gamla" inte är så sugna på att sitta på forum och upprepa samma svar igen och igen. Grejen är att jag aldrig haft just en Sportster, samtidigt som 750XR alltid varit en drömhoj. Och då var väl tanken att hitta grejer som är så pass lika som möjligt. Men visst, om det blir en modell K eller Evo är väl inte hela världen, men årsmodellen ska iaf vara så att det inte krävs en massa "krafs". Vad gäller tändning så använde man ju alltid en Joe Hunt magnet förr, men det kanske inte går att få tag på sådana numera :???: Får söka lite på nätet. Och sedan hittade jag http://www.sportsterspecialisten.se/ Han har väl hållit på länge, om jag inte minns fel. Sedan minns jag att det fanns någon Robban hos MC- specialisten som hade någon XLCH som han skruvade rätt mycket på (om jag minns rätt).

Med vänlig hälsning
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
MB 300TD
Silverpil

Polarmotor

#9 » 11:38:24, 04-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Fasen vilka snabba och bra svar :grin: . Tja, årsmodell ska ju vara före 1972. Iaf på pappret. Det var väl då det blev krav på hastighetsmätare, blinkers och annat krafs om jag inte minns fel :???: Ok, det går att bygga om dom till kick, perfekt. Grejen är att jag inte gillar onödiga grejer på sportmotorcyklar och bl.a. batteri platsar ju på den listan, samtidigt som en stor klumpig startmotor heller inte känns roligt att ha om man vill ha en sporthoj.

Med vänlig hälsning
Kungsis


Krav på hastighetsmätare, bromsljus och blinkers kom -75. Så på -74 och tidigare behövs det inte.
Maskininnehav:
Ford Custom Cab
Volvo FL6
Gehl 4610
Harley 1949
Harley Evo Chopper
Triumph "Purple Haze"
Imperial Cab 1963
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar
Användarvisningsbild
Polarmotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:22, 22-03-2009
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Maskininnehav:
Ford Custom Cab
Volvo FL6
Gehl 4610
Harley 1949
Harley Evo Chopper
Triumph "Purple Haze"
Imperial Cab 1963
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates