Sida 1 av 1

Gl5 olja förr och nu

InläggPostat: 19:30:38, 03-08-2017
av nimbus
Kan man ersätta en gl5 transmissionsolja från 70talen med en gl5 olja som finns nu? är det samma standard?
gl5 innebär väl en viss spec ,trots att endel oljor är helsyntet osv? :klia:

I instruktionsboken till min gamla bmw står det just GL5 och jag har en sådan helsyntetisk olja på hyllan

Re: Gl5 olja förr och nu

InläggPostat: 19:41:06, 03-08-2017
av Bengt Erik Eriksson
borde vara samma hade det kommit något nytt hafde den nog hetat gl6 typ

Re: Gl5 olja förr och nu

InläggPostat: 22:33:48, 03-08-2017
av nimbus
Bengt Erik Eriksson skrev:borde vara samma hade det kommit något nytt hafde den nog hetat gl6 typ

tycker det borde vara så men samtidigt konstigt att dom skulle vara helt utbytbara med varann då det gått snart 50 år

Re: Gl5 olja förr och nu

InläggPostat: 23:00:29, 03-08-2017
av Bengt Erik Eriksson
Klart att oljorna och tekniken förfinats oerhört. Men utbytbarheten bör vara intakt.
Läste någonstans att skillnaden mellan oljorna mot de övriga GL klasserna inte är någon linjär variabel av ingående komponenter uta det är helt olika oljor med vitt skilda användningsområden.
Man ska således akta sig att hälla på annan "bättre" klass än specat. Klassikern är att äldre växellådor på BM traktorer förstörs av GL5 olja då den är aggressiv mot gulmetall som finns iglidlager i de lådorna.

Re: Gl5 olja förr och nu

InläggPostat: 00:40:10, 04-08-2017
av Entorum
Hej, jag har en gammal snöslunga gjord för belos enaxliga traktorer med gulmetall i drevet och har efter undersökningar köpt biltemas gl4/5 då denna enligt förpackningen skall vara snäll mot gulmetaller.

Re: Gl5 olja förr och nu

InläggPostat: 00:45:10, 04-08-2017
av Ivar Risslén
Entorum skrev:Hej, jag har en gammal snöslunga gjord för belos enaxliga traktorer med gulmetall i drevet och har efter undersökningar köpt biltemas gl4/5 då denna enligt förpackningen skall vara snäll mot gulmetaller.


Vad ska det vara för oljetyp enligt instruktionsboken? Det kan bli ett dyrt oljebyte om inte metallen tål oljan.

Re: Gl5 olja förr och nu

InläggPostat: 10:16:24, 04-08-2017
av Entorum
Hej, GL4

Re: Gl5 olja förr och nu

InläggPostat: 22:41:28, 05-08-2017
av torbjorn_forsman
Om en olja är märkt GL4/5 så betyder det att den inte är mer aggressiv mot kopparlegeringar än GL4 får vara enligt standarden, men den har tillräckligt bra "hypoidegenskaper" för att få klassas GL5. Så en sådan olja kan så gott som alltid användas i gamla växellådor där antingen GL4 eller GL5 var specad från början.
Om det inte finns hypoid- eller snäckväxlar i växellådan så är det praktiskt taget aldrig nödvändigt att ha mer än GL4.

Man ska se upp med att det har förekommit tryckfel i oljespecifikationer. Ett sådant fall var de här oljerekommendationstabellerna, jag vet inte vem som gav ut dem, som brukade ligga framme på mackar och biltillbehörsfirmor för 20-30 år sedan. De rekommenderade felaktigt GL5-olja för ett antal Citroën- och Peugeotväxellådor som enligt tillverkaren skulle ha antingen ATF eller motorolja. Resultatet blev många havererade synkringar, och det var nog inte många som satte det i samband med att man hade fått felaktiga oljeråd. På den tiden var GL4/5 sällsynt, jag tror det bara var OK:s syntetiska växellådsolja som var märkt på det sättet.