Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Piaggio nrg MC3 bränsleproblem?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

mccormic (trådstartaren)

#1 » 13:52:47, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en scooter och den startar ibland som den ska, men hälften av ggr så är den vrång och tjuvstannar och svarar inte på gas och kan dö.
Om man får den att gå så går den som den ska till 3/4 gas sen börjar den gå dåligt nästan direkt, men släpper man gasen lite så kommer den tillbaka.
Den kommer upp i 45-50 utan full gas.

Någon som har skruvat i en sådan? Tips mottages.
Ska riva isär förgasaren och prova rengöra.
Tändstift är nytt.



Skickat från min E5823 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55



torbjorn_forsman

#2 » 18:42:11, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Om man får den att gå så går den som den ska till 3/4 gas sen börjar den gå dåligt nästan direkt, men släpper man gasen lite så kommer den tillbaka.


Kommer den igång omedelbart när du har släppt gasen eller fortsätter den gå dåligt några sekunder innan den tar sig?

Är det 2- eller 4-takt? Är den så modern att den ska uppfylla någon slags avgasreningsbestämmelser? Hur luktar avgaserna jämfört med fungerande motorer med ungefär samma teknik?

Innan du ger dig på förgasaren, så kolla först att ev vakuumstyrd bränslekran fungerar som den ska och att slangar till den är hela och rätt kopplade. Kolla också intagssil i tanken, ev bränslefilter mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mccormic (trådstartaren)

#3 » 21:16:35, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 2 takt, den kan vara svårstartad direkt.
Ja den har enklare avgasrening
Oftast då den går igång efter lite lirkande så går den som den ska jämt och fint upp till 3/4 gas.
Det är oftast vid start och full gas som problem uppstår, den har även en typ av elektrisk choke.

Ska kolla slangar, insugningsgummi, reedventiler.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

mccormic (trådstartaren)

#4 » 08:26:30, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en hel del skruvande så har jag inte lyckats få den gå bra.
Har ny förgasare, elchoke, bränslekran, cyl &kolv mätt upp pickup, stator som visar ok värden.
Kan det finnas en rev limiter? Känns som
en sån kan kan kopplas in?
Den går dåligt och missar i tändning.
Sen så kan den börja gå bra och starta bra
Blir inte riktigt klok på den.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

tullaren

#5 » 08:59:30, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

cdi box kan ställa till problem ibland efter erfarenhet.

ta kontakt med racing planet
dom har bra delar för bra priser.
https://www.racing-planet.de/xanario_se ... &x=14&y=10
rätta mig om jag har fel
tullaren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:33, 29-09-2009
Ort: borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 09:05:02, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lika väl som problem med CDI-boxen kan det ju vara kabelfel. Någon sönderklämd kabelstam, fukt som inte har en chans att ta sig ut ur ett tätat kontaktdon, glappande flatstift, dåligt pressade kabelskor, ärgade jordpunkter t ex.

När man ohmmäter statorspolar och givare till ett CDI-system så bör man alltid mäta flera gånger och polvända instrumentet mellan mätningarna. Om det inte blir samma mätvärde så är det något lurt. Ofta dåliga skarvar mellan de tunna trådarna i spolarna och utgående kablage från tändplattan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se