Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

PW80 skuren?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

Eucharn (trådstartaren)

#1 » 17:54:58, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ungefär lika bevandrad MC-mekare som jag är på att tvätta kläder - i detta fall betyder det inte alls...

Har skruvat en del moppe för hundra år sedan, och klarar av att justera in motorsågen så att den går klockrent men denna 80-kubikare är min överman. Eftersom jag inte har några problem att förstå när uppgiften liksom blir övermäktig så lämnades den in hos en auktoriserad Yamaha-verkstad för några år sedan. Blev byte av lite prylar i växellådan samt att de honade cylindern och bytte kolv med ringar. Blev i alla fall ett dyrt kalas vill jag minnas.

Problemet kom senare då de liksom hade lyckats 'laga sönder' den. Har inte gått som den ska sedan vi fick tillbaka den, och efter 8 (ÅTTA) återbesök till de inkompetenta kräken så ledsnade jag ur, gick med på att betala kostnaden de haft för alla delar och bad dem omsorgsfullt att söka sig till nya yrken - kanske i något hårdare ordalag.

Nu är symptomen att den liksom inte varvar ur. Har rengjort förgasaren, luftfilter och bytt slang och filter till bränslet. Haft lös tanken, tvättat och blåst rent men den orkar liksom inte driva. Det är någon sorts halvautomatisk slungkopplingshistoria istället för 'vanlig' koppling, men jag tror inte felet ligger där - den varvar inte ur med friläget i. Justerat förgasare enligt konstens alla regler, men den är toktrött.

Kolven som sitter i har kanske gått max 3 timmar de senaste två åren (efter verkstadsbesök) och nu börjar jag fundera om den kanske inte är paj i alla fall? Innan jag i komplett vansinne går ut i duggregnet och river av cylindern så tänkte jag rådfråga om det kan vara en möjlighet?

Edit - stavar som en krata, typ
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


AN

#2 » 18:06:55, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det nån trottel-begränsning på den? Hastighetsspärr.

Om inte , går trotteln ända upp?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

G-son

#3 » 18:45:56, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem med kolv/cylinder som ger dålig kompression brukar vanligtvis vara mest tydligt på lägre varv när det hinner läcka mycket, och minst märkbart på högvarv när det helt enkelt inte hinner läcka särskilt mycket av kompressions-/förbränningstrycket. Samma sak gäller tjuvluft, ju mer man gasar och varvar, desto mindre märker man av det.

Om den vägrar varva kan det antingen tyda på förgasarrelaterade problem, att den får fel mängd soppa alltså (inte nödvändigtvis bara förgasaren som kan vara orsak, t.ex. täppt luftfilter påverkar bränslemängd också), alternativt problem med tändningen. Eller möjligen igentäppt avgasrör.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

micke-wes

#4 » 23:07:52, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta ett kompressionsprov och se vad den ligger på kanske kolven är för liten om dom honade cylindern
micke-wes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:57, 29-01-2014
Ort: fränsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm24

per-åke

#5 » 23:13:27, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det sitter en reedventil mellan cylinder och förgasare på dom där.
Håller inte den tätt så trycks bränsleblandningen tillbaks i förgasaren.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850
2 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x

Mattias Petterson

#6 » 09:25:17, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade något liknande problem på en enduro, där satt kolven roterad 180grader fel, det sitter en liten pil på kolv toppen som ska peka mot avgas kanalen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Eucharn (trådstartaren)

#7 » 09:43:26, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inget varvilligt monster i grundutförande vad jag vill minnas. Får kolla reedventilerna, men kompet verkar vara ganska dåligt. Har inte tillgång till mätare, men om man kan hålla för tändstiftshålet med tummen lär det väl vara för lågt?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

rospigg

#8 » 09:46:09, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den bra på tomgång så kan du bortse från såväl dålig komp som att reedventilerna skulle vara dåliga.
Hur ser tändstiftet ut?
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"

AN

#9 » 10:12:21, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte kolla det enklaste först.

Stiftet som nämnts.

Att det är öppet in i motorn som det ska? Trotteln, öppnar i bott, inget körbar eller låser sej.

Att det är öppet ut som det ska. Inte tätt i avgasröret. Sotavlagringar i avgasport.

Att det inte är för stort avgasläckage, så att ev expansionskammaren inte fungerar. Eller att det är läckage precis vid luftintaget. Har varit med om detta. Men det var på en encylindrig fyrtaktare. Den gick bra på tomgång, men när man varvade på drog den i sej avgaser.

Vet inte vad det är för förgasare, men det sitter ingen sil, där du ansluter bränsleslangen på förgasaren? Du vet att bränslet har fri väg ner i förgasaren, inget problem med bränslekran?

Går den bättre eller sämre på Choke?


Sen får du väl kolla resten. Lite mer demontering.
Reedventilerna som nämnts, så att bladen iaf är hela och ser ut att täta.

Av med toppen, och se att kolven sitter åt rätt håll. Du kan säkert känna lite på den onormalt glapp.

Se så att kolvringen sitter åt rätt håll, om det är en konisk.

Att både topp och cylinderfotstätning är hel. Ganska viktigt att fottätningen är hel på en tvåtaktare.

En annan motorcykel jag hade tappade kraft i bland vid vissa gaspådrag. Där hittade jag till slut en spricka i ON/OFF kontakten som sitter bredvid gashandtaget. Gick fint på tomgång, och halvgas, men när man skulle dra på stoppade den.

Du fixar nog detta :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Eucharn (trådstartaren)

#10 » 19:39:22, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stift har jag bytt, så det kan vi utesluta

Däremot provade jag nyss hojen, och det spelar ingen roll om choke-reglaget är till eller frånslaget - måste alltså vara förgasarfel?? Får prova operera bort den i morgon igen och gå igenom den ordentligt.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

AN

#11 » 20:14:17, 19-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju kolla hur stiftet ser ut. Kanske kan ge nån ledtråd.

Dubbelkolla så du har rätt stift. Kan ju blivit fel nån gång, så har du bara köpt ett likadant. Ett för kallt stift kan ju slå igen sej ganska snabbt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

rospigg

#12 » 10:19:39, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var just tändstiftets utseende jag var ute efter!
T. ex. - kolsvart-går å¨tok för fett eller inläckage av växellådsolja
Ja, ta bort förgasaren! Enligt en reservdelslista så är huvudmunstycket 120 / 125 / 130 (1,2 till 1,3 mm)
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"

G-son

#13 » 12:13:33, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Det var just tändstiftets utseende jag var ute efter!
T. ex. - kolsvart-går å¨tok för fett eller inläckage av växellådsolja

Tändstiftfärg läser man av efter en stunds hårdkörning. En motor som går illa och vägrar varva ut går inte köra hårt, och tändstiftsavläsning tappar det mesta av funktionen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

björkand

#14 » 12:28:19, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att klippa av tändkabeln någon cm och sätt dit en ny tändhatt.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd

östemann

#15 » 12:50:16, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det blivit kollat så den inte bygger upp vevhustrycket till växellådan.En Suzuki DS 80 här visade ungefär samma symptom när vevhustätningen gav upp.Det ventilerade rätt så friskt om den när man öppnade oljekorken till växellådan.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates