Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

ktm 520/525 söker motordelar

11 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

ghaven (trådstartaren)

#1 » 20:17:45, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg holder på å bygge opp to motorer av typen 520 og 525. Trenger et motor deksel til tennings siden,et stempel, en stator. og en cdi. Har hatt problem med at den ene bare smeller og kutter over halv speed. Starter lett og går på tomgang. Den andre blåser ut olje og trenger stempel bytte. Men går snart tom for ideer på den som smeller. Skulle gjerne vist om, hvordan eller om det går å måle komp på disse motorene. Årsmod ca2003
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



ghaven (trådstartaren)

#2 » 23:45:59, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har noe tips på hvordan man måler kompen på ktm motorsykkel
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

AN

#3 » 23:50:51, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon automatisk de-kompressionsventil på den? Eller hittar du ingen mätare som passar?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ivar Risslén

#4 » 00:18:31, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den ingen startmotor så är det bara att kicka utav tusan.
Det finns även ett annat sätt att kolla om motorn är tät i ventilerna eller om kolvringarna släpper förbi mycket av trycket. Det är att ansluta tryckluft till motorn och lyssna efter var det pyser.
Man kan tillverka en adapter av ett tändstift där man har tagit bort porslinet och svetsat eller hårdlödd en passande luftnippel i porslinets ställe.

Att den smäller och inte varvar ur kan vara att den inte får bränsle i mellan- eller högfartsregistret av förgasaren om det nu är förgasare på den. Ett annat fel som det kan vara är att CDI boxen felar. Du skulle behöva en box till för att prova med om den går bättre då. Kan även vara att kamaxeltiderna är fel.

PS: Som luftnippel så brukar jag löda dit en nippel av gammal slang. Då kan jag använda en luftpåfyllare för att inte få så häftig luftpåfyllning och att man kan stänga av luftflödet utan att ta loss någonting.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ghaven (trådstartaren)

#5 » 00:46:42, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar. Jeg har lurt på om cdi kan være med på å lage krøll her, derfor jakter jeg en brukt for å prøve en annen. Jeg er helt sikker på at kam tidene er riktige da kjede ikke kan hoppe over. Det er ikke plass og kjede er så stramt at det ikke ikke kan hoppe over. Må deles for å flyttes eller taes av. Jeg vet hvordan man måler komp generellt, men akkurat på denne motor tror jeg ikke det går. Den har auto dekomp under et visst turtall på en ventil og i tillegg er det manuell full dekomp for å tørne motor så en kan hoppe ned kick på rett sted. Den har også el starter. Den ene motoren blåser ut olje etter ventil sliping og ringbytte, så jeg tror muligens stempel alikevell er gåen. En rask visuell sjekk av stempel viste ikke noe å utsette, og sylinder var innafor tolranser og så pen ut. Jeg tror derfor at ring landet må være synderen her,og stempel må nok ut for en ny inspeksjon ,men skulle gjærne vist om det er umulig å måle komp på disse motorene. Men alle tips om disse motorene taes i mot med glede. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

AN

#6 » 01:10:11, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du ändra ventilspelet för att inte den automatiska de-kompen, ska ställa till det?
Sett att tex Honda XR650 har ett tryck angivet med automatisk de-komp,och ett utan.
Var blåser den ut olje?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

ghaven (trådstartaren)

#7 » 03:07:15, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trykk i veivhus ventilasjon. Står ingen ting om komp test i verksted bok, Bare sylinder og stempel min og maks verdier i hundredels mm. Om en slakker ventilene helt vil en vel få feil komp verdier som viser for lite. Om en kunne fjærne dekomp tror jeg ikke start motor ville klare å drive rundt motor. Er vel bare å innse at måling av komp er et ikke tema på disse motorer
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Ivar Risslén

#8 » 10:52:47, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat med tryckluften som jag skrev?

När en 1-cylindrig motor blåser ut olja i vevhusventilationen så är det inte säkert att det beror på att kompressionen går förbi kolven och ner i vevhuset utan att det är fel på en ventil som sköter om vevhusventilationen. Den ska stänga när kolven går upp och öppna när kolven går ner. När den ventilen pajar så brukar det blåsa olja ur vevhusventilationen.
Har du en sprängskiss på motorn så ser du hur KTM har löst problemet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ghaven (trådstartaren)

#9 » 12:49:17, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ventilen du snakker om har jeg ikke vært borte i før. Det er første gang jeg skrur en sylinderet mc motor, men det høres ut som noe jeg må sjekke ut. Grunnen til ringbytte var at motor blåste ut olje og jeg tok av sylinder da jeg trodde komp gikk i bunnpanne. fjæren var knekt tre plasser og ble byttet. Regnet med at olje ikke skulle blåse ut med ny fjær , men er likdan med ny fjær som med knekt fjær og jeg har vært borte i at ringland blir ødelagt etter at ringer knekker på andre motorer. Enten har motor en slik ventil som du sier eller så har jeg oversett noe på stempel. Lit lettere med feilsøking om komp kunne måles uten at en ventil er åpen. Hadde det gått å få riktig verdi ved å slepe sykkel på høyeste gir med ventiler helt slakke muligens, eller at den ble slept i slik hastighet at vekten på kammen hadde blitt slynget ut og alle ventiler hadde vært med som de skulle mon tro hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Ivar Risslén

#10 » 13:02:32, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan du inte spärra vikten på kammen så att den står i rätt läge för att inte påverka ventilerna?

Är det ingen vevhusventil i 1-cylindriga eller 2-cylindriga parallelltvinnar så suger den in luft i vevhuset när kolven går upp och blåser ut när kolven går ner. Volymen den suger och blåser är lika stor som cylindervolymen. På en 500cc så blåser den och suger 1,5 kubikmeter luft per minut vid 3000 rpm. Så det följer med en hel del olja. På flercylindriga motorer där hälften av kolvarna går upp samtidigt som andra halvan går ner så blir det ingen variation i vevhusets volym.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ghaven (trådstartaren)

#11 » 13:19:17, 28-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett gjennom det jeg finner av info om denne motor og jeg ser ingenting om noe ventil for luft, mulig jeg kan ha gjort noe feil med veivhus avluftning, men olje kommer det i hvertfall Jeg må sjekke dette nærmere til uka. nå er det konfirmasjon til minsten på gang så det er fruen som bestemmer noen dager hva jeg får lov til av verksted tid hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se