Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Rätt MC hjälm

26 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om MC här

BM425

#16 » 10:38:19, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det få bli tester i en vindtunnel för att komma fram till rätt front kåpa och hjälm, sen måste längden på föraren vara samma hela tiden.

Kanske att någon flygkunning person med känsla för turbulens kan komma med bra tips.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



Ivar Risslén

#17 » 11:05:11, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de första standard motorcyklarna med kåpa som testades i vindtunnel var BMW R100RS. Jag är innehavare av 2 st av den modellen. Den äldre en -77:a sitter man bakom kåpan utan i stort sett någon störande turbulens, speciellt om man kör fortare än 130 km/h. Den mesta vinden träffar en i bröstet utan att det är jobbigt. Den andre som är en -81 är det sämre med. På den vill det bli en störande turbulens strax under hjälmkanten. Skillnaden mellan cyklarna är bakkanten av kåpglaset, det är lite uppvikt i baktill på -81:an. Jag är 187 cm med långrygg så för en kortare person kan det bli tvärt om med den störande turbulensen.

För att få ett ekipage som upplevs tyst beror på många faktorer. Vindskyddets utformning och höjd, avståndet till föraren och förarens längd när han sitter. Tidigare fanns det kragar som man kunde montera på nederkanten av hjälmen för att förhindra drag. Det blev oftast lite för tätt men tyst.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

valberga (trådstartaren)

#18 » 22:36:55, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är konstigt att man inte kan utforma hjälmen så att luften styrs undan. Kan väl inte vara så konstigt för en tillverkare att få till någon form av spoiler på hjälmen så att luften styrs undan.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

dc_lindberg

#19 » 09:51:56, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänkte du, men glömde vad luft är i sammanhanget...
När det gäller hjälmen så vore det bättre om den "skär" genom luften än att den försöker "knuffa undan" luften. Spoiler ger tryck, eller sug. Krafter som din nacke måste ta upp. Hjälmen bör vara utformad så att den leder till minsta möjliga belastning av nacken/kroppen, och de är de moderna hjälmarna. En liten "spoiler" är oftast ingjuten på integralhjälmar avsedda för RR då denna hjälper vinden att "släppa" från hjälmen.

Buller från drag/vind är ett problem. Tyvärr så är det också en realitet. Genom åren så har hjälmarna blivit oerhört mycket bättre på den punkten. MEN (!) skulle bullervärdena mätas så skulle de inte få användas yrkesmässigt då de -ger- hörselskador!
Normen under 1980-90:talen var att använda de där hörselskydden av skumplast som finns på ex., byggen som stoppas in i öronen.

Olika hjälmar ger olika brus och buller.
Uppgifter om dB inne i hjälmen finns inte - tycker du med gott samvete kan driva den frågan mot tillverkare mm :-)

Finns inga uppgifter om buller vid olyckor heller.
Mitt vänstra öra blev bullerskadat (dip på 4000Hz) vid trafikolycka 1989; BMW 1 hjälm.
Finns skäl att fråga -varför- man inte titta på hur att göra hjälmarna så att minimera skada/risk för skada på hörseln vid slag mot hjälmen.
Jmf: Billiga hörselskydd, inkl Peltors. Smäll till hörsleskyddet utifrån när det sitter som det ska på örat - kan ge mig den på att den smällen ger dB på över 120dB, för dj.* va' ont det gör i öronen!

Lycka till med din Graahl Jakt nu!
Hålls oss andra uppdaterade hur det går :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busholle

#20 » 08:00:12, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att buller kan ha en del med passform att göra. Den gamle nolanhjälmen jag hade tryckte på skallen och gick inte ner så långt över käke och hals. Köpte en Arai och den har varit helt underbar, passar mig som har längdsovalt huvud och den upplevs täcka bättre och därmed brusa mindre.
Körde Suzuki Bandit helt utan kåpa innan den blev stående i garaget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

dc_lindberg

#21 » 18:30:13, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick just denna reklam:
https://www.louis.eu/artikel/schuberth- ... ce=Mailing
€449.00
Schuberth C3 + SRC-System Flip-Up Helmet
including communication system

Köpt mina senaste hjälmar av Louis - det här var ett bra erbjudande!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

christoffer.gustavsson

#22 » 19:34:39, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på vad man har för samvete gentemot den lokala MC-/hjälmfirman så kan man ju prova ut hjälmen på plats och beställa från förslagsvis England där man inte behöver betala någon moms på säkerhetsutrustning eller Tyskland för att de alltid är billigare än Sverige.

Jag är själv på jakt efter en hjälm (har till och med samma märke som TS fast öppningsbar). En så tyst som möjligt, och just Schuberth ska ju ligga bra till där. Provade C3 Pro för några månader sedan och tyckte att den satt som en smäck. Har dock inte köpt nån än då det tar emot att lägga ut en halv njure på en hjälm. Men så anordnade den lokala MC-firman en stor MC-dag med provkörning, hamburgare, uppvisning o.s.v, så jag kände mig tvungen att åka dit och säkerställa hjälmens storlek en gång till. Då hade Schuberth C4 släppts. Med all intercom inbyggd kändes det som ett givet val men då verkar det som att de gjort om formen på hjälmen för den satt inte alls lika bra som C3 Pro. :sad:
Fördelen är ju förstås att C3 blivit väsentligt billigare sedan C4:an släpptes men det stör mig att den "lyxigare" hjälmen inte passar på huvudet.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

dc_lindberg

#23 » 00:28:03, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CG - jag har alltid förordat att stödja den lokala handlaren; för när det kniper, då är det han/hon som är supporten.
Tyvärr så har de lokala handlarna inte fattat att de kan inte ta 30-50% mer, eller ännu mer, än vad samma vara kostar på andra sidan gränsen...
Tar vi ex., Schubert så är en svensk ÅF Sulas MC. Deras kundpris, i butik, är högre än Louis leverans från tyskland hem i min brevlåda...dessutom så vägrade Sulas ta order per telefon, och deras hemsida gav mig inte möjlighet att beställa genom dem (glöm att jag uppger mitt banknummer, personnummer mm på en öppen hemsida!).
Så, tyvärr, många svenska företag fattar inte att marknaden är global. De kan ta ut en avans om 10-15% utöver vad det skulle kosta mig att ta hem det från utlandet själv, men då faller det på leveranstider...Post Nord osså... DHL från Tyskland har fungerat klanderfritt, till mig. Post Nord...vi befinner oss i krig nu. DHL Svedala...hm...de muckar krig de med!... Schenker, de har gett upp... Många faktorer som till slut leder till valet var man köper sin vara.

En sak som dock bör framhävas - risken för trasig, defekt eller på annat sätt obrukbar vara. Köper man den från annan än den lokale prånglaren...så får man nog räkna med 100% "förlust" trots man har "garanti"...
Se min tråd om roterande jordsåll - jag fick Bauhaus att ta in det i sitt sortiment; och de har lyckats få fram produkten till ett helt klart marknadsmässigt konkurrenskraftigt pris jmf med direkthandel från Tyskland!

När det gäller "kläder" ss hjälm, då vill man ju gärna klämma o känna först; men med en prisskillnad på nästan en hel hjälm (2 för priset av 1), då har den svenske handlaren prisat bort sig liksom... :-(

Bor du i närheten av Mickes Motor i Växsjö - då har du Hasse där. Det är en säljare som gör vad han kan för att ge den extra servicen som gör att det högre svenska priset ut till kund kan motiveras.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Landmann

#24 » 14:41:24, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en agv-hjälm som jag är nöjd med och är prisvärd

https://mobil.lellesmcklader.se/K921/K21248
"Hur långt är ett snöre?"

1 person gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

christoffer.gustavsson

#25 » 14:47:03, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående att handla utomlands kontra lokalt så i mitt fall har vi en okej butik när det gäller utbud, men då den viktigaste personen slutade på företaget så störtdök engagemanget för att sälja kläder. Hon kunde verkligen engagera sig och fixa fram allt så det satt perfekt. Nuvarande personal kan åtminstone peka ut klädavdelningen men inte mer än så. Det är då jag känner att jag skiter fullständigt i hur det går för verksamheten.

-------

En annan detalj jag känner kan vara viktig i hjälmen är hur solvisiret funkar. I min nuvarande är det steglöst med ett reglage uppe på hjälmen. Jag har provat andra hjälmar med enbart "av eller på" och dessa är jag inte lika imponerad över. Pratade med en kompis häromdagen som kör med en Aria med sådan funktion och i hans hjälm kunde solvisiret smälla ner vid körning på ojämna vägar eller andra oplanerade tillfällen.
Solvisiret ska sitta innanför det riktiga visiret. Här vet jag att Nolan en gång i tiden körde omvänt och det var bara störande. Ett konstant visslande från solvisiret då.
Det får också vara så justerbart att det täcker hela sikten genom det riktiga visiret.

1 person gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

63an

#26 » 16:12:20, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka problem som bullas upp här de är ju störtkruka å Stenmarks glasögon som gäller på hoj! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se