CG - jag har alltid förordat att stödja den lokala handlaren; för när det kniper, då är det han/hon som är supporten.
Tyvärr så har de lokala handlarna inte fattat att de kan inte ta 30-50% mer, eller ännu mer, än vad samma vara kostar på andra sidan gränsen...
Tar vi ex., Schubert så är en svensk ÅF Sulas MC. Deras kundpris, i butik, är högre än Louis leverans från tyskland hem i min brevlåda...dessutom så vägrade Sulas ta order per telefon, och deras hemsida gav mig inte möjlighet att beställa genom dem (glöm att jag uppger mitt banknummer, personnummer mm på en öppen hemsida!).
Så, tyvärr, många svenska företag fattar inte att marknaden är global. De kan ta ut en avans om 10-15% utöver vad det skulle kosta mig att ta hem det från utlandet själv, men då faller det på leveranstider...Post Nord osså... DHL från Tyskland har fungerat klanderfritt, till mig. Post Nord...vi befinner oss i krig nu. DHL Svedala...hm...de muckar krig de med!... Schenker, de har gett upp... Många faktorer som till slut leder till valet var man köper sin vara.
En sak som dock bör framhävas - risken för trasig, defekt eller på annat sätt obrukbar vara. Köper man den från annan än den lokale prånglaren...så får man nog räkna med 100% "förlust" trots man har "garanti"...
Se min tråd om roterande jordsåll - jag fick Bauhaus att ta in det i sitt sortiment; och de har lyckats få fram produkten till ett helt klart marknadsmässigt konkurrenskraftigt pris jmf med direkthandel från Tyskland!
När det gäller "kläder" ss hjälm, då vill man ju gärna
klämma o känna först; men med en prisskillnad på nästan en hel hjälm (2 för priset av 1), då har den svenske handlaren prisat bort sig liksom...
Bor du i närheten av Mickes Motor i Växsjö - då har du Hasse där. Det är en säljare som gör vad han kan för att ge den extra servicen som gör att det högre svenska priset ut till kund kan motiveras.