Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

12V Generator, laddningsregulator, spänningsregulator

6 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 18:23:33, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMW K1100LT.

Bosch 50-55A med intern laddningsregulator:
1 197 311 233
...å där uppstod frågetecken, som inte ens Bosch kunde svara på...
Nämligen, vad som skiljer den regulatorn från andra regulatorer med samma form/utseende?...

Biltema har en:
1 197 311 223
Inte priset som är avgörande, utan bara att få tag i en. Skulle säkert räcka med nya kol, men...

Original regulatorn är 14V. Van att ha 14.4-14.8V på R80-100 "mopederna" o VW bussarna. Så, 14.2V's regulator kanske är mer i min linje?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

...detta hade hänt...

Bild

Bild

Hur jag lyckades ?
...klant a.*!...
Glömde ladda... sjönk till 6-8V... då är ett Odyssey urladdat o kommer att fälla ut sulfat, o när man sedan ladddar det som kan inte batteriet ta åt sig spänning så bra... det sväller och generera värme... Första gången sedan jag började köra fordon/MC 1988 som detta inträffat, men så har jag haft förgasamotorer på mopederna o VW bussen har fler Ah i sina batterier... Jäddra insprutning!
Så kan det gå!...

Frågan var:
- vilka regulatorer kan tänkas vara användbara?
- vad är det som är så speciellt med 1 197 311 233 ?

Lånar batteríet från min Avatar moppe - den står ändock o väntar på att jag skall fixa bromsarna på sig så den osså får ut å rulla:

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

torbjorn_forsman

#2 » 22:04:23, 11-06-2018

Vad som skiljer till synes likadana laddningsregulatorer åt brukar vara att de har olika temperaturkompensering, ev också olika nominellt värde på laddspänningen.
På ett fordon där generatorn/regulatorn får det mycket hett om öronen vid körning, använder man en regulator med mindre temperaturkompensering än om regulatorn känner av luft med ungefär samma temperatur som den som finns runt batteriet.
Om det är ett fordon som väntas vara igång hela dagarna väljer man en regulator med aningen lägre nominell laddspänning än om man antar att fordonet mest får korta körningar och långa stilleståndsperioder.

Det kan vara värt att notera att så gott som alla "pirat" -laddningsregulatorer har högre nominell laddspänning än de som fordonstillverkarna skickar med från fabrik. Förmodligen räknar pirattillverkarna med att deras regulatorer ändå hamnar i rätt gamla fordon som dels kanske börjar ha stort spänningsfall i kablage mellan generator och batteri, och dels har degraderats till andrabilar eller motsvarande som inte körs så mycket eller ofta. Och i båda dessa fall kan det vara bra med lite högre laddspänning för att inte kunden som har köpt en ny regulator ska klaga efter några veckor över att batteriet blir dåligt laddat.

På just Bosch finns det en skillnad till. Vissa regulatorer, i synnerhet för generatorer av storlek N1 (70-120 A från ungefär 1981 - 94) har en inbyggd pulsbreddsmoduleringsfunktion, som gör att de pulsar strömmen till fältlindningen med en konstant frekvens, istället för att självsvänga mer eller mindre slumpmässigt som de flesta andra regulatorer gör. På de där N1-generatorerna finns det risk att en enklare regulator ger ostabil spänningsreglering, man kan märka det genom flimrande lyse vid lågt motorvarvtal.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

#3 » 00:30:38, 12-06-2018

Det där är detaljer som jag väl inte kan mäta fram med min billiga Biltema Multimeter, eller?
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg

Sverige

Stefan1972

#4 » 07:53:55, 12-06-2018

Båda mina hovleverantörer av dylika delar (en ägd av bosch själva) ersätter den regulatorn med den typen biltema har (1197311223) så den är fullt användbar även om spänningen skiljer. Finns även korrekt original men även den verkar ha samma reglerspänning som "universal".
Det går ju som sagt att byta kol i dem men de är så tråkiga att jobba med då de har som strutar som är krimpade runt tåtarna och ska man löda så lär man slipa bort dem så man får ett hål. Eller borra på nåt vis. En del andra regulatorer har ju plan yta och hålet är redan där redan då man löder loss tåtarna.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg

torbjorn_forsman

#5 » 09:18:11, 12-06-2018

dc_lindberg skrev:Det där är detaljer som jag väl inte kan mäta fram med min billiga Biltema Multimeter, eller?

Temperaturkompenseringen kan man ju få ett begrepp om genom att värma eller kyla regulatorn medan man mäter laddspänningen (mät då helst spänningen på D+, som är den laddningsregulatorn känner, så blir man inte lurad av ev skillnad i spänningsfall mellan olika dioder i likriktarbryggan).

För att ta reda på om regulatorn är pulsbreddsmodulerad kan man koppla upp den på prov med en 12 V glödlampa på några enstaka W mellan kolen och mata den mellan D+ och jord från en reglerbar spänningskälla. På en icke pulsbreddsmodulerad regulator slocknar lampan tvärt när matningsspänningen stiger över börvärdet för reglerspänning (och tänds lika tvärt igen då man sänker spänningen), på en pulsbreddsmodulerad regulator kan man se att det är ett linjärt område på kanske 0,5 V där lampan lyser gradvis svagare och svagare då spänningen ökas.

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

#6 » 23:02:35, 15-06-2018

2st Odyssey PC-680 och ett motsvarande BMW original batteri har jag lyckats "göra slut på"... -den- sved!
(= ca 6000kr)

Fick bli ett Biltema GEL. Valde det framför "Heavy duty" då biträdet nämnde att Gel-batterierna genererat minst reklamationer.
Men fy för den lille lee tre-udds-skuttaren vilka tråkiga batteripoler BT valt! ...kan vara värt flera hundra att köpa från annan tillverkare med "rätt" poler!...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000029889/

Laddregultorn fick bli en ny BT även om originalet "nog" "borde" fungera.
BT's 1 197 311 223 levererar 14.4V jmf med originalet 1 197 311 332 som levererar 14V.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029662/
Art.nr.: 63-701

Nu startar mopeden i vart fall :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg

Sverige

Återgå till MC