Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

12V Generator, laddningsregulator, spänningsregulator

19 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 18:23:33, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMW K1100LT.

Bosch 50-55A med intern laddningsregulator:
1 197 311 233
...å där uppstod frågetecken, som inte ens Bosch kunde svara på...
Nämligen, vad som skiljer den regulatorn från andra regulatorer med samma form/utseende?...

Biltema har en:
1 197 311 223
Inte priset som är avgörande, utan bara att få tag i en. Skulle säkert räcka med nya kol, men...

Original regulatorn är 14V. Van att ha 14.4-14.8V på R80-100 "mopederna" o VW bussarna. Så, 14.2V's regulator kanske är mer i min linje?



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


...detta hade hänt...

Bild

Bild

Hur jag lyckades ?
...klant a.*!...
Glömde ladda... sjönk till 6-8V... då är ett Odyssey urladdat o kommer att fälla ut sulfat, o när man sedan ladddar det som kan inte batteriet ta åt sig spänning så bra... det sväller och generera värme... Första gången sedan jag började köra fordon/MC 1988 som detta inträffat, men så har jag haft förgasamotorer på mopederna o VW bussen har fler Ah i sina batterier... Jäddra insprutning!
Så kan det gå!...

Frågan var:
- vilka regulatorer kan tänkas vara användbara?
- vad är det som är så speciellt med 1 197 311 233 ?


Lånar batteríet från min Avatar moppe - den står ändock o väntar på att jag skall fixa bromsarna på sig så den osså får ut å rulla:

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#2 » 22:04:23, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som skiljer till synes likadana laddningsregulatorer åt brukar vara att de har olika temperaturkompensering, ev också olika nominellt värde på laddspänningen.
På ett fordon där generatorn/regulatorn får det mycket hett om öronen vid körning, använder man en regulator med mindre temperaturkompensering än om regulatorn känner av luft med ungefär samma temperatur som den som finns runt batteriet.
Om det är ett fordon som väntas vara igång hela dagarna väljer man en regulator med aningen lägre nominell laddspänning än om man antar att fordonet mest får korta körningar och långa stilleståndsperioder.

Det kan vara värt att notera att så gott som alla "pirat" -laddningsregulatorer har högre nominell laddspänning än de som fordonstillverkarna skickar med från fabrik. Förmodligen räknar pirattillverkarna med att deras regulatorer ändå hamnar i rätt gamla fordon som dels kanske börjar ha stort spänningsfall i kablage mellan generator och batteri, och dels har degraderats till andrabilar eller motsvarande som inte körs så mycket eller ofta. Och i båda dessa fall kan det vara bra med lite högre laddspänning för att inte kunden som har köpt en ny regulator ska klaga efter några veckor över att batteriet blir dåligt laddat.

På just Bosch finns det en skillnad till. Vissa regulatorer, i synnerhet för generatorer av storlek N1 (70-120 A från ungefär 1981 - 94) har en inbyggd pulsbreddsmoduleringsfunktion, som gör att de pulsar strömmen till fältlindningen med en konstant frekvens, istället för att självsvänga mer eller mindre slumpmässigt som de flesta andra regulatorer gör. På de där N1-generatorerna finns det risk att en enklare regulator ger ostabil spänningsreglering, man kan märka det genom flimrande lyse vid lågt motorvarvtal.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 00:30:38, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är detaljer som jag väl inte kan mäta fram med min billiga Biltema Multimeter, eller?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#4 » 07:53:55, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda mina hovleverantörer av dylika delar (en ägd av bosch själva) ersätter den regulatorn med den typen biltema har (1197311223) så den är fullt användbar även om spänningen skiljer. Finns även korrekt original men även den verkar ha samma reglerspänning som "universal".
Det går ju som sagt att byta kol i dem men de är så tråkiga att jobba med då de har som strutar som är krimpade runt tåtarna och ska man löda så lär man slipa bort dem så man får ett hål. Eller borra på nåt vis. En del andra regulatorer har ju plan yta och hålet är redan där redan då man löder loss tåtarna.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 09:18:11, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det där är detaljer som jag väl inte kan mäta fram med min billiga Biltema Multimeter, eller?


Temperaturkompenseringen kan man ju få ett begrepp om genom att värma eller kyla regulatorn medan man mäter laddspänningen (mät då helst spänningen på D+, som är den laddningsregulatorn känner, så blir man inte lurad av ev skillnad i spänningsfall mellan olika dioder i likriktarbryggan).

För att ta reda på om regulatorn är pulsbreddsmodulerad kan man koppla upp den på prov med en 12 V glödlampa på några enstaka W mellan kolen och mata den mellan D+ och jord från en reglerbar spänningskälla. På en icke pulsbreddsmodulerad regulator slocknar lampan tvärt när matningsspänningen stiger över börvärdet för reglerspänning (och tänds lika tvärt igen då man sänker spänningen), på en pulsbreddsmodulerad regulator kan man se att det är ett linjärt område på kanske 0,5 V där lampan lyser gradvis svagare och svagare då spänningen ökas.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 23:02:35, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2st Odyssey PC-680 och ett motsvarande BMW original batteri har jag lyckats "göra slut på"... -den- sved!
(= ca 6000kr)

Fick bli ett Biltema GEL. Valde det framför "Heavy duty" då biträdet nämnde att Gel-batterierna genererat minst reklamationer.
Men fy för den lille lee tre-udds-skuttaren vilka tråkiga batteripoler BT valt! ...kan vara värt flera hundra att köpa från annan tillverkare med "rätt" poler!...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000029889/

Laddregultorn fick bli en ny BT även om originalet "nog" "borde" fungera.
BT's 1 197 311 223 levererar 14.4V jmf med originalet 1 197 311 332 som levererar 14V.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029662/
Art.nr.: 63-701

Nu startar mopeden i vart fall :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 16:44:04, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...i oktober (2018) pajade det 80-826 biltema gel batteriet... nu, Juli 9, 2019. Då pajade ersättningsbatteriet, ett nytt 80-826, från Biltema...
Jag sitter på "pottan" utan annat fordon...
Gissa om jag är glad och nöjd...

Till frågan:
- är Biltemas Gel batterier så här otroligt dåliga?!
Det har ju bara hållit i ca 6 månader!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#8 » 16:54:01, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det på avataren eller är det på K´n som batterierna inte håller ?
Boxer var känd ett tag för att skaka sönder batterierna men det är inget som jag har blivit utför.

Köp det billigaste Biltema batteriet som passar med måtten och orkar dra igång maskinen. Då ser du om det är batteritypen som inte passar eller något annat fel.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Towil

#9 » 17:03:23, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överladdning kanske. GEL tål inte hög laddström.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 20:46:19, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

14.5V Biltemas egen regulator.
Gel kräver högre volt än syrabatteri, men syrabatteri klarar visst högre spänning än gel om jag fattat det rätt; hade 15V på Susukin - allt det resulterade i var att jag fick fylla på vatten "vattna moppen" (blomma som blomma).

Ja. Det är på K11:an.
Boxern är rolig - fel batteri o man -dödar- det snabbt (gäller gamla syra batterier).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#11 » 21:24:34, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

GEL är ett vanligt syrabatteri med förtjockad syra i. Är egenligen inte lämpliga som startbatteri då det har högre inre resistans och dålig kapacitet i kyla.
Ja, de klarar högre spänning att laddas än valigt syra batteri om de är urladdade. Men när de är laddade så klarar de inte av den högre spänningen längre.
Sedan är inte GEL samma som AGM batteri.

Also, AGM batteries charge very easily and hold their charge very well. Gel batteries are very delicate things; one mistake in charging them will ruin the battery completely, even if it is new. Because they're delicate, and cost more, gel batteries are not a first choice for most applications.

Gel batteries are called gel because they use silica (or sand) to turn the acid inside the battery into a thick liquid. This liquid does make it spill-proof, like our AGM batteries, but the gel is fragile, and can be easily burned if used in high amperage situations. Things like quick charging, high discharge, or other intense situations are all likely to cause serious damage to a gel battery, making it fail even if it's barely used.

https://www.vartapowersports.com/en-us/ ... -batteries
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 21:35:09, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!...?... mao så säljer Biltema -fel- "startbatteri"?
De har ett de kalla "Heavy Duty" - kostar 200kr mer, men det är det klart värt om man slipper reklamera det 1g/halvåret...

Nu har jag ju iof haft Odyssey PC-620 ("non-spillable AGM design ODYSSEY battery" https://www.odysseybatteries.com/batterychoice.htm )också. Fungerat -bra- i Avatar moppen, å där är det kräm i generatorn och volten. Men på K'n dog det på samma sätt som nu 2st 80-826 Biltemor gjort... K'n hade en utsliten 14V's regulator => blev en Biltema 14.5V (Juni 2018). Avataren har ngt som ger 14.6V på sommaren och en annan på vintern som ger 14.8-14.9V.

K'n vill ha 2st "startförsök".
a) bygger upp tryck i systemet
b) startar motorn
Tiden för anbringande av startknappen är mindre än 1sek/startförsök.
Ingen choke.

3 GEL batterier som dött på samma sätt på likvärdig tid.
...samband...är ju så man vill se ett oavsett om det finns ett eller inte...
Senast redigerad av dc_lindberg 10:01:50, 10-07-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#13 » 22:02:24, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddat GEL batteri skall underhållas med 13.8-13.9V
GEL batteri klarar djupurladdning med lågt uttag. Så de är gjorda för där man inte vill riskera syra spill och man har måttligt uttag. Så i princip så har andra typer av batteri tagit över den marknaden.
Så det enda de konkurrerar med är pris mot AGM batterier. Kan man ha ett vanligt syra batteri så är det bättre.

Eftersom GEL har högre inre resistans så kan det upplevas som dåligt laddade vid höga strömuttag mot ett vanlig batteri.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Trondos

#14 » 22:05:40, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har også hørt fra et par kompisar at de er misfornøyd med levetiden på Biltema sine GEL-batterier til MC. Jeg hadde et standard SMF batteri fra BT i min SV1000S, det varte i 6 år og sto fortsatt i da jeg solgte den sykkelen. Men BT kan jo ha byttet leverandør av batteri flere ganger siden da. :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 09:36:34, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baksidan av mitt mynt är att jag köpte ett Biltema GEL till Hondan jag hade (se tråden om plastgrisen, 500C'n ).
Inga problem - tvärt om.

Nu på K'n... hm... avataren (felaktigt kallade för gammel boxer), inga problem, men K'n... hm!...

Men om GEL inte ska ha, tål, mer än ca 13.8V underhållsladdning, då har de absolut inte att göra i fordon ju!...
Nippon Densu o andra japanska generatorer lämnar 15V (min erfarenhet från 90:talet) och Bosch lämnar 14.4V (om man inte byter regulator). Endast Opel Kadett (Avataren) från 60:talet hade Bosch generator med 13.7V som "standard" (å det räcker ju långt på vintern... hm!...)

Då står jag i:
a) f.n. kan jag inte ta mig till Biltema för att reklamera batteriet... för långt att gå och det fordon jag kan få långa har en prislapp 2 dygn efter som jag inte är beredd att betala (då kommer Frk. Dolores på besök i 2-3 dygn...)
b) Enligt konsument lagen måste Biltema få chansen att visa sin goda vilja, dvs, de kan endast erbjuda nytt batteri; inget återköp eller byte till annat batteri...

Jo - jag -har- hört varningarna från allt och alla i alla år om Biltemas batterier. Men de har låtit som oskäliga klagomål...

Detta är det batteri som pajat, för andra (2:a) gången -inom - 1 år. De har hållits (underhålls) laddade. Jag kör kanske var 3:e-5:e dag. Förvisso korta stopp, men lugnt puttrande.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000029889
769:-
MC BATTERI GEL 12V 20AH
Art. 80-826
Spänning: 12 V
Kapacitet: 20 Ah
Mått: 175 x 87 x 155 mm
Vikt: 6,58 kg
Bild



Det andra Biltema batteriet som jag nu funderar på är:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000036062
999:-
MC-BATTERI 12V 20AH HEAVY DUTY
Art. 80-231
Spänning: 12 V
Kapacitet: 20 Ah
Mått: 175 x 87 x 155 mm
Vikt: 6,4 kg
Bild


På Avataren har jag använt Banner 53030 sedan 90-talet. Innan den blev stående fick den en Odyssey PC-620.

Min undran är, -vad- kan orsaka detta problem på K'n?
Bosch generator, 50A. Biltema regulator, 14.5V.
Bosch startmotor - ingen aning om vad den drar... Avatarens Bosch original drog 320A, den har fått en Valeo som drar 15A.
Nyfiken :eat: :popscorn: :klia: :coffee:


Hoppsan!
Skrev sökning på Google: AGM vs GEL.
Första svaret duger åt mig:
https://www.varta-automotive.com/en-au/ ... -batteries
AGM Batteries vs. Gel Batteries
VARTA_PS_AGM-vs-GEL_Support.jpg
Bild
AGM and gel batteries are often considered to be one and the same. This is because they have a similar core of attributes. Both are nonspillable. Both offer deep cycles and they can both be mounted anywhere, so they're flexible. But the differences between them, make them. AGM batteries offer a plethora of unique attributes that make them the clear and far away favorite.

The fact that AGM offers more than gel batteries is not new. AGM models outsell gel batteries at about 100 to 1. The main reason for this is due to the cost difference. AGM is less expensive than gel batteries.

AGM batteries ( https://www.varta-automotive.com/en-au/ ... technology ) also offer a lot of useful qualities that make them the one to pick. AGM batteries are high quality and work at optimal capacity at a large range of temperatures. They work great for all high amp needs and have a very slow self-discharge rate (meaning you can leave one plugged in and you won't waste a lot of energy).

The thick AGM separator absorbs and holds acid to prevent spilling. And the precision assembly creates a uniform book of plates that are tightly compressed in each cell and held under pressure in the rigid battery case. The result? A battery that resists vibration, recharges faster, cycles more and last longer in demanding applications.

Also, AGM batteries charge very easily and hold their charge very well. Gel batteries are very delicate things; one mistake in charging them will ruin the battery completely, even if it is new. Because they're delicate, and cost more, gel batteries are not a first choice for most applications.

Gel batteries are called gel because they use silica (or sand) to turn the acid inside the battery into a thick liquid. This liquid does make it spill-proof, like our AGM batteries, but the gel is fragile, and can be easily burned if used in high amperage situations. Things like quick charging, high discharge, or other intense situations are all likely to cause serious damage to a gel battery, making it fail even if it's barely used.

AGM batteries use the concept of gel batteries and take it a step further. This makes for a product with the same resistances and the same sealed and spill-proof case as a gel, but now offers the flexibility and high performance that only comes from an AGM battery. Combine this with a streamlined way to produce the batteries and you have a more affordable and powerful tool that is a must have for anyone looking for a quality product they can trust.

Click here to check out VARTA Powersports batteries!
( https://www.vartapowersports.com/index.php?cID=687 )
Bild



Snavade över detta också:
https://www.batterystuff.com/kb/article ... s-agm.html
If you are using an alternator to recharge a true Gel Cell a special regulator must be installed.

If you are unsure which battery or charger is best for your application, please call or email our tech people for help making the correct selection
Shop Gel Cell or AGM Batteries
© 1997-2019 BatteryStuff.com LLC. All Rights Reserved.
Order Line: 1-800-362-5397 M–F 6 AM–5 PM PST / Tech Help: 541-474-4421 / Fax: 541-471-6014
276 Tech Way, Suite A, Grants Pass, OR 97526



...aj... då... hm... Då får Biltema -vackert- -byta- upp mig till AGM!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se