Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

laddningsproblem virago 535

9 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Björnolsson (trådstartaren)

#1 » 20:10:55, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en liten virago som övningsmaskin till gumman.
Har funkat bra men igår fick jag kabla igång den efter ett kort stopp.
Mätte upp den lite när jag kom hem och den laddar bara ca 11,5-11,8v.
Mätte upp statorn och det ska vara 0,35-0,42 ohm men jag har 0,6-0,8 mellan samtliga 3 poler.Tycker det borde skilja lite på någon av polerna men klockrent lika fast för högt.
Ska man tro att det är statorn? eller regulatorn?
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



torbjorn_forsman

#2 » 21:04:13, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du mäter med en vanlig digitalmultimeter, så får du förmodligen med resistans i testsladdar, övergångsmotstånd i banankontakter mm när du försöker ohmmäta lindningarna. Så förmodligen är lindningarna i ordning. Ska man mäta så lågohmiga saker med någon vidare noggrannhet behöver man ett mätinstrument eller mätbrygga med fyrtrådsanslutning ( "kelvin connections" på utrikiska).
Skulle det finnas ett kortslutet varv i någon av lindningsfaserna så syns det inte alls på ohmmätning men kan göra generatorn helt obrukbar. För att upptäcka sådant måste man mäta induktans och förlustfaktor i lindningarna, oftast finns det inga specar att jämföra med utan man får nöja sig med att konstatera att alla tre faserna verkar lika.
En vanlig mätmetod när det gäller permanentmagnetgeneratorer på mc, som jag dock aldrig har provat själv, är att ha motorn igång, statorn losskopplad från likriktare/regulator och titta på spänningen från en fas i taget med oscilloskop. Om spänningarna är onormalt låga eller en fas avviker, så är det nog fel på statorn.

Regulatorer av "originaltyp" på Yamaha går mycket sällan sönder. Vad man däremot kan behöva se upp med är övergångsmotstånd och spänningsfall i dåligt pressade kabelskor. Det har hänt att man har fått pilla ut stift och hylsor på alla kontakter på vägen från statorn via regulator till batteriet ur sina kontakthus och löda om misslyckade kontaktpressningar, för att bli av med alla tendenser till spänningsfall. När man ändå håller på så kan man ta hela vägen från batteri till strålkastare också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#3 » 08:42:53, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte mäta upp statorn på min XR600R i vintras men fick ingen ordning på mätresultatet men beställde en ny stator och bytte var en del strul vid inkopplingen eftersom det blev en hög effektsmodell med dubbla lindningar så var den inte lika som den gamla men fick till det och nu startar den bra och går den som den ska. Finns stator på ebay till Virago för ca 500 kr så det handlar inte om så stora slantar som man kan tro.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Björnolsson (trådstartaren)

#4 » 19:38:12, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade att mäta och kontrollera lite mer idag.Med fulladdat batteri och motorn på ngt förhöjd tomgång så laddar den ca 14,2 v utan belysningen påslagen, Med belysningen påslagen så ligger det på 12,8v.

Känns som om det är taskig kontakt i förbrukar sidan snarare än laddningssidan
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

torbjorn_forsman

#5 » 20:18:22, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med belysningen påslagen, ökar spänningen till omkring 14 V så snart du varvar upp motorn lite mer?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Björnolsson (trådstartaren)

#6 » 09:46:07, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, den orkar upp till ca 12,5-12,8 med ljuset på och ganska bra gaspådrag
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

torbjorn_forsman

#7 » 10:20:21, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något spänningsfall mellan regulator/likriktare och batteri, eller blir det samma spänning var man än mäter i elsystemet?

Förresten, är det rätt effekt på strålkastarlampan eller kan det tänkas att en för stark lampa har råkat hamna där?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#8 » 12:04:19, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket skick är batteriet?
Hur gammalt är det?

När man läser tråden från början så är det lätt att få för sig att det är batteriet som spökar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Björnolsson (trådstartaren)

#9 » 19:03:33, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska mäta på fler ställen och även kontrollera lampan.

Batteriet är ca1år och tar laddning bra med laddare och har även testat det med ampere provare, typ glödspiral prov och det ger den effekt man kan förvänta sig
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se