Tillverkningsland och kvalitet verkar inte ha särskilt mycket att göra med vilket märke som står på mopparna nuförtiden.
Många "uddamärken" har, eller har haft, både riktigt bra modeller gjorda av någon av de bättre Kinafabrikerna och en del riktigt renodlat skräp.
Ett tips om man har fastnat för någon viss modell av ett uddamärke, är att kolla hos piratdelsnasare vilka andra märken och modeller som tycks ha de flesta kritiska reservdelar gemensamma med den man funderar på.
En stor fördel är om t ex variatorrem och
däck är av vanliga och gångbara dimensioner.
Min erfarenhet av de bättre kina/taiwanmärkena (t ex Baotian och CPI) är i stort sett bra. Plastdelar kan vara sprödare och sämre än på märkesmopeder, men de flesta "tekniska" fel som dyker upp visar sig i själva verket snarare bero på ägaren än på mopeden. Vatten i bränslet, ingen gnista pga jordledning som råkade bli kvar oansluten efter batteribyte mm.
En bekant försökte för några år sedan hålla liv i en riktig usel kinamoppe, tror den hette Kinroad, så länge som möjligt. Men även han gav upp när slutväxeln vid bakhjulet havererade och han fick släpa hem den med låst bakhjul. Bland problem med den kan man nämna att bromsarna sällan fungerade - beläggen släppte från bromsbackarna, expandermekanismen var så dålig att bromsarna inte gick att justera när beläggen var det minsta slitna, bromstrummorna av så tunn plåt att de blev ovala om man bromsade hårt vid stillastående. Fälgarna hade dålig passform mot däcken och var nog några mm för små, hade ett däck tappat luften fick man laborera med att för hand hålla det i rätt läge på fälgen när man började pumpa, för att det inte skulle bli excentriskt. Ingen spänningsreglering alls för batteriladdningen (samma lösning som på åkgräsklippare med bara en diod mellan batteriet och laddspolen), så batteriet blev överladdat vid långa sammanhängande körningar eller snabbt urladdat om man körde korta sträckor. En statorspole för tändningen gick sönder en gång, men i och med att avbrottet var längst ut på spolen gick det att reparera. Motorn och variatorn skötte sig dock bra.
Om man köper en fyrtaktare av lågprismärke så bör man (precis som med t ex gräsklippare och elverk med kinesiska fyrtaktsmotorer) kolla och om nödvändigt justera ventilspelet det första man gör efter köp. Och gör gärna ett par extra oljebyten under inkörningstiden. Kanske efter 1 och 10 timmars drift. Om motorn har någon slags
oljesil eller filter som går att komma åt för rengöring, så glöm inte bort den!