Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Köp av EU-moppe Klass 1

21 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

sverre_99 (trådstartaren)

#1 » 14:07:51, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om detta klassas in under MC men provar här iallafall :)
Det är dags att kika moppe till äldsta dottern och insåg snabbt vilken djungel det blivit sedan man själv var 15 år, då gällde Puch Dakota för de fattiga och Yamaha DT5 för de rika :lmao:
Försöker hitta lite info på nätet om vilka märken som är vettiga, vilka priser som gäller och hur tillgång till reservdelar osv är men behöver nog lite input för att sortera bort det värsta skräpet!

De frågor som dykt upp är:
- Japanskt/Koreansk/Kina - Hur är kvalitet vs pris och vilka märken ska man satsa på?
- 2-takt vs 4-takt - På min tid fanns ju inget annat är 2-takt men idag verkar det finnas en del 4t också, ngt att titta på?
- Försäkringar - Är det dyra grejor att försäkra? Är det ens lönt med ngt annat än Trafik :klia:

Är nog scooter-modellen som är aktuell, verkar smidigt med bra förvaring osv.
Något speciellt att tänka på kring den här typen av mopeder, tänker på variator osv..

Så många frågor.... :help:

/Daniel

1 person gillar det här inlägget.
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran



G-son

#2 » 14:35:43, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japanskt/europeeiskt (och då verkligt europeeiskt, inte företag med en brevlåda i Europa och kinesisk tillverkning) är bra grejer. Yamaha, Honda, Derbi, Rieju, Gilera...

Kinesiskt, som Baotian och många fler baserade på samma teknik är inget att ha. Dåliga material, dåliga tillverkningstoleranser. (Jaja, nu kommer någon säga att deras fasters kusins barnbarns hund hade en kinesisk moped och den gick jättebra - grattis! Det är tyvärr inte det vanligaste, kineserna producerar måndagsexemplar sex dagar i veckan, har du sån tur att du får något från den sjunde dagen?)

Koreanskt hamnar någonstans mitt i mellan. Kan vara rätt hyfsat, men inte riktigt toppklass.


Det är huvudsakligen kinesiska scootrar som har fyrtaktsmotorer (GY6-motorn), dom bör som sagt undvikas. Det finns några scootrar av finare märke med fyrtaktsmotor, t.ex. Honda Zoomer, men då får man även insprutning. Säkert fantastiskt medan det fungerar, men räkna inte med att kunna åtgärda eventuella problem med två skruvmejslar och en universaltång som man kan klara sig med när man behöver rengöra en förgasare...

Du sa inget om du siktar på nytt eller begagnat, men personligen köper jag hellre en 10 eller 20 år gammal märkesmoppe än en ny billig.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Mattias Petterson

#3 » 14:50:47, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en scooter med stora hjul, de går tryggare på vägen, mindre känslig för ojämnheter och potthål!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#4 » 14:51:35, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkningsland och kvalitet verkar inte ha särskilt mycket att göra med vilket märke som står på mopparna nuförtiden.
Många "uddamärken" har, eller har haft, både riktigt bra modeller gjorda av någon av de bättre Kinafabrikerna och en del riktigt renodlat skräp.
Ett tips om man har fastnat för någon viss modell av ett uddamärke, är att kolla hos piratdelsnasare vilka andra märken och modeller som tycks ha de flesta kritiska reservdelar gemensamma med den man funderar på.
En stor fördel är om t ex variatorrem och däck är av vanliga och gångbara dimensioner.

Min erfarenhet av de bättre kina/taiwanmärkena (t ex Baotian och CPI) är i stort sett bra. Plastdelar kan vara sprödare och sämre än på märkesmopeder, men de flesta "tekniska" fel som dyker upp visar sig i själva verket snarare bero på ägaren än på mopeden. Vatten i bränslet, ingen gnista pga jordledning som råkade bli kvar oansluten efter batteribyte mm.

En bekant försökte för några år sedan hålla liv i en riktig usel kinamoppe, tror den hette Kinroad, så länge som möjligt. Men även han gav upp när slutväxeln vid bakhjulet havererade och han fick släpa hem den med låst bakhjul. Bland problem med den kan man nämna att bromsarna sällan fungerade - beläggen släppte från bromsbackarna, expandermekanismen var så dålig att bromsarna inte gick att justera när beläggen var det minsta slitna, bromstrummorna av så tunn plåt att de blev ovala om man bromsade hårt vid stillastående. Fälgarna hade dålig passform mot däcken och var nog några mm för små, hade ett däck tappat luften fick man laborera med att för hand hålla det i rätt läge på fälgen när man började pumpa, för att det inte skulle bli excentriskt. Ingen spänningsreglering alls för batteriladdningen (samma lösning som på åkgräsklippare med bara en diod mellan batteriet och laddspolen), så batteriet blev överladdat vid långa sammanhängande körningar eller snabbt urladdat om man körde korta sträckor. En statorspole för tändningen gick sönder en gång, men i och med att avbrottet var längst ut på spolen gick det att reparera. Motorn och variatorn skötte sig dock bra.

Om man köper en fyrtaktare av lågprismärke så bör man (precis som med t ex gräsklippare och elverk med kinesiska fyrtaktsmotorer) kolla och om nödvändigt justera ventilspelet det första man gör efter köp. Och gör gärna ett par extra oljebyten under inkörningstiden. Kanske efter 1 och 10 timmars drift. Om motorn har någon slags oljesil eller filter som går att komma åt för rengöring, så glöm inte bort den!

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mccormic

#5 » 15:05:08, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog söka en europeiska /japanska moppar.
Bättre kvalitet och tillgång på reservdelar då dom är äldre
Vet dom som köpt kina och det har inte varit lätt alla ggr få tag i delar till en som varit 5-6 år

Skickat från min E5823 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

torbjorn_forsman

#6 » 15:12:47, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag skulle nog vilja säga att de som har problem att få tag i reservdelar till en gammal kinamoppe är de som inte kan tänka sig att köpa reservdelar på annat sätt än över disk i en butik på hemorten. Och för den delen de som inte är roade av att ägna 10 minuters detektivarbete åt att luska ut under vilka andra namn exakt samma moppe också har sålts. Praktiskt taget allt går ju att få tag i till bra priser hos utländska näthandlare.

Apropå europeiskt eller japanskt, så får man nog nästan betrakta Yamaha som ett europeiskt märke nuförtiden. Praktiskt taget alla Yamaha-moppar som säljs här är tillverkade i Spanien, och mycket av komponenterna verkar härstamma från europeiska underleverantörer och vara av europeisk konstruktion.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#7 » 15:27:45, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får ju ta med i beräkningen hur länge man tänkt ha den samt hur långt man kör. Om det då är värt att köpa kvalite eller slit och släng modell.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

sverre_99 (trådstartaren)

#8 » 16:15:02, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir garanterat begagnat såvida nu inte en ny kina-maskin kan mäta sig med en beg Japan/EU för samma pengar?!
Själv köper jag hellre gammal kvalitet än nytt skräp...har kikat runt lite på Blocket och allt från 5k-15k verkar rimligt för ett märke man känner igen.

Intressant med 4t, har inte alls tänkt på att det skulle vara en nackdel men det är klart att allt blir mer avancerat..

/Daniel
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

tracker

#9 » 16:38:37, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gillat kymco, känns som bra kvalité och toleranser.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

G-son

#10 » 17:44:44, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sverre_99 skrev:...såvida nu inte en ny kina-maskin kan mäta sig med en beg Japan/EU för samma pengar?!

Inte en chans. Men man får naturligtvis tänka på att begagnat är begagnat, och just mopeder har varit i händerna på grabbar som ofta vill meka, men inte riktigt kan...

sverre_99 skrev:Intressant med 4t, har inte alls tänkt på att det skulle vara en nackdel men det är klart att allt blir mer avancerat.

Inget fel på fyrtakt i sig själv. Men bland mopeder finns det nog bara två varianter av fyrtaktsmotorer, såna som Hondas med avancerad insprutning, och kinesernas som är byggda utav trolldeg. Det är säkert skitbra med insprutning, särskilt så länge det är nytt, men som hobbymekaniker vill man nog inte försöka felsöka det när det till slut börjar strula. Samma med tvåtaktsmopparna som har insprutning, går fint och snålt så länge dom går, när nått strular ställer man den på ett släp och kör till en verkstad som har rätt diagnosdator att plugga in.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

jonnordvall

#11 » 17:53:24, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde kymco 150 cc vespa några år. Den funkade helt utan problem.

Hade en Honda zoomer på jobbet förut, lämnades in varje år på service men gick år ut och år in.
Den bara gick och gick, inte ett enda startproblem och 45 km i timmen uppför alla backar med vuxen person på.

Kan tilläggas att den då kördes den typ 600 timmar per sommar............
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

sverre_99 (trådstartaren)

#12 » 21:56:52, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kymco har jag hört en del bra om också, verkar vara nära nog halva priset mot en japs

Får tacka för alla tips, har lagt in en bevakning på Blocket nu så vi får se vad som dyker upp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
sverre_99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:11:40, 23-11-2006
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM2200
Weimer 7t med FMV2000 kran

Jac

#13 » 23:15:33, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får intrycket av att Honda Zoomer (Ruckus) nästan är kultförklarad när man surfar runt lite. Intressant.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nimbus

#14 » 12:57:38, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad honda gör med sina grejer men det är en helt fantastisk kvalite. Väldigt sparsamt med krångel, särskilt på motorsidan
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

torbjorn_forsman

#15 » 13:42:55, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock har ju även solen sina fläckar. Det är inte alla Hondamotorer som har varit helt problemfria. Jag erinrar mig en del mc-motorer som fick finna sig i epitetet "chokladkamaxlar" - de slets ner på nolltid. Och här på forumet har vi ju sett en lång följetong kring DC Lindbergs problem med plastdelar i en dekompressionsanordning på en Honda gräsklipparmotor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se