Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Min BSA A65 Lightning

125 inlägg • Sida 1 av 9
Snacka om MC här

Ludde eriksson (trådstartaren)

#1 » 12:54:53, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Begriper inte varför jag skulle behöva en uppmaning att skriva om den, men nu kom det, å det är väl bara att sätta igång.

Inköpt redan 1981 för 5 tusen. Billigt redan då, även om skicket inte var det bästa.
Förre ägaren hade haft haveri o borrat till 670 kubik, samt monterat smidda högkompskolvar.
Till detta hade också kommit excentriska kulor på vipparmarna som ändrade utväxlingen o ger högre lyft med original kamaxel.

Vidare saknades batteri som ersattes av någon slags kondensator.

Detta gjorde att den var knepig att kicka igång, istället rullades den oftast igång.

Nåväl, inköp i april, o körd till början av juli, då en ventil gav upp.
Skaftet o halva styrningen skramlade i kåpan, o tallriken hade kolven hamrat in på tvären i sätet = slutkört.
Lämnade in motorn på reparation hösten - 81, o försök gjordes att få ihop den våren -82, men där stannade det.

2003 kom hojen igång igen o har rullat några mil varje sommar sedan dess.
Mindre reparationer o uppdateringar har väl gjorts, men inget större.

Nu skulle lite justeringar utföras för att dämpa lite missljud, trodde jag :uupps:

Primärkedjan var riktigt skum, så kåpan togs bort o visade att hela axeln in i lådan glappade duktigt.

Rev bort kopplingen, o där tog det stopp.
En hubb på axeln som kräver specialavdragare (upptäckte jag)[size=85]
Efter diverse funderationer innefattande : låg kompression, lågt oljetryck samt väl mycket vibrationer i motorn blev beslutet att helrenovera.


Då inkomsterna o utgifterna sällan är i den harmonin att större kapital finns tillgängligt, får den vila ett år eller två.
Bild
Bild
Nu letar jag runt i närområdet efter kompetens o ledig tid att göra helrenovering.

Slipa veven, kolla stakarna noga, borra, nya kolvar, balansering, helst arborra ramlager för exakt linjering, kolla/renovera toppen samt gå igenom växellådan är något av det som står på önskelistan.
Tror det blir dyrt :snow:, huvva.
Återkommer med mer funderingar.

13 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk



Ivar Risslén

#2 » 13:41:58, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktigaste för att få bort vibrationerna är nog att balansera vevaxeln. Jag har bara sett BSA på håll och aldrig haft anledning att skruva i en. När det gäller balanseringen av veven så åtminstone på Triumph var det att skruva fast en vikt på vevaxel som skulle motsvara kolvarnas vikt. Skulle man vara noga ska man väga kolvarna och vevstakarnas lilländar för att kunna räkna ut hur mycket balansvikten ska väga. Sedan så är det att synka förgasarna och Amal Concentric är en historia för sig. De var kända för att vibrera mycket redan som nya.
Man fick använda Locking muttrar, Locktite och Nor-lock brickor för att vara säker att säker att man hade alla delar kvar när man åkte Triumph. Det är en upplevelse för de som bara har åkt japanska mopeder.

Som tur är så är den Engelsk och det betyder att det finns mycket delar att få tag i nya utan att de kostar kalsongerna.
Lycka till med renoveringen men gör den inte för omfattande så att du tröttnar. Byt bara delarna som är dåliga. :thummar:
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ludde eriksson (trådstartaren)

#3 » 16:01:18, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr tror jag det som räknades upp i form av åtgärder är ett slags minimum för att det ska vara lönt att riva ner motorn o sätta ihop den igen.
Vill inte ha nån halvmesyr som inte varar, gillar tanken på möjligheten att motorn blir lika bra eller gärna bättre än ny. Tycker mig förstå att det inte är en alldeles orimlig tanke :djaevul:
Nu är inte cykeln något museiföremål, hellre en "sleeper" i så motto att den gärna får vara i bra mekaniskt skick, men utseende som kanske förlåter en o annan skråma.

Att inom ramen för vad som är "rimligt" få en så välfungerande brukshoj som möjligt

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Mattias Petterson

#4 » 16:07:21, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha den som brukshoj bör du nog tänka på den gamla regeln om engelska hojar.
-Man måsta ha 2st, en att åka på medan man lagar den andra, på så sätt får man hyfsad driftsäkerhet. .
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Ludde eriksson (trådstartaren)

#5 » 16:40:19, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog medveten om talesättet, men haft en renovering i åtanke i minst 10 år redan, men det har rullat på ändå :thummar: :driver:
Så jag dristar mig att vara försiktigt optimistisk :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Ivar Risslén

#6 » 20:02:51, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du göra allt med motorn så blir den bättre än när den var ny. Är du noggrann så kan du få en driftsäker cykel som du kan åka land och rike runt på. De som var tillverkade på 60-talet var lite bättre än de som var tillverkade på slutet. Det blev ojämnare kvalitet på dom då men BSA var inte det sämsta märket enligt ryktet.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#7 » 20:31:36, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jätttrevligt med Albions hojar de kunde risa men de var kanonfin gång i dem speciellt enstånkorna som var mest vanliga när jag var som värst aktiv :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ludde eriksson (trådstartaren)

#8 » 21:22:55, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, det var soundet från en Gold Star som fick mig att fastna för BSA.
Snacka om att bli frälst på motorljud :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

PeterR

#9 » 21:46:34, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul hoj!
Annars går det väl att köpa en fabriksny Royal Enfield....tillverkad i Indien...
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magirus

#10 » 22:05:40, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men de e ju fusk ju!! :huh:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Ludde eriksson (trådstartaren)

#11 » 22:15:49, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enfield India är väl en av världens största mc-tillverkare numera.
Det är ett väldigt stort land att mätta behoven av hojar i, men de kommer väldigt starkt på andra marknader också med nya moderna cyklar.
Fanns på mc-mässan i Göteborg i vintras tex.

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

PeterA

#12 » 20:47:51, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal (vadå, från 1974,) Triumphchopper med -70 motor som tyvärr har blivit stående. Min erfarenhet är att det måste finnas ett stadigt fäste mellan toppen och ramröret ovanför. Om inte så vibrerar det väldigt. Ska försöka greja bilder. (Bonneville ram).
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

Ludde eriksson (trådstartaren)

#13 » 21:34:13, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häpp, nästan glömt bort tråden :vissla: , hade nog inte hänt så mycket med hojen heller om det inte varit för vädret :klia:
Inte så att jag blivit stående pga vädret, men har 2 kompisar som jag håller med sysselsättning normalt sett.
Nu var det både blött o kallt o de höll på med takjobb, de tröttnade på vädret, höll sig sysselsatta ett tag i verkstan, helt plötsligt kom fokus på BSA:n :thumme:

Den ena kompisen har under ett långt liv haft passion för roadracing, kört enmansstall, kört o skruvat själv, både åt sig själv o andra.
Han tog befälet medan jag är ute o jobbar med annat :buga:

Så nu är växellådan urtagen o besiktad, det verkar som huvudproblemet där har varit bussningarna o lager för in/utgående axeln (de går i varandra), han lutar åt att lådan håller länge än om bussningarna, drevet på utgående axeln o div lager o packboxar byts.
Låter ju rimligt o hoppfullt samt relativt överkomligt ekonomiskt sett.

Idag har toppen klätts av, det tog stopp vid vipparmsaxlarna, ska fixa någon liten avdragare för att pressa ur dom, sitter bultar till toppen under axlarna naturligtvis.

Mycket sot både i in o utblås på vänster cyl, vilket ju nästan var väntat när tändstiften ser ut som de gör.

En stor sorg i allt detta är att min hovleverantör av både delar o kunskap, därtill tänkt fråga om han kunde fixa renoveringen, nämligen Hasse Skarheden utanför Vetlanda (Hasses Hojskoj) gick bort i början på september :sad:
Kommer verkligen sakna pratstunderna med honom, en beställning som skulle klarats av på ett par minuter, blev ofta timslånga samtal med oräkneliga historier o garv. RIP Hasse.

Får fylla på med bilder lite senare, har huvet så fullt med jobb att jag inte tänkte på att fota innan hemgång ikväll :insomnia:

8 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

busse

#14 » 21:48:26, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan så frän, jag vill också ha en gammel hoj att skruva i. En sån där hoj är väl lite som att åka gammelbil det är känslan man är ute efter

Vet av en BSA 441 ombyggd till chopper som stått i minst 25 år eller mer men ägaren vill inte sälja den men den skulle vara ett ypperligt objekt för en cafe racer då den redan är "förstörd".

Nu får jag hålla tillgodo med en 2013 Triumph Thruxton som ju går fint och är driftsäker och en 81:a CB250N cafe racer bygge, dock har jag planer för Hondan i vinter. Jag tänker kompressormata den med en Aisin AMR300 bara för att göra nåt fränt av den då den bara står efter att köpt Trajan, och jag har lagt alldels för mycket pengar på bygget för att nån ska vara intresserad av att köpa den.

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ludde eriksson (trådstartaren)

#15 » 18:01:25, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Int för ja begrip nå, men hux flux har de hänt saker utan att jag har lyft ett finger :klia: :thummar: :buga:
Kompisarna gör ett ryck då o då, TACK!!!

Försökt i flera dagar att få in bilder, det vill sig icke :sad:

Vänster cylinder är sliten diagonalt, om inte minnet sviker byttes kolvbultsbussning nån gång 81-82, sen kom den ju inte igång förrän -03 o inte körts några massor av mil.

Av detta gissar man ju att vevstaken inte är ok när det är glappt igen, dessutom tror vi att shimsen på veven satt mellan cylindrarna o liknar borrspån, å veven glappar :sad:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se