Nej, den här killen finns utanför Vetlanda.
Kanske på sin plats att uppdatera......
Tog sin modiga tid innan ekonomin tillät några större utsvävningar, men i mars damp det ned en försändelse från BAS-motor.
Mycket godis för mycket pengar, men får konstatera att det är prisvärt.
Första stoppet blev en slitbricka som shimsen för axialspelet på vevaxeln ska ligga emot.
Denna ska sitta i ett urfräst säte i höger vevhus.
Detta säte var totalt uppslitet o brickan kunde endast fås att sitta medelst 4 små rörstift som borrades igenom flänset på ramlagerbussningen o in i blocket.
Sedan var frågan om vevstaksbultarna skulle få hänga med ett varv till, 2 av dem töjde sig mer vid momentdragning o hade en annan färg, blev att plocka mellan de vevstakar som suttit i motorn innan o de som ska användas.
Då dök nästa fråga upp, stakarna som suttit i har gjutnummer som vi googlat fram, borde varit till en senare motor= de måste vara bytta någon gång.
De var också försedda med smörjhål från lagerytan snett upp mot sidan, en m hål åt bägge håll, o en med hål åt ena sidan?
De stakar som blev godkända att använda
saknar helt sådana hål, o vi funderar på hur man går vidare.
Kompisen, som gjort alltihop föreslog ett vinklingsbart skruvstycke som han hittat: biltema.se/verktyg/verkstadsutrustning/skruvstycken/skruvstycke-2000017045.
Förhoppningen är att det ska gå att använda för att borra hål i staken.
Svårt att få svar på exakt varför denna ändring gjorts, men en bra gissning är få mer
oljedimma i vevhuset till smörjning o kylning.
Frågan är även om det ska vara 1 eller 2 hål, o om det bara ska vara i ena staken, vilket en del tycks anse.
Får förhoppningsvis lite bilder framöver.....