Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Två tappra tvåhjulingar... (kanske ett projekt)

3 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 22:30:51, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Kategorin kanske inte är spot-on, men vad gör man...
Nån kan flytta kanske.


Dagens förvärv. :grin:

Bild

Den silvriga Österrikaren är min egen som jag åkte på en gång... för länge sen... _ :vissla:

Den vita vildhästen är mammas/morbros/morfars (lite oklart det där...) gamla räser. Har dragit hem dom från senaste årens "förvaring" :sad: . Just nu finns inte tiden med prioriteringar, livspusslet, ja ni vet, men förhoppningsvis får jag lite tid framöver för att putsa upp och sätta fart på dem. Givetvis med medföljande projekttråd. :grin:

Får hålla tillgodo med lite bilder så länge...

En äkta vildhäst...

Bild

Rocket! Jo, jo minsann!

Bild

Finns många kilometer kvar...
Undrar om han gör mätarn ut. :grin:

Bild

Ingen risk att framskärmen ramlar bort i alla fall...

Bild

Här sitter man kungligt!

Bild

Ett slimmat fullblod! :mrgreen:

Bild

Det här var en lattjo lite pryl. Bänder man upp ett litet bleck öppnar sig det bakre "locket" och inuti fanns ett par verktyg och en liten trasa. :smile:
Tyvärr var det lilla blecket, själva "låset" till locket så trögt och vasst att man nästan behöver ett verktyg för att komma in där... :klia:

Bild

Vid inledande okulärkontroll fastslogs att ett besök hos den lokala gummi-gubben kommer att fordras...

Bild


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Österrikes stolthet!

Bild

Bild

Bild

Viktigt med rätt brännnnsle!

Bild

För allt bagage man hade med sig. :razz:

Bild

Lite nytt krom kanske?

Bild

Avgassystem. "Högeffekt" naturligtvis... :mrgreen:

Bild

Nya räserdämparen passade inte riktigt. Fick göra ett nytt fäste. Inte så illa pinkat av en självlärd 16-åring tycker jag.

Bild

Va ett tag sen man körde senast. :mrgreen:

Bild

Ett till hemsnickeri som yngling. Slipade ned så mycket rost jag kunde (orkade...) på framgaffeln på båda sidor i höjd med hjulet för "omlackering". Detta var på hösten. Vips slog vintern till och förutsättningen för en lyckad lackering sjönk drastiskt. Frågade snällt min slöjdlärare om jag kunde på låna "ytbehandlingrummet", som det hette, en eftermiddag. Det gick för sig. Har stått emot bra tycker jag med tankte på underarbete, kunskap och äkta Biltema-pro grund- och täckfärg. :grin:

Bild

Och häri vilar den fruktansvärda kraften...

Ett problembarn skymtar bakom plasten. Förgasaren läcker lite för mycket för att vara klädsamt. Dåliga gängor är anledningen. Helicoil kanske är lösningen? :grin:

Bild

Stöldskydd för guldklimpen. Pinnen som ska sitta där har fått fötter. Med lite tur ligger den kvar i nån bra-te-ha-låda hemma i fars garage.

Bild

Här skulle "pinnen" stoppas i. Den hade ett litet lås i ena änden. En liten "pigg" som ändrade läge när man vred på nyckeln. Piggen hindrade pinnen att åka ur både hållaren på pakethållaren och på plats i bakre gaffeln (heter det så?). Man använde nyckeln för att få ut pinnen ur gaffel och hållare. Det kunde då vara problematiskt eftersom den icke omvridna nyckelns friktion i låset måste övervinna friktionen i de, med tiden, kärvande hålen i gaffel och hållare. Därav förpassningen till bra-te-ha-lådan...

Vidare, ännu en hemmaförbättring. Orginal kedjespännare hade någon tidigare (stark?) ägare dragit paj på. Mätningar med skjutmått och provning med bultar gav förbryllande svar. Är gissningsvis något så exotiskt som fingängad M7 eller nåt. En snabbare lösning än att jaga skruv behövdes. Ämnet med orginalgäng borrades upp så man fick i en vanlig M8-skruv. En distans behövdes för att komma utanför den lilla U-profilen ämnet sitter i. En mutter på ena sidan mot hjulaxeln för att få ut skruven till rätt längd, en låsmutter på andra sidan mot distansen för att hålla allt på plats. :thumme:

Bild


En katt!

Mor och fars lilla tiger. :mrgreen:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



dea

#2 » 13:28:19, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skoj med mopeder, bara önskat att man inte sålde den man körde med på den gamla goda tiden men köpte själv en Fs1 förra året som jag har tänk att jag ska ta tag i nångång.
Sving tänker du nog på där låset ska sättas genom hjulet?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

roddjer (trådstartaren)

#3 » 14:02:58, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ha! En Yamaha Fisis'! De blev man omkörd av många gånger. - :sad: - En klassiker! Minns ett par grabbar här hemikring som fick bra fart på sina FS1:or. De gjorde drygt 90 km/h - :uupps: - en bra dag med sol och vind i ryggen och ingen uppförsbacke. Vette tusan om jag skulle våga åka på en sån. - :???:

Ja, "bakgaffel" kändes liksom fel i hela magtrakten. Sving var ordet jag sökte, låter mycket bättre! - :grin:

Bild


Hittade en bild på själva låsdelen på den där "pinnen" jag svamlade om tidigare.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se