Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 72 av 76
Snacka om MC här

Lasse A

#1066 » 15:16:33, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte minns helt fel, finns det någon utanför Mora som renoverar hastighetsmätare och gör vajrar, kommer jag på vad han heter hör jag av mig.
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,

1 person gillar det här inlägget.
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Ivar Risslén

#1067 » 17:20:38, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här håller till inte så långt från Mora https://instrumentjige.se/
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Lasse A

#1068 » 18:00:20, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var det.
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,

1 person gillar det här inlägget.
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

busse (trådstartaren)

#1069 » 18:19:46, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där kom fram då jag googlade idag och hade jag inte hittat vajern som "ska passa" så hade jag tänkt ringa dom. Är bara att hålla tummarna att den är rätt eller att den i alla fall innehåller en M11x1 mutter för då kan jag nog i värsta anfall fixa resten.

Har varit ute och mätt vilken offset bromsskivan ska ha, vågade inte chansa utan tog loss hjulet på kompressorhojen om nåt skulle skilja men det gjorde det inte.

Var tvungen att släppa ner den på backen med 18" framhjul och det blir skillnad på utseendet med mindre framhjul. Syns nog mer i verkligheten mot på bilderna, detta kommer nog att bli bra.

Nu behöver jag fler tips på en sak som jag hatar nämligen polering. Hur polerar man på enklast sätt ett ekernav utan att lossa ekrarna? Jag känner bara inte för att polera detta för hand.

Testmontering av ekerframhjulet på hojen vid mätningen.

Bild

Här är hojen med origialhjulet, blir snyggare med lägre framända. Just att hojen lutar bakåt har irriterat mig sen den blev klar, missen jag gjorde var att ha hojen på centralstödet vid byggandet och ha för lite under framhjulet, sen är bakdämparna något kortare eftersom jag var tvungen att använda original fjädrarna till eftermarknadsdämparna om hojen alls ska vara körbar så där åkte nån cm till. Att hitta bakdämparen är ju inte heller så lätt då det ska vara klyka i bägge ändor på CB250/400N.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

ord bind

#1070 » 19:33:30, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

min kompis kör timmerbil hade något dom tvättade stakarna med rent men inte agresivt,funkar på alu skärmar och fälgar med.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

1 person gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

busse (trådstartaren)

#1071 » 21:03:44, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, jag har funderat på om man kan "beta" aluminium så oxiden försvinner? Är ganska säker på att det går men frågan är vad man ska ha så man inte går för hårt fram.

Framnavet är oxiderat och smutsigt så det här skulle en lättare slipning vara nödvändig innan man polerar. Testade lite på vinst och förlust med svinto dät det inte syns och det verkar funka hyfsat för att rengöra, det repar säkert men är inte nåt som syns på de gjutna ytorna. Men att komma åt att polera utan att ekra av vete sjutton hur det går speciellt eftersom navet har uppstickande kanter tvärs över så man inte kan dra tex en trasa runt navet. Bakhjulet ser ut enklare att komma åt på insidan och har runt nav och är dessutom i bättre skick.

Nu är i alla fall nästan alla grejer som behövs beställda, bakdrev, hjullager, tätningar, hastighetsmätarvajern och sist men inte minst ISR bordsskivan. Vad som återstår är ett nytt 18" framdäck och det får bli ett Dunlop K82.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#1072 » 21:23:52, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Intressant, jag har funderat på om man kan "beta" aluminium så oxiden försvinner? Är ganska säker på att det går men frågan är vad man ska ha så man inte går för hårt fram.


Prova med oxalsyra, t ex i form av gammal träig rabarber plockad efter midsommar. Gamla svårt oxiderade aluminiumkastruller blir som nya på insidan om man hackar upp och kokar gammrabarber i dem, det är ju lätt gjort att skicka med lite andra aluminiumdelar i koket också.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#1073 » 04:31:53, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
busse skrev:Intressant, jag har funderat på om man kan "beta" aluminium så oxiden försvinner? Är ganska säker på att det går men frågan är vad man ska ha så man inte går för hårt fram.


Prova med oxalsyra, t ex i form av gammal träig rabarber plockad efter midsommar. Gamla svårt oxiderade aluminiumkastruller blir som nya på insidan om man hackar upp och kokar gammrabarber i dem, det är ju lätt gjort att skicka med lite andra aluminiumdelar i koket också.


Det är lite dåligt med rabarber just nu :mrgreen: Det borde väl gå att köpa oxalsyra eller är den också terrorist klassad som så mycket andra bra och ha grejer är nu för tiden?

Det stora kruxet är väl att få ner navet i en kastrull med rabarber för tanken var att slippa lossa alla ekrar i alla fall nu, det blir ett jäkla kok om jag ska sänka mer ett 18" hjul i en kastrull.

Lossar man ekrarna är det ju lätt att komma åt att polera. Funderar på att byta fälgbana och ekrar då hjulet inte är i toppskick dock gick det att polera upp fälgbanan förvånansvärt bra med tanke på förutsättningarna, ekrarna ha jag inte ännu testat att polera. Verkar vara lika mycket smuts som oxid på hjulet.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

toker

#1074 » 07:33:28, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oxalsyra har jag för mig att man brukar göra rent båtar med så det finns att köpa.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Lasse A

#1075 » 08:38:45, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,

1 person gillar det här inlägget.
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Zukram

#1076 » 09:38:01, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vill jag veta hur det funkar :-)
Jag har inte hittat NÅGOT bra sätt att rengöra gammal fulaluminum inför tigsvetsning.. Det blir alltid skit, som man får göra om göra om tills det blir rätt.

,

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#1077 » 20:29:56, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite om oxalsyra och det verkar som att man ska ha grejerna väl avfettade för annars kan man få missfärgningar.

Fortsatte med Svinto och der funkar nog bra för att få det hela rent så det blir "race puts" ska man ha riktig puts på det hela ska man nog ha ett frumtansvärt tålamod för att polera för hand mellan ekrarna. Ska jag få till framhjulet riktigt bra krävs ny fälgbana och nya ekrar och då är det ju enkelt att putsa upp navet då det är löst fast risken med att göra detta är ju då att bakhjulet ser sunkigt ut så det behövs ny fälgbana och nya ekrar där med. Börjar man ha den putsen på hjulen är det nästa så att man behöver riva hela hojen och lacka ramen och polera upp motorn.

Har funderat vidare på hojen, visst ser den okej ut för att vara en CB250/400N men jag är ändå inte nöjd. Jag funderar nu mer allvarligt på om det inte vore läge att göra en egen tank för få lite äldre stuk på hojen. Sen skulle nog en ny sadel och sidokåpa i glasfiber vara fint för att spara vikt plus att få till lite ändringar som jag inte är nöjd med just nu. I och med att hojen är reggad med kompressorn lär den aldrig mer bli en original hoj så i det läget kanske man skulle ge sig på bakramen lite lätt. Även fästplattor till fotpinnarna i aluminium funderar jag pä för att spara vikt. Som sagt detta är bara funderingar och hojen ser väl inte ut allt för jäkligt men den skulle kunna bli bättre :wink:

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#1078 » 21:51:27, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det är så lyckat att putsa med Svinto på aluminium då den ofta är eloxerad på något vis. Det finns risk att den ser värre ut efter ett tag. Jag har brukat att nöja mig med att använda Autosol. Jag har strukit på ett lager och sedan väntat till dagen efter innan jag har börjat att gnugga. Oxiden och smutsen har då löst sig under natten så det har varit lätt att få det blankt.

En liten halvkåpa skulle vara fint, sök på Dunstall så förstår du hur jag menar. De hade även karosskit där det var en tank överklädsel och sits i ett stycke. Bakänden på det kitet gillade jag inte riktigt.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#1079 » 04:46:37, 21-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag vet inte om det är så lyckat att putsa med Svinto på aluminium då den ofta är eloxerad på något vis. Det finns risk att den ser värre ut efter ett tag. Jag har brukat att nöja mig med att använda Autosol. Jag har strukit på ett lager och sedan väntat till dagen efter innan jag har börjat att gnugga. Oxiden och smutsen har då löst sig under natten så det har varit lätt att få det blankt.

En liten halvkåpa skulle vara fint, sök på Dunstall så förstår du hur jag menar. De hade även karosskit där det var en tank överklädsel och sits i ett stycke. Bakänden på det kitet gillade jag inte riktigt.


En halvkåpa eller toppkåpa runt lyset har jag funderat på till denna hoj men gillar ju det nakna stuket, men då jag täbker efter skulle ju en halvkåpa dölja mycket av den fula undedelen av tanken. Det ska det bli kåpa på nästa CB250N den som ska få turbo och där tänker jag mig halvkåpa, för jag vill ju att turbon ska synas. På den hojen tänker jag mig endurance stuket från runt slutet 70-tal tidigt 80-tal, typ detta stuket https://www.pinterest.com.au/pin/ride-- ... 178662763/,

Klokt eller inte med Svinto får väl framtiden utvisa, ska man få det riktigt bra är det måste man slipa navet innan det ska poleras. Händer inget kemiskt med Svinton och aluminium ska det ju vara lugnt allt är i alla fall ordentligt uppdiskat med yes efteråt och ordentligt sköljt med vatten.

Detta nav är knappast eloxerat för den eloxering jag stött på brukar ju vara hård som bara den och det krävdes mycket jobb att få bort eloxeringen pä husen för brytarna på styret för att sen kunna polera upp dessa. Turligt nog verkar inte navet heller vara klarlackat vilket jag bävade för, baknavet verkar inte heller klarlackat utan bara bromsskölden hade klarlack som nu är borta.

Det är denna erfarenhet av eloxering som har gjort att jag dragit mig för att ta tag med CBX550 hjulet där eloxeringen ska bort för att sen poleras upp och sen få värderingar för ekerkonvertering av hjulet.

Om vi ändå är inne lite på kemi, nån som har erfarenheter av att beta bort eloxeringen? Skulle man kunna lösa upp eloxeringen kemiskt utan att skada aluminiumen för att sen slipa och polera upp CBX550 navet skulle det ju vara enormt mycket tid vunnet mot att slipa bort den. På de stora plana ytorna går det ju bra men bromsoket och inne i alla skrymsle och vrår är det ju inte kul.

Har hört att baskiska saker typ lut ska ta eloxeringen, vi har nåt superkraftigt rengöringsmedel på jobbet som innehåller mycket lur men jag har inte vågat testa det.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#1080 » 13:41:26, 21-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hållit på lite med framhjulet, jag hatar verkligen såna här jobb. Framnavet och fälgbanan är hyfsat polerat nu så gått det går, invändigt får naven vara som dom är. Ska man ska om så får det bli att fixa dom riktigt snyggt.

På bakhjulet mår nog kedjan hoppat av för navet är repigt, skruvarna till drevet misshandlade så jag har putsat till det värsta reporna, men då jag tog och polerade navet så verkar det finnas rester av klarlack närmast ekrarna så nu är det smetat på färgborttagning på dessa ytor så förhoppningsvis blir jag av med eländet på utsidan och kan polera upp navet till hyfsad finish. Men det blir samma här invändigt är det bara tvättat rent så gott det går så ska det fixas till är det vid omekring.

Framhjulet som det ser ut nu, ekrarna ska få en omgång av poleringen.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se