Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 16 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#226 » 15:11:01, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu behöver jag tips på hur jag ska få till rördragningen från kompressorn, det som behövs är en väldigt snäv böj i princip 90 grader nedåt och sen en snäv bör 90 grader åt sidan. Några tips på hur man ska lyckas med detta att få till det hela i från 1 3/4" rör?

Funderar på om man kan klyva ett rör och sen krympa och sträcka de två halvorna och sen svetsa ihop det hela? Ska knacka till det hela från olika plåtbitar som sen svetsa ihop?

Nån som har tips på detta problem?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



toker

#227 » 18:16:24, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken inner dia ska röret ha ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#228 » 18:17:53, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken inner dia ska röret ha ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

busse (trådstartaren)

#229 » 18:45:48, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 41-42 mm men vid googling hittar jag dessa https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... -pa14776sv så nu har jag beställt ett gäng, kan nog bli tredjegången gillt med insuget för jag har köpt sex krökar och då jag jag ha böjar till att klara av insuget upp mot U:et mellan portarna och även en böj till att vika in förgasaren i ramen igen på sugsidan av kompressorn.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

toker

#230 » 18:52:37, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar finnas lite olika tvära böjar att köpa men den du beställt verkar vara av tvär modell.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

busse (trådstartaren)

#231 » 19:25:41, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas bara att den ser ut som den på bilden, men skulle tro att det stämmer.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Dexxas

#232 » 22:17:54, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte lusläst hela tråden men om jag fattat rätt ska du fästa remskivan med hjälp av muttern som håller svänghjulet på plats.....
Kolla upp om du i stället kan använda gängan till svänghjulsavdragaren då den har lite större ytterdiameter och redan finns tillgänglig.....
En svarvare med lite självaktning drar ganska snabbt upp en utvändig gänga i ett lämpligt urborrat sexkantämne.....
Släpper svänghjulsmuttern gör du skit av vevaxeländen,både konan och kilspåret.....

mvh/Dexx
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

busse (trådstartaren)

#233 » 05:58:26, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en skruv in i veven som håller fast svänghjulet och skallen på denna skruv täcker gängan till avdragaren så det är som kört. Dock så är det en yta på svänghjulet som är ganska stor under bultskallen (betydligt större än skallen) och hela den ytan tänkte jag ha anläggningen av remskivan mot, tror dock att jag säkrar det hela med locktite lagerlåsning.
Senast redigerad av busse 08:26:42, 07-04-2019, redigerad totalt 1 gång.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Janson1

#234 » 07:35:28, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Busse: detta kanske du redan gjort men annars så sök på mejerirör, det finns ganska mycket olika typer till detta, kanske nåt passar...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

busse (trådstartaren)

#235 » 08:25:25, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kruxet för mig med mejerirör är ju att svetsa rostfritt utan tig och sen verkar det vara samma här som på Ahlsell dessa finns inte i 1 3/4", 44-45 mm diameter.

Nu har jag ju hitta böjar hos Mekonomen som jag hoppas ska lösa mitt problem. Annars så får jag i värsta fall göra mallar av tex hårt trä och knacka till rörhalvor av plåt som sen svetsas ihop till böjar, då kan man ju göra ganska komplicerade böjar med snäva radier men det är säkert en hel del pyssel främst med att tillverka malla och det behövs också två mallar till varje enskild böj.

Blir lite stillestånd nu till böjarna från Mekonomen dyker upp och så väntar jag fortfarande på att svarvaren ska få tid att göra grejerna som behövs för att få dit remskivorna på veven och större remskiva på kompressorn så jag kan montera kompressorn på plats så man vev exakt var den kommer att hamna. När den är på plats och förgasaren kan monteras finns det en hel del pyssel att fortsätta med som batterilåda och fästplatta för säkringsbox, laddregulator, blinkersrelä och nån form av bakskärm.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Göran Ekman

#236 » 08:56:54, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur blir det om du kapar av en 90graders böj och vrider innan du svetsar ihop samt tar och sågar kilar ur vinkeln. Alternativ att du tar ett rakt rör och sågar ett antal kilar som du sedan formar till lämplig vinkel.
Om det är någon som begriper vad jag menar så är det lämpligt att ge en illustrerad förklaring NU.
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busse (trådstartaren)

#237 » 09:34:16, 07-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Hur blir det om du kapar av en 90graders böj och vrider innan du svetsar ihop samt tar och sågar kilar ur vinkeln. Alternativ att du tar ett rakt rör och sågar ett antal kilar som du sedan formar till lämplig vinkel.
Om det är någon som begriper vad jag menar så är det lämpligt att ge en illustrerad förklaring NU.
Göran i björnarbo


Jag är helt med på vad du menar och har haft den tanken med fast det kommer att bli väldigt trångt på inneradien som nog i princip bara skulle vara en bred svets ;)
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#238 » 11:52:45, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ha nu blev det tredeförsöket med Mekonomen böjar, nu finns det hopp att komma en bit längre. Har lyckats passa till tre krökar har fått kapa lite i kanterna för att vinkla om dom för att få plats mot motor men det är bara några mm i ändarna för att ändra vinklarna lite. Tänker ansluta denna del som nu är ihop tjepad med en slang från delen som kommer ut från kompressorn för att ha lite justermån.

Ser faktiskt ut lovande nu så här långt men nu är frågan hur man ska få till anslutningen mot kompressorn. Anslutningen måste vikas direkt nedåt efter flänsen och sen in åt höger mot insuget. Är väldigt misstänksam på att man måste knacka till två halvor och svetsa ihop dessa för det blir en väldigt snäv radie, nån som har lite bättre tips? Går inte heller att dra direkt för då hamnar ena skruven till flänser bakom röret. Är en väldigt tajt radie och dessutom är det ju det ställe som kanske den del av insuget syns bäst på hela hojen så man vill att de ska se ut vettigt.

Så här blir insuget nu och detta blir nog sista ändringen
Bild

Det är här kruxet kommer då jag ska få ihop det hela mot kompressorn med två snäva böjar om ingen annan kan hitta på nåt bättre?
Bild

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#239 » 21:21:39, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj va' snyggt!
:buga:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#240 » 10:20:13, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu återstår det att se hur många försök det behövs för att få till böjarna ut från kompressorn, men på tre försök ska man väl få till nåt som ser vettigt ut. Ska fundera på detta om man måste ta och knacka fram böjarna helt från scratch eller om man kan göra nåt av de böjar som jag har.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se