Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 66 av 76
Snacka om MC här

Ivar Risslén

#976 » 17:45:17, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittade jag en artikel som beskriver vatten eller vatten/metanol insprutning och dess fördelar. Artikeln är skrivet på ett knepigt språk men min dator översatte det till läsbar svenska.https://avtotachki.com/sv/chto- ... tomobilya/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



torbjorn_forsman

#977 » 19:33:04, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I någon av Wille89's husvagnstrådar har jag lagt upp ett diagram som visar tryck/flödes-karaktäristiken för en typisk strålkastarspolarpump från 80-90-talet. De sitter inte bara på VW utan även på många andra europeiska bilmärken med högtrycksspolning istället för strålkastartorkare (t ex Ford, Citroën, Peugeot, vissa Opel).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#978 » 06:12:14, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började fundera på en till sak, då jag monterade bromsslangar bak på GSX:en så sprayade jag den med sötvatten för att den lättare skulle glida in i hållarna på svingen. En sprayflaska är ju ett fint munstycke som dimmar bra till vatteninsprutning plockade isär munstycket på sprayflaska man blir som inte klok på funktionen det verkar ju som att den justerbara gängar framdelen bara är platt i botten med ett litet hål, sen ser den fasta delen ut att vara som en tratt med ett rör utstickande i mitten.

Då jag är lycklig svarvägare så borde man ju kunna tillverka en egen spridare som om man får koll på funktionen bör dimma ganska bra tillsammans med en spolarpump, en kompis har en rasad Mondeo som jag ska ta en plastlist i från till våran Mondeo och då kom jag på att jag också kan ta pumpen till strålkastarspolningen från den.

Frågan är nu om nån som har koll på hur man själv bygger ett dimmunstycke?

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#979 » 05:46:54, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering om detta bygge, vatteninsprutningen är i planeringsstadiet men nu siktar jag på att fixa hojen för regbesiktning till våren. Efter en del forskande så har jag kom ut fram till att enklaste sättet att regbesiktar med kompressor är att byta ram, om man tar en CB400N ram med dess papper kan man regga hojen som en 400:a med utbytt motor och få ska jag klara effekten 42 hp plus 20% vilket är närmare runt 50 hp

Ska bänka hojen nästa vecka för att få effektintyg på den så det är klart till våren, ska bli spännande och se vad den ger i effekt.

En ny 400 ram är inköpt och sen köpte jag två till CB250N till väldigt be a pris av en kompis, så de ena har fått låna ut sving och bakhjul till 400 ramen, har en tidigare en CBX550 gaffel så denna skruvade på 400 ramen och då jag även hade en GS450 tank liggandes i garaget testade jag att lägga den på ramen. Nu har jag alltså ett nytt bygge på gång och har fortfarande kvar en besiktat CB250N, detta nya bygge kommer nog att bli med klassisk cafe racer tack vare annan tank.

Då det kommer till de övriga två 250:orna så är ett nytt stolleprov på gång och tanken är då att turbomata den ena och en turbo är redan köpt men detta för bli längre fram i tiden.

Har börjat bygga ny sadel med en CB250N sadelplatta som utgångspunkt och den sadeln kommer att bli böjd ala Thruxton sadeln för att täcka ramen. Tanken är att denna sadel kommer att bli helt i konstnärer då jag tror det blir snyggast på denba typ av sadel men annars kan man ju gjuta en glasfiber kåpa till kutsen liknande Thruxtonen om man vill ha det.

Lite bilder på hur den nya hojen ser ut nu

Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#980 » 09:36:56, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fortsatt på sadeln och börjat med att punkta ihop den nya sadelplattan, smalnade av bakdelen genom att kapa ur två kilar. Ska fortsätta att bygga mig bakåt och nedåt nu.

Funderar på hur man ska göra med baklyset om man jan fälla in ett Lucas 525 i nedre kanten av sadel och gå det snyggt eller om man får ha det löst bakom eller under sadeln.

Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#981 » 09:42:49, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.matchlessclueless.com/store ... d-bulb-6v/
Bild

Infällt blir snyggare.
Se bara upp med att ljudbilden blir enligt regelverket (ngt om vinklar som lyset måste synas från/till/med), så att du inte råkar skärma av för mycket.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#982 » 12:41:30, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag funderar på är hur man får till lyset mot en ganska spetsig avslutning på sadel? Sadeln är tänkt att kläs helt och hållet även puckeln bak ala Norton Manx men i anhan form då jag tror det blir snyggare då sadeln är böjd ner under ramen mot att ha en lackad böjd underdel med dyna på, hade jag haft en lackat kuts som på min nuvarande hoj hade jag nog kört med nåt liknande baklyse som jag nu har.

Får väl fundera men kom gärna med förslag på olika lösningar.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

marve

#983 » 16:50:57, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du bor i Norrbotten har du säkert tittat på skoterbakljus tex. https://www.skoterdelen.com/snoskoter/e ... pa-polaris
Bildsök i Google kan ge många förslag även tvåhjuliga skotrar (moppe) kan ha tokiga baklysen
http://www.atvstore.se/butiken/index.ph ... ctId=10582
Ett annat alternativ är att du köper rött akrylglas som du värmer i ugn och böjer över en träform med vacuum som modellbyggare brukar göra sina karosser.
http://www.allaminaprojekt.se/wp-conten ... G_6885.jpg

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

busse (trådstartaren)

#984 » 18:37:26, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite moderna bakljus från skotern och scotern, akrylglas vore nåt men inte till denna hoj utan till XR69 bygget om det nu blir av är inte klart vad som händer med den.

Fortsatte lite på sadeln, jäkla vad eländigt att svetsa i den gamla sadeln blir inte snyggt men det spelar väl mindre roll då det inte syns men är ändå irriterande. Ska fortsätta med att punkt fast en plåt i nedre kanten för att få till formen för att gjuta en glasfiberbotten. Sen kan man trimma bort onödig plåt bla på bakre delen och även lite i framkanten och sen ta loss de fast punktade plåtarna.


Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#985 » 11:54:03, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...nu ställer du höga krav på bollplanket...
:skratta3:

Det enkla svaret är:
- gå'int' !

Norton Manx är en tävlings maskin utan belysning. Inget bakljus alls.

Jag -trodde- du skulle ha en "ficka"/"grotta" bakom ankänden som på BMW /7 (=fullständigt idiotisk lösning, som fungerar ok).
Där hade det gått att göra om på /7, snyggt, det blir det inte!

=> tillbaka till ritbordet!

a) ta en bild bakifrån så man klart och tydligt ser bakvagnen med rätt perspektiv
b) -rita- i bilden hur du tänkt/tänker dig
c) => bollplankets hjärntrust och nätmaskar må hjälpa dig söka finna något som så nära som möjligt kan tänkas uppfylla önskan. Det finns att välja mellan!... bil, moped, cykel, mc, arbetsfordon, osv Asien, nord amerika, europa, sydamerika, afrika, o säker än mer platser har sina egna idéer och lösningar. Någon kommer att ha sett något någon stans under någon epok som kan tänkas vara ok produkt - gäller bara att fråga ;-)

Det som var "vanligt" på 80-talet var HD's "punkter", men de såg -löjliga- ut!... Det fanns slimmade "platta" bakljus, runda, halvmåneformade, ovala, stjärnformade, (hajfenorna hade "sockertoppar"), osv etc.
Det -kommer- att bli knepigt att hitta något som passar ihop med en sådan form på sadeln! I värsta fall... så får Maskinisten finna lösning genom egentillverkning med lysdioder...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#986 » 21:23:37, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har blivit lite andra planer för detta bygge, var och bänkade hojen hos Mectec i Kalix och det visade sig att den hade hela 27 hp på bakhjulet, vilket är ca 10% effektökning. Har talat med Opus i Luleå och det ska gå att regga hojen med kompressorn med denna effektökning så den kommer att regga som en 250 med kompressor. Dock bör man enligt Kjell-Anders kunna komma upp i 32-35 hp med lite pill och bättre bestyckningen men att lyckas bestycka förgasaren är nog inte det lättaste då man behöver bestycka ner ocb sen mixtra med annan form på nålen. Jag är dock inte så ledsen över denna effektökning just nu då den var nog låg för att kunna regbesikta hojen som en 250, är ju roligare att det står 250 med kompressor och lite mer effekt i pappren än en en 400 med 10-12 hp mindre än original.

Imorgon torsdag blir det regbesiktning i Luleå så det är bara att hålla tummarna att det ska gå vägen. Har fixat till ett remskydd i 3 mm polycarbonat, monterat nån form av egna dB-killers så förhoppningsvis håller sig ljudvolymen på någorlunda vettig nivå och sen bytte jag baklyset till ett E-märkt fast det inte ska behövas på en 81:a.

Nu står jag ju med en påbörjad 400 men den får väl då bli turbohoj, har ju två 250:or till och en turbo ligganndes så nåt kul ska det nog bli av detta. Är inne på att direkt sänka kompen och försöka ladda på lite mer än kompressor hojen.

Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#987 » 00:09:30, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerad!
:buga:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Zukram

#988 » 13:27:12, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insprutning vore kul. :-)

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#989 » 18:12:50, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det gjort, idag regbesiktades Hondan med kompressorn och det känns väldigt skönt att ha detta gjort. Nu känns det ut som att man kan lägga lite krut på bestyckning, ekerfäljar, rostfritt avgassystem och om det nu ska testas att gjutas aluminium insug.

Denna hoj verkar dra till sig uppmärksamhet och fotograferades av besiktningsmännen och det blev en hel del snack om hojar. Åkte sen och hämtade GSX:en i Piteå och även där blev det en hel del snack om Hondan då jag öppnade kåpan på släpet och dom såg vad som fanns där under.

Känns skönt att gå detta gjort och att man har på papper att hojen har kompressor.

Vill passa på att tacka alla här och även på sporthoj forumet för utan er och den kunskap och olika idéer hade nog detta bygge inte blivit av utan stannat som en tokig idé för tre och ett halvt år sen.


Bild

5 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#990 » 18:22:30, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Insprutning vore kul. :-)


Jo det vore det men detta bygge vill jag ju ha gammal stuk på och då är det ju förgasare som gäller. Funderar dock redan på en turbomatad CB250N med insprutning, då i classic racer stil. Honda hade ju tydligen en 4-takts 250 V-twin med dubbel turbo, dubbla laddluftkylare och insprutning i mitten av 80-talet som gav jäkligt med effekt om det var 150 hp men dom trodde att dom skulle få ut 170 hp om jag minns rätt. Dom ville väl tävla mot 500 2-takt men fick inte det.

Nåt sånt är jag väl inte ute efter men siktar kanske på +40 hp, tänker att man direkt sänker kompen innan man börjar bygga vidare på en sån motor.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se