Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 19 av 76
Snacka om MC här

AN

#271 » 17:56:05, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Tror det är en Supertrapp dämpare på den, efter lite googling verkar det misstänkt. Han besiktade den och fick visst igenom den med dämparen men besiktningsmannen tyckte den lät lite högt då provkörde men 60+ är nog ingen nackdel om hojen låter lite mycket, frågan är om 40+ räcker för att få igenom den på besiktningen? Går det att enkelt montera dB-killer i Supertrapp, nån som har koll på det? Annars är nog säkrast att byta dämparen inför besiktningen. I övrigt gör det inte så mycket om den går tyst, vill inte ha en hoj som hörs brölande på flera kilometers håll, men lite får det ju låta

Hojen är obesiktad men det tror jag inte ska vara nåt problem annat än att jag har 7 mil enkel väg till besiktningen i Övertorneå och då brukar det vara dåligt med tider där, alternativ 9 mil till Kalix där det är bättre med tider. Den avreglerade bilbesiktningen blev jätte bra ingen mc-besiktning, mobil anläggning som knapp är här och då finns inga tider och svindyrt 700 kr att besikta en personbil.


Låter den för mycket tar du väl bort brickor i den. Mer brickor= öppnare ljuddämpare. Om det är modellen jag tänker på.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



toker

#272 » 18:21:17, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Supertrapp brukar vara av öppen typ på offroad hojar och man tar bort brickor om man vill dämpa ljudet lite mera och man kör med open end cap om man vill ha riktigt högt ljud. Är inte förtjust i super trapp haft dom på 2 hojar och tycker inte dom gett rätt effekt och inte heller rätt ljud men dom är populära så det kan vara jag som haft dom på fel modeller. Lika bra att byta till besiktning även om dom är bättre på bilprovningen nu för tiden får det inte låta hur som helst satte just i besiktnings insatsen i min XR600 som ska besiktas på onsdag.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

busse (trådstartaren)

#273 » 18:58:06, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är modeller med stängd ända på hojen, det är ju som dumt att chansa då det är ju lite smådrygt att köra 14-18 mil för en sån sak som ljudnivån då man kan byta dämpare inför besiktningen. Kan ju inte ta nån längre tid att byta dämpare.

Tänker att det är väl typ ett klammer runt röret och nån bult som håller själva burken.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#274 » 20:27:11, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA.
Tillverka en kon och montera den framför brickorna - det är det svaret jag fått av alla som pysslade med SuperTrapp på den tiden det begav sig. (1988-92 eller nått i den stilen)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#275 » 05:22:54, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man ha en kon med basen mot den stängda "end cap" för att bättra på flödet? Eller vad menar du?

Hoppas få göra upp affären idag så man kan pusta ut att han inte ångrar sig. Vem säljer Kawa delar, tänkte på oljefilter och nåt ställe för man kan köpa filter utan att betala mer i frakt än filtret? Känns som oljebyte, bromsoljebyte och lite översyn är bra att göra. Byte av gaffeloljan får nog bli till vintern då man kan plocka isär gaffeln i lugn och ro.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg

#276 » 09:40:29, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konen riktas framåt, in i ljuddämparen => tvärstoppet mot brickorna upphör => bullernivån sänks drastiskt.
(tänk dig en tratt med pipen riktad in i ljuddämparen)

Minns dock inte om konen skulle sitta framför brickorna eller gå hela vägen från bakplåten genom traven av brickor.
Snabb sökning på nätet borde kunna ge svar på det, liksom e-brev till FMCK-Sthlm. Vet att meken på Combi Motor AB på Vallhallavägen gjorde många modifieringar av SuperTrapp (ST), men om han ens är i livet idag vet jag inte (över 20 år sedan jag träffade honom sist).

Problemet med ST var att bricksystemet, vilket ger möjligheten att "finjustera" mottrycket, samtidigt ger upphov till ett skarpt smattrande läte från avgaspulserna. Dessa "dödas" med konen, och därmed fås läge dB. (Jmf dB logiska vurpan: HD vs hysteriskt Nipponesisk rad-4a... )

Se'n skadar det nog inte om du snor ihop en db-killer å monterar den tillsammans med brick-paketet och konen; du har ju å göra med bland de mest potent griniga i samhället... Fordons Besiktigare... dB-killer (hål perforerat rör) är ju en smal sak för dig att fixa ju ;-)
"better safe than sorry"


Försökte hitta ngt på nätet, men ...
https://www.google.com/search?newwindow ... AR6BAggEAE

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=db ... noapp=true

...verkar inte som om denna modifiering är känd utanför FMCK-Sthlms innersta krets!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#277 » 11:28:59, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det klart enklaste är att byta till original vid besiktningen inte många skruvar som behöver lossas sen när den är godkänd kan man laborera med ljuddämparen för rätt ljud för en enstånka låter fint. Tycker bilprovningen blivit bättre numera var säkert 10 år sen dom mätte ljudnivån på nån hoj för mig och vissa har nog haft lite tvivelaktigt ljud men oftast byter jag till original vid besiktning så slipper man problem.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

busse (trådstartaren)

#278 » 19:58:49, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom mätte lill Hondan som är utgångspunkten för kompressorbygget, 112 dB vid ca 4000 rpm var inte direkt populärt. Dock märkte jag inte hur högt den lät innan en kompis testkörde utan dB-killers, man hörde hojen på minst 1 km håll. Blir byte av dämparen vid besiktningen det är klar, känns onödigt att chansa då man kan byta. Har bokat besiktning och det går ju att boka av om nåt skulle skita sig.

Tänkte göra upp affären idag men stötte på problem, batteriet är stendött så ägaren skulle köpa ett nytt batteri, erbjöd mig att testa med ett av mina lösa mc-batterier jag har hemma men han ville köpa ett nytt i morgon och inte nåt från biltema. Dock känner jag mig ganska säker på affären då jag fick med originaldämparen och lite annat småskrot hem med mig idag. Hoppas att batteri problemet löser sig snabbt för nu är jag som sugen på att få hem hojen och testköra lite grusvägar.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#279 » 21:07:17, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra med lite högre ljud för då håller sig vägrenarna borta från körbanan. :thumme:
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#280 » 16:35:16, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det är bra med lite högre ljud för då håller sig vägrenarna borta från körbanan. :thumme:


Det tål nog att diskuteras, vilt är ju inte speciellt rädda motorljud men man kan ju i alla fall skylla på det för att det ska få låta ;)

Fan vad jag är sugen på att få hem hojen nu, lite följdfrågor. Var hittar man oljefilter att beställa utan att frakten kostar massor?

Jag behöver komplettera med lite utrustning och tänker då främst på lite kläder, tänker då köpa nåt lite billigare allvädersställ, jacka och byxa av adventure typ och sen ett par crosstövlar då kläderna jag nu har är skinnjacka, skinnbyxa och läderstövlar som mer är lämpligt att hålla sig på asfaltvägar och "passar" ihop med mina cafe hojar. Är inte så sugen på att lägga några större pengar men vill samtidigt inte snåla allt för mycket på kläder om man skulle åka på en marksyning, hur är lite billigare crosstövlar i prisklassen 1500-2000 kr, finns ju stövlar på biltema men xlmoto har ju en del stövlar som är billigare. Kommer ju inte att köra så våldsamt men det lär ju bli en hel del grusvägar och sånt, skulle det bli så att man fastnar för detta med offroadhoj kan jag nog tänka mig att både byta hoj och utrustning i framtiden men nu är jag mer inne på att pröva på detta med offroadhoj
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#281 » 16:44:53, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håll en koll på tradera där brukar det dyka upp kläder ibland. Om man inte är rädd för att använda andras avlagda saker.

Har man sett hur renarna skenar när de får höra en HD med raka rör så behövs frågan inte diskuteras så mycket. Här verkar det även som om renarna är rädda för när det kommer ett ensamt lyse då börjar de på att röra sig. När personbilar passerar så står de alldeles oberörda i diket.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#282 » 17:34:29, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:
Ivar Risslén skrev:Det är bra med lite högre ljud för då håller sig vägrenarna borta från körbanan. :thumme:


1)
Det tål nog att diskuteras, vilt är ju inte speciellt rädda motorljud men man kan ju i alla fall skylla på det för att det ska få låta ;)

2)
Var hittar man oljefilter att beställa utan att frakten kostar massor?

3)
Jag behöver komplettera med lite utrustning och tänker då främst på lite kläder, tänker då köpa nåt lite billigare allvädersställ, jacka och byxa av adventure typ och sen ett par crosstövlar då kläderna jag nu har är skinnjacka, skinnbyxa och läderstövlar som mer är lämpligt att hålla sig på asfaltvägar och "passar" ihop med mina cafe hojar.

Är inte så sugen på att lägga några större pengar men vill samtidigt inte snåla allt för mycket på kläder om man skulle åka på en marksyning, hur är lite billigare crosstövlar i prisklassen 1500-2000 kr, finns ju stövlar på biltema men xlmoto har ju en del stövlar som är billigare.

Kommer ju inte att köra så våldsamt men det lär ju bli en hel del grusvägar och sånt, skulle det bli så att man fastnar för detta med offroadhoj kan jag nog tänka mig att både byta hoj och utrustning i framtiden men nu är jag mer inne på att pröva på detta med offroadhoj


1)
Med vilt (renar) avses givetvis:
-Svenssons ;-)

2)
Biltema...
http://www.lellesmc.se

3)
Biltema är inte alls så dåligt ;-)
http://www.lellemc.se - om de fortfarande har utförsäljning av gamla kläder på övervångingen = super kap!!!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#283 » 20:54:01, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst springer renar av en högljudd hoj men tycker dom springer lika planlöst som alltid och kan vika upp på vägen igen. Vissa Svenssons flyttar sig säkert lika planlöst som renar ;)

Biltema oljefilter är jag lite skeptisk till men det är kanske obefogat, vill nog ha Hiflo eller märkesfilter. Sen har jag 12 mil enkelväg till biltema så det känns lite långt för ett eller två filter. Får väl kolla runt lite mer och se var man hittar filter att beställa till vettigt pris men xlmoto har filtret till KLR650.

Har väl sneglat lite på dessa stövlar https://www.biltema.se/bil---mc/mc/pers ... 2000038377 fördelen att man kan prova slövlarna då man passerar biltema dock verkar det bara finnas ett fåtal i lager i Luleå. Denna stövel hos MX24 ser ju ut väldigt lik biltema stöveln https://www.24mx.se/crosstovlar-oneal-rider-svart-1#?p Dessa stövlar ser ju ut lite roligare än svarta helsvarta stöveln https://www.24mx.se/crosstovlar-oneal-r ... art-gra#?p.

Skulle kanske vara läge att beställa stövlar och oljefilter från MX24 och xlmoto men då får man nog ringa in ordern för stövlar och lämpligt oljefilter finns ju inte i samma nätbutik, gjorde det en gång då jag beställde från sledstore och xlmoto då jag skulle ha både skoteroverall och nåt till hojen.

Förövrigt är statusen oförändrad på både kompressorbygget och hojköpet, jag väntar på grejerna till remskivan på kompressorn och väntar på att säljaren ska fixa batteriet till KLR:en, känner mig lite frustrerad för nu vill jag både få fortsätta på Hondan och få gjort klart affären på KLR650:in.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Jac

#284 » 01:00:59, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingenting som är mer igenkorkat än originalljuddämparen på en japs offroad stånka, effektdämpare gör stor skillnad på såna.
Finn antal brickor/ljudnivå som du kan leva med på supertrappen och se till att få rätt på förgasarbestyckning så blir det en helt annan maskin än med original.
Lossa alla skruvarna i omgångar på supertrappen och se till att det är löst innan du skruvar dom helt ut, brickorna river gärna i gängorna annars.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

busse (trådstartaren)

#285 » 06:14:09, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset on brickorna. Jag funderar på om det vore läge att hårdlöda in en gänga för bredbandslambda efter som att jag redan har en lambdamätare köpt till kompressorbygget, det borde ju underlätta bestyckningen rejält än att bara lyssna och kolla stift.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se