Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 69 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#1021 » 22:31:39, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en vakuumförgasare på hojen och vad jag förstår så påverkar hålet, hålen i trotteln hur fort den lyfter. Större hål ger snabbare lyft men det finns väl en gräns för hur stort hålet kan vara för att trotteln ska orka lyfta. Det svåra med denna bestyckning är att veta var trotteln är under belastning, det är ju omöjligt om man inte kör i bänk utan luftfilter och kan se var trotteln är. Mindre vakuumhål borde minskat hastigheten på lyftet utan att minska lyftkraften som vikter eller styvare fjäder gör.

Hojen snålar ju ner sig vid acceleration på hög växel så i det fallet skulle nog ett långsammare trottellyft minska nersnålningen.

Visst är det så att insprutning säkert är mycket lättare men nu är detta en cafehoj med sugkompressor så det passar ju som inte, på det kommande turbo bygget så är jag inne på insprutning. Tryckande turbo, intercooler och insprutning är nog mer korrekt för ett bygget. Honda hade ju en race dubbelturbo 250 cc V-twin med insprutning som väl enligt uppgifter på nätet ska gå gett ca 150 hp och varvat 20000 rpm.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Zukram

#1022 » 08:45:21, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med, förgasare är snyggare, jag bara beundrar de gubbarna som bara VET vad som är fel och hur man åtgärdar det.
Din teori låter hållbar. Det är bara det att när jag provat liknande lösningar har det inte funkat. Men jag kan ju ha gjort fel, och det är ju inte svårt att öppna upp hålen igen om det blir dåligt.

Jag hade missat att det var vid just acceleration, jag fick för mig att det var segdragningsförmågen som inte räckte. Jag tror ändå att det är nålen som behöver slipas lite, men frågan är ju VAR. Kan du rigga upp en mobiltelefon o fota trotteln vid "rätt" belastning? :-) Eller någon annan kreativ lösning.

Finns det inte dämparolja i den där förgasaren som på SU? Isåfall välj en riktigt tjock olja, det ger bättre accelerationsanrikning på SU åtminstone.

/M
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#1023 » 14:52:13, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men om man ska sega sig upp i fart och trotteln lyfter för snabbt så snålar ju motorn ner sig. Jag kan sega mig upp genom att hålla tillbaka med gasspjället och sen följa med så jag tycker att det borde bli bättre med långsammare trottellyft.

Rent praktiskt vet jag faktiskt inte om detta spelar nån roll, för man har ju möjligheten att peta ner en växel ta upp varvet och sen växla upp igen om man ska öka farten eller långsamt följa med med gashandtaget. Dock skulle det ju vara kul om det skulle funka att vrida rullen i botten och så skulle maskinen gå bra oavsett om det är segdragen eller att man ska up i varv fort.

Det finns ingen dämpolja i dessa förgasare så jag kan se det sker dämpningen med att trotteln bromsas via ett litet lufthål i locket.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#1024 » 17:10:23, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat med ett nytt insug till hojen, köpte lite rostfria rör och rörböjar så nu har jag börjat passa ihop delarna. Verkar som det går att få till något mjukare böjar och ändå få plats mellan kompressorn och cylinderraden och även få plats för sista skruven till flänsen.

Tanken är att få till ett snyggare polerat inzug men även i största möjliga mån mjuka ut böjarna. Förhoppningsvis blir anslutningen mot toppen något svagt Y-formad istället för som nu ett T.

Detta är I alla fall början

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#1025 » 22:02:33, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsatte med delarna som sitter i toppen passade in bitarna nu konar röret in mot toppen sen får jag se om jag kan göra nåt för att få en något mjukare anslutning till detta rör. Kronorna gör i alla fatt att det inte blir 90 grader men nån jätte skillnad blir det inte men något bättre borde det bli. Ska se om jag kan klyva ett rör ochvta bitar ifrån för att få till vettigare ingång mot detta rör.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Volvot24

#1026 » 12:12:45, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte RF-krökar på lokale VVS-butiken, när jag byggde diverse till båten.


Tiggade.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#1027 » 12:13:39, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte RF-krökar på lokale VVS-butiken, när jag byggde diverse till båten.

Tiggade ihop delarna.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

busse (trådstartaren)

#1028 » 15:41:28, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt rostfria böjar på Ahlsell, var förvånad att de inte var dyrare men jag tror jag har hyfsad rabatt i alla fall om man jämför med deras ordinarie pris i deras prislista. Förra insuget byggdes av avgasrör med hålsåg och gassvets som hjälpmedel, nu har jag svarv och TIG-svets att till gå så det var betydligt lättare att göra hålen i flänsarna i svarven med fyrbackschuck och jag tror även att det kommer att bli snyggare med tiggade fogar än lödda med mässinglod och gassvets även om det funkat praktiskt.

Har även köpt på mig rör för att bygga nya rostfria avgassystem så man slipper det fula avgasbandaget som jag inte tycker hör hemma på en cafehoj. Nästa fråga är om jag hinner låta göra ringar för att kunna konvertera ett CBX550 framhjul till ekerfälg och byta till ekerfälg eller konvertera den till ekrar bak i vinter. CBX550 framhjulet ser ut väldigt likt ett gammalt hjul med trumbroms med sina inbyggda skivor om man tar bort eloxeringen och polerar upp det, har en komplett framända från en CBX550 på lager men som sagt frågan är hur fort vinter går.

Får jag till dessa ändringar, nytt insug, nya avgassystem, CBX550 framända och ekerhjul börjar nog denna hoj vara hyfsat klar.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Zukram

#1029 » 16:25:19, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips: försök att använda skyddsgas från baksidan på nåt sätt. det gör j*vla skillnad!
Ett annat tips om man inte har den möjligheten. (har glömt namnet för tillfället), är att tigga med MMA-pinnar för rostfritt. Det funkar också förvånansvärt bra för att skydda baksidan.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#1030 » 18:00:24, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plugga båda ändarna på det rör du ska Tigga.
Led in argon genom ett rör i ena pluggen.

Punkta upp med så täta skarvar som möjligt mellan delarna.

Så kommer det roliga.

Troligtvis behöver du inte genombränning i varje skarv. Blir väl ingen mekanisk påverkan.


Lite OT.
- Med mer eller mindre fritt luftflöde genom rör, t ex ventilationsrör med böjar, i t ex ett hus
står luften i princip stilla utefter ett rörs innerväggar. Annat blir det vid strypning.

Har instrument med prandtlrör, för mätning av lufttryck t ex inne i rör. Bygger på statiskt- och dynamiskt tryck.
Genom att mäta på fler platser från centrum och radiellt ut mot periferin, kan man få ett snittvärde på lufttrycket i valt rör. Max luftflöde i centrum av ett rör.
Slänger in värdet i en formel... Och räknar ut luftflödet.
Kör med ett litet undertryck i huset, men med bra flöden både ut och in.

BT.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

busse (trådstartaren)

#1031 » 23:10:18, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en Gasiq Optimator med rotgasuttag till argonflaskan så det blir rotgas, ska även svetsa lite rostfritt på jobbet så då var det läge att fixa grejerna till rotgas vilket jag funderat på sen jag köpte tigsvetsen.

Punktade ihop rörbitarna till toppen och började passa in en böjen som ska in i detta rör, vilket ska ansluta mot röret i toppen. Är inte lätt att få till en riktigt tät passning då röret också som ska anslutas hamnar mot kronorna. Just detta rör är nog det värsta att passa in sen ska ett rör till popoff ventilen in men det bör vara något lättare att passa in. Räknar med att klara man sig med runt 0,5 mm spalt i denna anslutning får man nog vara nöjd, tror inte heller att 1 mm spalt på nåt ställe ska vara problem att få till svetsen. Svetsande ett rostfrittrör med 2 mm gods på jobbet och då hade jag nog närmare 3 mm spalt på ena sidan och det blev rätt dock får man ju justera strömmen efter spalten bredd.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#1032 » 21:49:05, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är fortsättningen på insuget, svetsat med rotgas. Ser ut att bli hyfsat, svetsarna blir väl inte så snygga men jämfört med det med gassvets hårdlödda insuget men snyggare. Verkar i alla fall stämma hyfsat bra mot röret från kompressorn.

Nästa steg blir att fixa till flänsarna i toppen så jag kan fixera delarna som de ska vara, sen tänkte jag ta och provtrycka det hela, Tänker att det är lättare att fixa om man måste fixan nån por.


Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Zukram

#1033 » 11:36:54, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där kommer gå att slipa och polera upp till utställningsskick :-)

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#1034 » 06:56:57, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade att slipa svetsarna och grovpolera ser ut att kunna bli hyfast, dock finns risken att man tvingad lägga på material på nåt ställe om man ska få det riktigt bra. Tror dock att det blir snyggare slipat än med svetsarna synliga.




Bild

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#1035 » 17:00:16, 12-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåligt isläge för att jaga älg då det inte känns värt riskerna för hundarna så jag fortsatte på insuget.

Tog tag och med det tråkiga arbetet att kapa och slipa till flänsarna mot toppen, sen punktade jag upp dom på hojen med det var trångt som baea den vid kompressorn. Gjorde då en fixtur av ett plattjärn så jag kunde ha det hela ihopskruvat medan jag svetsade flänsarna, gjorde även ett extrahål för rotgasen.

Svetsande det jag kom åt från utsidan men ska kolla om man kan komma åt med längre och mindre gashylsa, lite till ska gå att svetsa utifrån men är nog lur på att jag kommer att måsta svetsa på insidan där böjarna ligger tätare mot flänsen.


[img]https://www.maskinisten.net/userpix/352799_2R44MDABFT2C41668265196.jpg[/img]
[img]https://www.maskinisten.net/userpix/352799_2RK6NXPTKGIS81668265197.jpg[/img]
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se