torbjorn_forsman skrev:Jag vill minnas att det har varit tal om gengaskonvertering av den där också
Det har jag i sånt fall glömt
Men nu bär det ju inte sig bättre än att det är två CB250N som jag ska hämta var av den ena är tänkt att bli turboladdad, så en gengasvariant att komplettera en kompressormatad och en turbomatad hoj vore ju nåt. Hur långt kommer man på 15 m3 björkved? Det är vad jag har i torr ved just nu, tänker om man måste börja hugga ved inför kommade säsoner:wink: Tror nog att det får räcka med stolleproverna med CB250 om jag lyckas turbomatad denna hoj.
Kanske lite mer seriöst snack. Nån som har koll på hur man ska tänka då det gäller avgasrören till turbon, CB250 har 38 mm utvändigt men dessa är dubbelmantlade och om jag miss rätt är dom 26 mm invändigt. hur ska man tänka här ska man ha klena rör 26 mm inv till turbon eller man man gå upp till 35 mm inv. Rent spontant känns ut som att så klena och korta rör som möjligt utan att strypa innan turbon borde vara bäst för att snabbas bygga upp trycket.
Tror ni att 35 mm inv rör mellan toppen och turbon ger nån stor skillnad mot att ha 26 mm inv? Totalt rör det sig om kanske 20 cm rör från respektive avgasport innan dessa går ihop och in till turbon. Räknar man på detta så ger ett 200 mm långt rör med 26 mm inv
diameter en volym på 106 cm3 medans ett 200 mm långt rör med 35 mm inv diameter ger 192 cm3. I sånt fall dubblar man ju nästan volymen innan turbon.
38 mm, 1-1/2" rörböjar verkar det finnas gott om men klenare verkar det vara lite sämre med, 38 mm blir ju enklare att fixa anslutningen mot toppen med 38 mm rör men annars så får man ju bara svarva till lämpliga bussningar.