Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 65 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#961 » 09:32:26, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är funderingarna om turbo inköp på gång, får köpa en Garret T15 från en Golf diesel so jag dessutom kan hämta på vägen hem från Medelpad men frågan är om den blir lite stor. Annars då finns ju RHB31 turbos på eBay men då är det Kina grejer då frågan är vad som är klokast?

Garret T15 eller en Kina RHB31 https://www.ebay.com/itm/253712310844?h ... Sw8UtbMfxL
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Zukram

#962 » 16:39:37, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram

#963 » 16:40:00, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Duh 277
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#964 » 21:23:09, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag sån tur att jag befinner mig i Norrbotten igen så nån affär blir det inte närmaste halvåret :wink:

Dock hämtade jag en turbo på hemvägen så nu är det bara resten kvar bla att hämta hojen turbo ska på.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Zukram

#965 » 08:51:20, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån annan kanske vill ha den :-)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#966 » 09:08:55, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Nån annan kanske vill ha den :-)


Om nån annan köper den och dessutom turbomatar den så vore det ju bevis på att jag inte är den enda idioten i detta land :wink:
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#967 » 09:20:20, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att det har varit tal om gengaskonvertering av den där också :?:
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#968 » 10:23:42, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag vill minnas att det har varit tal om gengaskonvertering av den där också :?:


Det har jag i sånt fall glömt :mrgreen:

Men nu bär det ju inte sig bättre än att det är två CB250N som jag ska hämta var av den ena är tänkt att bli turboladdad, så en gengasvariant att komplettera en kompressormatad och en turbomatad hoj vore ju nåt. Hur långt kommer man på 15 m3 björkved? Det är vad jag har i torr ved just nu, tänker om man måste börja hugga ved inför kommade säsoner:wink: Tror nog att det får räcka med stolleproverna med CB250 om jag lyckas turbomatad denna hoj.

Kanske lite mer seriöst snack. Nån som har koll på hur man ska tänka då det gäller avgasrören till turbon, CB250 har 38 mm utvändigt men dessa är dubbelmantlade och om jag miss rätt är dom 26 mm invändigt. hur ska man tänka här ska man ha klena rör 26 mm inv till turbon eller man man gå upp till 35 mm inv. Rent spontant känns ut som att så klena och korta rör som möjligt utan att strypa innan turbon borde vara bäst för att snabbas bygga upp trycket.

Tror ni att 35 mm inv rör mellan toppen och turbon ger nån stor skillnad mot att ha 26 mm inv? Totalt rör det sig om kanske 20 cm rör från respektive avgasport innan dessa går ihop och in till turbon. Räknar man på detta så ger ett 200 mm långt rör med 26 mm inv diameter en volym på 106 cm3 medans ett 200 mm långt rör med 35 mm inv diameter ger 192 cm3. I sånt fall dubblar man ju nästan volymen innan turbon.

38 mm, 1-1/2" rörböjar verkar det finnas gott om men klenare verkar det vara lite sämre med, 38 mm blir ju enklare att fixa anslutningen mot toppen med 38 mm rör men annars så får man ju bara svarva till lämpliga bussningar.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Zukram

#969 » 10:48:14, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nog min suzuki han syftade till :-)
Men det blir inga nya sådana projekt förrän jag byggt en ny verkstad, nu ska det bara rensas på allt onödigt här hemma, inklusive elbilsvrak, tröskverk, mopeder, onödiga båtmotorer, bilmotorer utan bil etc etc etc ...

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

mats757

#970 » 13:09:04, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog högst olämpligt att gå upp så mycket i diameter. Det är i princip en fördubbling av arean, då halverar du gashastigheten i avgasröret.
Hur stor är avgasventilen? Brukar vara ett bra riktmedel på hur grovt rör man ska ha.
Men 26mm låter rimligt till den effekten.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

SwedEh

#971 » 07:18:30, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Det var nog min suzuki han syftade till :-)
Men det blir inga nya sådana projekt förrän jag byggt en ny verkstad, nu ska det bara rensas på allt onödigt här hemma, inklusive elbilsvrak, tröskverk, mopeder, onödiga båtmotorer, bilmotorer utan bil etc etc etc ...


nu förstår jag inte :klia: onödigt..?????

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Zukram

#972 » 10:08:40, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste ju ha plats för saker som jag faktiskt vill hålla på med :-) Och plats för mig själv gärna.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#973 » 20:14:20, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört lite mer med kompressorhojen igår och idag och fått testa accpumpen, den verkar helt klart ge effekt, testade också att bestycka ner first main jet från 115 till 90 men det verkar inte lyckat för gassvaret minskade trots accpumpen och den blev märkbart svagare vid segade acceleration så 115 åkte tillbaka igen även om den då vill gå fett vid lugn körning.

Har testa dra om kablaget till lambdan så gott det går för att komma undan tändningen grejer men det verkade inte bli nån skillnad nu har jag monterat en digital voltmätare så jag bör ju då se om spänningen skulle sjunka vid höga varv men då jag testade värva lite i garaget verkade inte detta ske frågan är vad som händer då man ligger länge på över 5000 rpm. Monterade också en filterkonding på DC matningen till mätaren, tyvärr hade jag bara 1000uF hemma så det fick bli en sån hade velat ha minst 2200 eller ännu hellre 4700uF men jag får beställa såna, är bra att ha på hyllan.

"Turbohojen" är inte ännu hämtad men det blir snart så då för jag försöka börja och planera för det bygget hur turbo ska monteras och allt runt den.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#974 » 05:51:33, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite testning igår, enligt den digitala voltmätaren ligger spänningen på 13,9-14,1V vid varv men på tomgång så var den nere på u det 12V efter starten men trots detta funkar ju lambdan på tomgång där är det inga problem. Frågan är ju hur snabb Biltemas båtmätare är, men skulle det vara underspänning som verkligen är problemet så skulle man nog hinna se att spänningen började sjunka för det tar ju ändå några sekunder från det att lambdan låser sig till felkoden E9 kommer.

Glättningen med en 1000uF konding kan kanske vara ett steg åt rätt håll, för igår dog lambdan bara en gång på hemvägen och då körde jag inte speciellt hårt, men under den körningen i går varvade jag hojen hyfsat bra. Har beställt 2200uF och 4700uF kondingar för det vill jag ha på hyllan då det är bra och ha grejer till såna här saker. Ska testa med 4700uF konding men sen beställde jag även nytt kortare "motor sport kablage" till mätaren så då får man bort 1,65 m sensorkabel som nu ligger i slinga vilket säkert inte är någon nackdel då det kommer till att plocka upp störningar via sonden och dessutom minskar kabelhärvan under sadeln.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#975 » 16:27:16, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya funderingar, nu är det om vatteninsprutning vilket jag vet att det nånstans i denna tråd tidigare talades om.

Har fortfarande inte maxat ut hojen men låt det ligger på ca 0,65 bar vid 7000 rpm och kanske 85% öppen trottel, vilket troligtvis gör att jag kommer upp åt nånstans runt 0,8 bar vid 10000 rpm. Detta är nog då väldigt på gränsen att klara för denna motor utan att sänka kompen och då kommer tankarna på vatteninsprutning igen.

Har googlat och det verkar som att spolarpumpen till strålkastarspolningen på vissa VW och Audi bilar ska ge runt 2 bar, i mitt fall behöver jag inte övervinna laddtrycket utan jag kan spruta in vattnet i förgasaren innan kompressorn. Tror ni det skulle funka så enkelt att man hade en tryckströmbrytare på insuget dom startade spolarpumpen som i sin tur blåste in vatten via en spridare eller ett munstycke?

Annars så får man väl ha två tryckströmbrytare före spridaren som känner av vattentrycket innan spridaren och stänger av pumpen just innan dess maxtryck och sen en annan tryckströmbrytare på insuget som öppnar spridaren vid uppnått laddtryck. I detta fall är det nog bra att ha en backventil som förhindrar att trycket smiter bakåt via pumpen.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se