Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 1 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#1 » 22:27:53, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi tar det från början så har jag alltid velta ha en hoj och har altid gillat det gamla stuket av race hojar och cafe racers men det har som aldrig biliv av att köpa nån hoj. Mitt som det var kom jag över en defekt CB250N som köptes lite på vinst och förlust men det visade sig vara måttligt haveri då knastret på en insugsventil släppt hade tur att det räckte med en ny ventil och lite packningar en en massa jobb så var den igång.

Sen började byggandet och tanken var att jag skulle göra en lite enklare renovering med ny sadel och sidokåpor men efter som allt gick blev det mer och mer omfattande renovering och mer och mer nya delar och arbete lades ner på hojen. Den blev klar förra sommaren och då besiktades den och kördes med, det alla sista på moppen gjordes i vintras vilket var packa om gaffeln och totalrenovera frambromsen.

Efter som jag fick upp suget på att åka hoj kunde jag inte hålla mig då en 2013 Triumph Thruxton var till salu hyfsat nära utan den köptes och även den fick lite moddningar med nya ljuddämpare, rensad luftburk, bortplockad avgasrening och lamdasonder, mm. Efter att jag köpt Trajan så blev Hondan stående då den effektstarkare och bekvämaren Trajan är att föredra. Tänkte sälja Hondan men som väntat var jag alldeles för dyr för att nån skulle nappa och köpa den men jag vill inte heller sälja den under det pengar som jag lagt ner på den så den blev kvar.

Vad gör man då om man har över en CB250N? Nåt fränt måste man ju kunna hitta på så jag började fundera på turbo men sen efter lite om och men kom tankarna in på kompressor. Kompressor känns mer klassiskt och gammeldags än turbo vilket passar en cafe hoj så jag började spekulera och tanken är nu att montera en Aisin AMR300 som sugkompressor och ha en 42 mm Mikuni förgasare till den, drivningen kommer att ske från svänghjulet.

Just nu står jag i startgroparna men jag väntar på kompressorn som jag köpt på eBay, förgasaren och ett nytt svänghjul har redan inhandlats så nu fattas kompressorn så jag kan dra igång med byggandet. Tanken är i första läget att behålla original komp och ladda runt 0.5 bar och får jag ut runt 10 hk till är jag nöjd. Detta är inget projekt för att få ut maximal effekt utan mer en häftig grej, hade varit betydligt enklare och billigare att köpa en 400 motor med förgasare och tändsystem och klappa in i ramen än detta men det hade ju inte varit lika fränt ;)

Detta är utgångsläget just nu
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/RZkkdxfw/20180506-181400.jpg


Gå till lösningen

19 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Janson1

#2 » 22:47:59, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, jag tror jag förstår dig... Även om nyttan är noll som så mycket annat man gör bara för det är roligt... Så, kör på, lite foton och text om framstegen, även motgångarna.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jonnordvall

#3 » 23:21:34, 10-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Supercoool
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#4 » 10:28:32, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av säljarna på Motobins, http://www.motobins.co.uk , som var anställd på 90-talet har god erfarenhet av både kompressormatning ("tvångsmatare") och turbo ("stress fläkt").

Vi diskuterade för och nackdelar.
BMWs boxermotorer är vanliga inom det lätta flyget, och det är där som kunskapen om kompressormatning är god idag.

Skälen att "tvångsmata" en motor är att motorn helt enkelt är för klen, och att det av något skäl inte lämpar sig att montera en större motor.
Fast, viktigaste skälet är väl, det låter sig göras - å man gör det bara för att man kan :thumme:

Kompressormatning = drastiskt ökad bränsleförbrukning. Krafttillskottet ges över hela varvtalsregistret.
Turbomatning = ger "bara" topp effekt, "spark i baken",... och man får njuta av Hayabusa Goast Riders sightseen turer runt Hufvudstaden.
Som motorcykelförare är jag både imponerad och förfasad; körskickligheten är wow :popscorn: :buga: , körningen är... :red_card: :


Varför jag var/är intresserad av de olika systemen är pga att jag kör BMW...2-ventilsboxer... 1000cc ger ok kraft, men på tok för mkt vrid i botten vid vinterkörning, samt...1000cc boxer går inte att springa igång...
Det det blev, vilket har havererat, var 800cc med kompressionsökning från 8.2:1 till ca 10.3:1 och dubbeltändning. Balansen mellan hk på topp och lagom Nm i botten blev "prefekt". Det bästa hade varit om jag kunnat "skrota" Bingarna...dell'orto PMH är såååå mkt bättre. Har testat Mikuni Flatslide(?) en gång, i Kil. R100RS stegrade sig som ingenting!

Poäng med inlägget:
- JA !
Självklart ska du göra en kompressormatad Honda CB250! Körde en sådan en gång på Bromma flygfält (GuldHjälmen/Avrostningen - ca 1990). Det var en mycket trevlig, smidig och rapp mc.

Verkar som om man blandar ihop Supercharging och Turbocharging på nätet...
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... r&_sacat=0
När du fortsätter med ditt bygge - publicera gärna länkar till de olika tillverkare du överväger så vi andra kan följa resonemanget, fundering, tankar och frågor.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... itleDesc=0

Honda:

https://www.youtube.com/results?search_ ... motorcycle
Senast redigerad av dc_lindberg 13:29:04, 11-11-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#5 » 10:57:45, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galen ide med kompressor på en 250 cc men man ska göra det man har lust med. Har läst och lyssnat en del på nätet om kompressormatade v-max 1200 vilket vore grymt kul att ha men egentligen räcker effekten bra som det är eftersom jag mest glider runt. Har funderat på turbo eller ev kompressor till skotern Yamaha 4T ger massor med effekt men kostar en hel del och kompressor verkar inte vara helt problemfritt så risken finns att man går på den tråkiga lösningen att man byter bort den jag har och köper en ny med turbo. Har faktiskt en 200 hk kompressor sats mpi på gång men får se vad priset hamnar på om man ska slå till.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#6 » 11:02:01, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Totalt idiot projekt !
Jag älskar idiot projekt !
Gillar stilen på den lilla Hondan
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#7 » 13:35:46, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en "granne" som kör en Monkey Bike, med ett ljuddämparsystem som han själv byggt. Lika "ljudlös" som BMW K med originalsystem.
Alla som vet vad Monkey Bike är vet att deras ljuddämparsystem dränker Hes Fredriks ylande!...
:back_to:
CB250 var en mycket bra mc. Smidig, lätt. Enda felet var att motorn var för klen. CB400 och 500 fanns som "storebröder", men de var rackarns törstiga, o inte var de lika bra som konkurrenternas... CB750 four var väl där hela detta med motorcyklar verkligen tog fart:



Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse (trådstartaren)

#8 » 17:34:00, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den jag har utgått ifrån är väl egentligen ingen hit utan ganska tung för att vara en 250 cc, om jag får säga själv är jag hyfsa nöjd med bygget och då ska man tänka på att jag inte rört nåt i ramen utan den är helt och hållet original. Sadel och sidokåpor är gjorda av mig själv i plåt det enda som jag inte gjort själv är lacken, överdraget till dynan och att trycka dekalerna. Skulle vilja höja den bak lite för att få den lite mer kvickstyrd och sen skulle den bli snyggare. Är inte riktig hundra nöjd med sadeln, hade velat få underkanten några cm högre upp i bakant och ha då få en lite smäckrare avslutning på sadeln. Har funderingar på ny sadel och nya sidokåpor i glasfiber för att spara vikt men vi får se, den ser i alla fall ut bättre än många andra CB250N byggen man sett.

Den fränaste 250:in av dom alla måste ju vara RC166, om jag nu minns rätt 6 st cylindrar och 30 ventiler på en 250, tror den hade en jäkla massa växlar också https://www.youtube.com/watch?v=eaRop_ZMwo0

Här blir man lätt imponerad av en kompressormatad BMW och minst sagt av föraren, stelben och handväxel och det går ju jäkligt fort https://www.youtube.com/watch?v=yHNZaHcP3eg&t=202s

Edit: hur får man youtubeklippen direkt i tråden?
Senast redigerad av busse 20:52:54, 11-11-2018, redigerad totalt 2 gånger.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

östemann

#9 » 19:41:59, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Edit: hur får man youtubeklippen direkt i tråden?


Klicka på ''dela'' och klistra in länken mellan hakparenteserna [youtube] länk här[/youtube]
Bild
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

busse (trådstartaren)

#10 » 20:51:26, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade ändra men inte fasen funkar det, gjorde så här

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=eaRop_ZMwo0[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yHNZaHcP3eg&t=202s[/youtube]
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Jac

#11 » 22:03:51, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste högerklicka på youtubevideon och kopiera adressen därifrån. Då ser den ut mer som det här: https://youtu.be/eaRop_ZMwo0
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dc_lindberg

#12 » 08:49:11, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste klicka på länken med pilen "dela".
Kopiera den.
Markera den texten, låta markerigen vara kvar och klicka på knappen "youtube" ovan textrutan på sidan "fullständig redigerare"
[youtube] https://youtu.be/yHNZaHcP3eg [/youtube]
Klamrarna skall var direkt före och efter länken, utan mellanslag => då visas klippet.
Honda länken heter:
https://youtu.be/eaRop_ZMwo0

Bara å klicka i ditt inlägg "redigera" och ändra/lägga till :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mats757

#13 » 13:26:30, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:……….
Vad gör man då om man har över en CB250N? Nåt fränt måste man ju kunna hitta på så jag började fundera på turbo men sen efter lite om och men kom tankarna in på kompressor. Kompressor känns mer klassiskt och gammeldags än turbo vilket passar en cafe hoj så jag började spekulera och tanken är nu att montera en Aisin AMR300 som sugkompressor och ha en 42 mm Mikuni förgasare till den, drivningen kommer att ske från svänghjulet.

Just nu står jag i startgroparna men jag väntar på kompressorn som jag köpt på eBay, förgasaren och ett nytt svänghjul har redan inhandlats så nu fattas kompressorn så jag kan dra igång med byggandet. Tanken är i första läget att behålla original komp och ladda runt 0.5 bar och får jag ut runt 10 hk till är jag nöjd. Detta är inget projekt för att få ut maximal effekt utan mer en häftig grej, hade varit betydligt enklare och billigare att köpa en 400 motor med förgasare och tändsystem och klappa in i ramen än detta men det hade ju inte varit lika fränt ;)





Vad är originaleffekten på motorn? 25-30hk? Anledningen att jag frågar är att jag spontant tycker att 42mm förgasare blir väldigt stort. Ska du få en vettig chans att bestycka den vettigt så skulle jag prova med någonting kring 30mm istället. Du ska inte trycka igenom den va? I så fall kan den va ännu mindre.

Kul projekt i alla fall, jag gillar det

Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

AN

#14 » 13:55:18, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt. :grin:
Sitter denna kompressor original på något fordon, eller är det en ren eftermarknadsprodukt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#15 » 19:02:48, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats757 - oj! Det där missade jag i TS's tråd.
42mm's förgasare är på tok för stort!

Se:
https://www.adlibris.com/se/bok/interna ... 0070286375
...köpte mitt ex via Medicinska Bokhandeln på Karolinska Institutet kring år 2000. Den kostade inte i närheten av den där summan då...
Hur som - mkt väl värd investering!
Den här tar upp samma saker, på ett mycket enklare sätt. Vill man få beräkningsformler så må man köpa Professor Haywoods lärobok istället:
https://www.adlibris.com/se/bok/four-st ... 0857331250

Har för mig att förgasarens tvärsnittsdiameter bör vara kring 80% av insugsventilens/ventilernas diameter. Detta för att få ett "lagom" undertryck för att den volumetriska effekten skall kunna bli rätt.
MEN (!), jag har provat Bing 40mm (90%) istället för 32 mm med 44mm's insugsventiler på 800cc => detta gav lugnare tomgång, mjukare lågfart/varvtals gång, bättre accelleration från ca 3500/4000rpm, högre toppfart med ca 5km/h. 32mm's förgasarna gav givetvis mycket kraftigare motor på låga varv, men de gav en för -rå- motorgång; den gick helt enkelt "otrevligt".

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CB250N/CB400N
Engine
Air-cooled four-stroke, parallel-twin, three valves per cylinder, sohc


Originalet har en 29mm's Mikuni förgasare:
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... n%2079.htm
https://www.louis.eu/rund-ums-motorrad/ ... b250n/0023

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 54244.html

Tyvärr kan jag inte få fram insugsventilernas storlek, men 29mm pekar mot att de är ca 36mm tillsammans, dvs 2st 18mm's ventiler.
Kompressorn gör inte så mkt till att ändra detta. Tveksamt om det går att stoppa i större ventiler...
Gissar att rimlig storlek på förgasare är max 32mm.

På bilderna ser det ut som CV förgasare... är det det?
I så fall är ett byte från 29mm CV till 32mm trottel/slide att rekommendera - ger så mycket bättre respons. Å andra sidan kan CV vara att föredra när man använder kompressormatning, eller ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se